|
کدخبر: 214951

تصمیم رئیسی برای کنار گذاشتن مذاکرات برجام

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بعید به نظرم می آید که ایران به دنبال این باشد که توافق حتما در هر شرایطی صورت بگیرد. روند تصمیم گیری در دولت را به سوی زندگی سیاسی منهای برجام می بینم.

سیاست داخلی تصمیم رئیسی برای کنار گذاشتن مذاکرات برجام

 بعد از چند مانور نظامی آمریکا در منطقه و پیام هایی که مقامات کاخ سفید دادند و اعلام کردند «همه گزینه ها روی میز است»، افشای شکست آمریکا در سرقت نفت ایران پیام مهمی داشت. برخی کارشناسان معتقدند وقتی سطح تنش میان دو طرف دعوا بالا می رود، می توان این طور وضعیت را تحلیل کرد که زمان توافق نزدیک است.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگویی درباره افزایش سطح تنش ها میان ایران و آمریکا گفت: دولت بایدن خواهان توافق است و می خواهد هر طور شده با ایران پای میز مذاکره بنشید و دو طرف به یک توافق جدیدی دست پیدا کنند. در واقع بایدن قصد دارد با این اتفاق به ترامپ و طرفدارانش نشان دهد که خروج او از برجام اشتباه بود و می توان از طریق دیپلماسی به نتیجه رسید.
 
وی افزود: البته برای هر توافق باید دو طرف معادله را دید. جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد که هر نوع توافقی را انجام دهد یا راجع به هر موضوعی مذاکره کند چون رهبر معظم انقلاب راهبرد اصلی و کلان مذاکره را ترسیم کردند و فرمودند «باید منجر به لغو کلی تحریم ها شود». اگر این هدف تأمین نشود ایران هیچ گونه توافقی را انجام نخواهد داد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی ایران به میز گفتگوها و مذاکرات با 1+5 اظهار کرد: اگر کلیه تحریم ها لغو شود، جمهوری اسلامی در قالب برجام آمادگی دارد که عمل کند، البته به شرطی که غربی ها نیز به تعهدات شان عمل کنند و به این تعهدات پایبند بمانند.

وی درباره این تحلیل که وقتی سطح تنش بین دو طرف دعوا بالا می گیرد یعنی زمان توافق نزدیک است، بیان کرد: این تحلیل درستی نیست چون شرایط ایران و آمریکا متفاوت است. اتفاقا دولت و حاکمیت در جمهوری اسلامی یک پلن منهای برجامی را دارد تعریف می کند بنابراین بعید به نظرم می آید که ایران به دنبال این باشد که توافق حتما در هر شرایطی صورت بگیرد.
 
نقوی حسینی با اشاره به رویکرد دولت سیدابراهیم رئیسی برای اداره کشور بیان کرد: روند تصمیم گیری در دولت را به سوی زندگی سیاسی منهای برجام می بینم.

 

منبع: نامه نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها