|
کدخبر: 209454

ایران تکلیف امریکا برای مذاکرات را یکسره کرد

سعید خطیب زاده گفت: ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.

سیاست داخلی ایران تکلیف امریکا برای مذاکرات را یکسره کرد

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات امیرعبداللهیان که خواستار اقدام جدی آمریکا شده است، گفت: پرونده مذاکرات در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و ان‌شاءالله با ترکیب جدید انجام خواهد شد. باقری در ادامه گفت‌وگوهای هفته گذشته در تهران و براساس توافق طرفین به بروکسل می‌رود. آن‌چه توسط رئیس جمهور و وزیر خارجه گفته شده این است که مذاکرات ادامه می‌یابد و آن‌چه در حال انجام است روشن شدن برخی نقاطی است که چالش‌های گفت‌وگوهایی بوده که ۶ دور در وین انجام شده است.

وی افزود: ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هدف اخذ تضمین‌ها برای این است که هیچ کس در واشنگتن دنیا را به سخره نگیرد. آن‌چه امیرعبداللهیان گفت این بود که آمریکا به جای ادامه مسیر ترامپ روند مجزایی را پیگیری کند. همان فشار حداکثری ترامپ را همین دولت ادامه می‌دهد و این اقدام و عمل است که می‌تواند نشان دهد دولت فعلی بایدن متفاوت از دولت ترامپ است و در عمل آن‌چه دیدیم تداوم بوده است نه تغییر.

خطیب‌زاده بیان کرد: دولت جدید می‌خواهد با آسیب شناسی از آنچه واقع شده وارد مذاکرات شود. در خصوص اصل گفت‌وگوها آقای رئیسی اعلام کردند که گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت درباره ابعاد چالش‌ها و نظراتی هست که با خرد جمعی در حال جمع بندی است و براساس آن تصمیم گیری جدید به طرف مقابل اعلام خواهد شد. مهم این است که وقتی تلف نشود. ۶ دور گفت‌وگوهای وین نشان داد اگر با آسیب شناسی درست انجام شود می‌تواند به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای نیز تصریح کرد: هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگوها طرح نکردیم. آن‌چه امیرعبداللهیان از نیویورک تا تهران اشاره کرد بیان یک منطق بود که در این منطق آمریکا باید نشان می‌داد اگر در راستای بازنگری سیاست‌های قبلی خود است به صورت عملی نشان دهد ولی دولت بایدن هیچ تغییری در ابعاد سیاست‌های ترامپ علیه ایران به خصوص فشار حداکثری انجام نداده است.

وی افزود: آنچه امروز در روی زمین رخ می‌دهد فرقی با قبل از آمدن بایدن ندارد. آمریکا خیلی بیش از این می‌توانست بسیاری از اقدامات ظالمانه و گردنکشانه علیه ایران انجام داد را متوقف می‌کرد. در میانه فراگیری کرونا شاهد ادامه آن بود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها