|
کدخبر: 166146

بدهی سنگین و عجیب صدا و سیما به ورزش کشور!

سازمان صدا و سیما سهم ۱۵ میلیارد تومانی تعیین شده بر اساس قانون بودجه سال ۹۹، از محل درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به وزارت ورزش پرداخت نکرد.

ورزش بدهی سنگین و عجیب صدا و سیما به ورزش کشور!

بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند(پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

در سال ۹۵ مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت‌های ورزشی در برنامه پنج ساله ششم توسعه لحاظ و سازمان صداوسیما ملزم شد که حق پخش تلویزیونی رقابت‌های ورزشی را پرداخت کند، اما این مسئله باز هم مورد توجه سازمان صداوسیما قرار نگرفت تا در نهایت موضوع در قانون بودجه سال ۹۹ مدنظر قرار گرفت و سهم وزارت ورزش ۳۰ و سهم سازمان صدا و سیما ۷۰ درصد تعیین شد.

در این راستا، بر اساس اعلام ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما در سال ۹۹ مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور نکرده است و اینگونه سهم ۳۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان از محل مربوطه پرداخت نشده است؛ مسئله‌ای که از سوی این وزارتخانه به نهادهای نظارتی گزارش شده است.

پیش از اتمام سال ۹۹ نیز، مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد تا پایان دی ماه، حتی یک ریال هم از سوی سازمان صداوسیما به این حساب واریز نشده است و در هر صورت نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواستار ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که این سازمان به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد، در نهایت هم امیدواریم نهادهای نظارتی پیگیری‌های لازم را انجام دهند، چرا که این مبلغ حق ورزش ایران است و به تمام رشته‌های ورزشی تعلق دارد.

بخش عمده‌ای از درآمد باشگاه‌های معروف دنیا از حق پخش تامین می‌شود و حدود۳۰ تا ۳۵ درصد درآمد آنها از محل حق پخش است. طی ۱۵ سال گذشته مسئولان مختلف در وزارت ورزش و جوانان، سازمان وقت تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال درگیر ماجرای حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی بودند و در چند برهه زمانی، حتی از ورود دوربین‌های سازمان صداوسیما به ورزشگاه‌ها ممانعت به عمل آمد، اما در نهایت با دخالت مقامات بالادستی به دلیل جذابیت و اهمیت بالای فوتبال برای مردم، همان رویه قبلی ادامه یافت و نه تنها دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها راه یافتند بلکه خبری هم از پرداخت حقوق ورزش در این زمینه نشد.

پس از تصویب قانون بودجه سال ۹۹ اعلام شد که درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، درآمدی که برای سال ۹۹ معادل ۵۰ میلیارد تومان در مجموع برآورد شده است تا سهم وزارت ورزش معادل ۱۵ و سهم سازمان صداوسیما معادل ۳۵ میلیارد تومان باشد، با این وجود اما در سال گذشته نیز سازمان صدا و سیما اقدامی در راستای پرداخت مطالبه ورزش کشور نکرد و تا کنون نیز خبری از اعمال قانون از سوی مراجع نظارتی در این رابطه نیست!

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر