|
کدخبر: 225473

در مذاکرات نظامی - هسته ای ایران و عربستان چه گذشت؟

ایران و عربستان سعودی در اردن، مذاکرات مستقیم نظامی - هسته ای برگزار کردند.

 ایران و عربستان سعودی در اردن، مذاکرات مستقیم نظامی - هسته ای برگزار کردند. این خبر را خبرگزاری رسمی اردن (بترا) منتشر کرده است. 

 به نوشته خبرگزاری اردن، این مذاکرات با حضور کارشناسان ایرانی و سعودی و درباره موضوعات نظامی - هسته ای بوده است.

به گفته خبرگزاری اردن، مذاکرات، دیروز دوشنبه در موسسه عالی بررسی امنیتی در شهر امان (عمان) پایتخت اردن برگزار شد و جو احترام متقابل در آن برقرار بود.

ایمن خلیل دبیرکل موسسه عالی امنیت ملی گفت این گفتگو در فضای احترام متقابل برگزار شد و در آن تمایل دو طرف برای گسترش روابط میان یکدیگر در راه تحقق امنیت و ثبات در منطقه وجود داشت.

کارشناسان ایرانی و سعودی در این نشست مسائل متعدد امنیتی را بررسی کردند که محور تمرکز آن جلوگیری از تهدیدات موشکی بود. دو طرف تلاش کردند درباره برنامه هسته ای ایران و همکاری در زمینه سوخت اتمی و دیگر موضوعات اعتمادسازی کنند.

جزئیات مذاکرات موشکی میان تهران و ریاض مشخص نشده است. معلوم نیست این مذاکرات درباره قدرت موشکی ایران بوده یا حملات موشکی دولت حوثی های یمن به عربستان سعودی.

خبرگزاری اردن همچنین گفت که جلسات دیگری نیز به زودی میان دو طرف برگزار خواهد شد.

ایران و عربستان سعودی تاکنون چند مرحله مذاکرات مستقیم با میانجیگری عراق در این کشور برگزار کرده اند. این مذاکرات با حضور مسوولان سیاست خارجی و امنیتی دو طرف بوده است. هدف از این مذاکرات بازسازی روابط دو کشور اعلام شده بود. با این حال هنوز به توافق و پیشرفت ملموسی نرسیده است. همچنین سفارتخانه های ایران و سعودی در ریاض و تهران، همچنان تعطیل هستند.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران هم دیروز گفته بود: "در بخش مسائل منطقه‌ای، ما دیدار‌هایی با مقامات کشور‌های امارات و عربستان داشته‌ایم و تا حدودی سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شده است.

روابط ایران  و عربستان سعودی در دی ماه ۱۳۹۴ به دنبال حمله و اشغال سفارت سعودی در تهران، قطع شد. بعد از آن، روابط تهران - ریاض به اوج دشمنی و تنش رسید. دو کشور علاوه بر تنش در روابط دو جانبه، در موضوعات مختلف از جمله یمن، بحرین، فلسطین، لبنان، عراق و سوریه نیز دارای اختلافات بزرگ هستند.

 

منبع: عصرایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها