|
کدخبر: 227074

پیشنهاد ویژه ایران برای ادامه مذاکرات با ۱+۴

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه چالش اصلی در این مدت این بود که سند دوره ششم، محور مذاکره نباشد، گفت: ۱+۴ متقاعد شده تا مبنای ادامه مذاکرات در دوره بعدی، پیشنهادات ایران باشد.

سیاست داخلی پیشنهاد ویژه ایران برای ادامه مذاکرات با ۱+۴

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در برنامه «سلام تهران» با بیان اینکه بحث مذاکرات در دو دولت قبلی هم دایر بود و ایران در قالب برجام به تعهدات خود عمل کرد، گفت: شاهد بدعهدی طرف مقابل هستیم. آمریکا از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود عمل نکردند. نتیجه رکود در اقتصاد و تداوم در تحریم‌ها نتیجه ۸ سال صبر مردم ایران برای برجام بود که در نهایت حق‌شان ضایع شد.

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در تعامل و مذاکرات، تصریح کرد: دولت روند جدیدی را آغاز کرده است که تفاوت‌های جدی نسبت با دوره‌های قبل دارد. اول اینکه در تلاش است تا تمام ظرفیت‌های کشور و اقتصاد به مذاکرات گره نخورد و به توان داخلی توجه شود؛ و در کنار این مسئله، مذاکرات هم مسیر خود را طی کند. جمهوری اسلامی ایران با ابتکار عمل و پیشنهادهای جدید وارد مذاکرات شده است. چالش اصلی در این مدت این بود که سند دوره ششم، محور و مبنای مذاکره نباشد، زیرا دولت ایران پیشنهادهای جدید دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بحث‌های دولت برای انجام مذاکرات، گفت: بسته پیشنهادی دولت رسانه‌ای نشده اما خبر خوب این است که ۴+۱ متقاعد شده تا مبنای ادامه مذاکرات در دوره بعدی، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران باشد که این برای کشور ما یک اقدام مثبت است. مذاکرات وین فعلاً به دلیل تعطیلات سال نو میلادی متوقف شده است و دوره جدید با برگشت به پایتخت‌ها و انجام مشورت‌ها صورت می‌گیرد.

وی سیاست دولت قبل را صرفاً مذاکره دانست و گفت: سیاست رسانه‌ای آقای روحانی این بود که اعلام شود مذاکرات در جریان است، اما در دولت آقای رئیسی، مذاکره برای مذاکره معنایی ندارد و مذاکره نباید فرسایشی باشد. مذاکرات قبلی ۸ سال طول کشید، اما هیچ نتیجه‌ای عاید ایران نشد. باید خروجی این مذاکرات لغو تحریم‌ها باشد و نتیجه ملموسی در زندگی مردم ایجاد شود؛ اما در دوره‌های پیش این اتفاق نیفتاد. خوش‌بختانه رویکرد مذاکرات در دوره جدید نتیجه‌گراست. پذیرش پیشنهاد ایران برای قرار گرفتن مبنای مذاکره در دوره هشتم، توسط کشورهای اروپایی هم گام بسیار مهمی است.

الهیان با بیان اینکه طرف اروپایی هم نمی‌خواهد که مذاکرات طولانی شود، گفت: ممکن است دست‌هایی در تلاش باشند تا وضع اقتصاد داخل و ارز را به مذاکرات متصل کنند. در مذاکرات اخیر، کشورهای غربی و صهیونیست‌ها و برخی جریان‌های داخلی در تلاش بودند تا بگویند که دولت رئیسی قدرت تعامل با دنیای غرب را ندارد و نمی‌تواند در مذاکرات دست برتر داشته باشد. اما شاهد بودیم که تیم مذاکره‌کننده در این دوره بسیار قوی بود. مذاکرات در سطح رؤسا، کارگروه و کارشناسان ادامه داشت؛ حتی معاونان دستگاه‌های مرتبط در سطح مذاکرات حضور داشتند تا مسائل را دائم از مرکز چک نکنند، بلکه همان‌جا تصمیم بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ناکامی رسانه‌های غربی در بی توان نشان دادن جمهوری اسلامی در مذاکرات، گفت: همزمان با مذاکرات نرخ ارز هم افزایش یافت که ناشی از جو روانی و سنگین ایجاد شده از سمت رسانه‌های غربی بود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا ایران و آمریکا می‌توانند با هم مذاکره کنند؟، اظهار داشت: فعلاً سیاست جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا نیست؛ زیرا در طول این سال‌ها بدعهدی آمریکا برای ایرانیان و افکار جهانی ثابت شد. بعد از سال‌ها مذاکره و تعطیلی صنعت هسته‌ای ایران، دیدیم که ترامپ به راحتی برجام را پاره کرد و خارج شد که اوج بی‌توجهی یک کشور به دیپلماسی است. تا زمانی که نتیجه ملموسی از رفع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا لحاظ نشود، تصمیمی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و همچنان باید پشت درب بمانند.

الهیان با اشاره به انتقادهای وارده به دولت قبل به دلیل التماس به آمریکا برای انجام مذاکره، گفت: ما به خنثی‌سازی تحریم‌ها رسیدیم و در اثر فشارهای وارد شده، شرکت‌های داخلی و صنعت ما توان دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده است؛ اما اصرار برای مذاکره بی‌نتیجه از سوی دولت قبل، پذیرفته نبود. طرف مقابل هم این سیگنال‌ها را گرفته بود و سعی می‌کرد اقتصاد ما را به مذاکرات وصل کند. اما الان آمریکا برای مذاکرات التماس می‌کند و تا زمانی که ما نتیجه ملموس برای لغو تحریم‌ها را حس نکنیم، حضور آنها پذیرفته نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با وجود تمام موفقیت‌ها، اما مذاکرات کار سختی است، تأکید کرد: بدعهدی‌های طرف مقابل کار را سخت می‌کند، اما تیم خبره کشورمان با عمل و نوآوری وارد مذاکرات شدند و صرفاً شعاری و رسانه‌ای عمل نکردند. تسلط آنان به اصول فنی موجب چشم‌انداز مثبت ما به مذاکرات می‌شود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها