|
کدخبر: 194466

عین اللهی: اولویت وزارت بهداشت تهیه واکسن است

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با بیان اینکه من طبیبم نه صنعتگر و تاجر، گفت: دوشادوش مدافعان سلامت هستم و چنانچه مورد اعتماد قرار گیرم نمی توانیم درمان مردم را معطل تاخیر و تعجیل تصمیم گیری این و آن کنیم.

سیاست داخلی عین اللهی: اولویت وزارت بهداشت تهیه واکسن است

بهرام عین اللهی در نشست علنی امروز (دوشنبه، یک شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه و اولویت های خود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت های بزرگی بر دوش جامعه سلامت ایران گذاشته شد و جوانان مدافع سلامت باید در شهرها و روستاها عقب افتادگی های گذشته را جبران می کردند و همزمان در جبهه های دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی می پرداختند؛ این جهاد سلامت طی ۴۰ سال ادامه داشت، در ۲ سال اخیر به حد اعلا رسید.

وی ادامه داد: جنگ جهانی با ویروس کرونا در ایران هم موجب بسیج مدافعان سلامت شد و آن ها را در خط مقدم نبرد دشمن قرار داد؛ اینجانب دشواری بیماری کرونا را با پوست و گوشت احساس کردم و در اسفند ۹۸ یکی از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشمان خود دیدم و دیگر امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری مبهم از پزشکان و پرستاران فداکاری که در آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری برای زنده ماندنم تلاش می کردند چیزی به خاطر ندارم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان یادآور شد: در آن اوضاع سخت بیماری خداوند دستم را گرفت و جانی دوباره به من بخشید تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم این پرچم سفید بر زمین بماند پرچمی که پیش از این دوست قدیمی ام شهید مدافع سلامت دکتر محمد زارع پور در ۴۰ سال قبل در دفاع مقدس بهداری در دست گرفتم؛ اکنون در این کارزار مبارزه فراگیر با بیماری کرونا چنان چه شما نمایندگان مصلح بدانید و خداوند بزرگ مقدر کند که خدمتگزاری به این جانب سپرده شود خاضعانه در برابر این اعتماد ارزشمند سر تعظیم فرود می آورم و در پای خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد.

عین اللهی ادامه داد: بر این باورم وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار آنان ایستاده باشد، عنوان وزارت وقتی برازنده وزیر است که برای سلامت مردم خود را به آب و آتش بزند؛ وزیری وزیر مردم است که شب و روزش و خواب و خوراکش بهبودی بیمارانی باشد که رنج درمان و رنج بیماری هایشان افزوده و دل هایشان را به درد آورده و صدای اعتراضشان را بلند کرده است.

وی با بیان اینکه من طبیبم نه صنعتگر و تاجر، گفت: دوشادوش مدافعان سلامت هستم و چنانچه مورد اعتماد قرار گیرم نمی توانیم درمان مردم را معطل تاخیر و تعجیل تصمیم گیری این و آن کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان یادآور شد: همانگونه که در ۸ سال دفاع مقدس این چنین بودیم اکنون هم دفاع از سلامت نباید معطل شخص یا چیزی شود؛ جان مردم مهم ترین نعمت خداوند آنان است و حفظ جان مردم نخستین اولویت دولتی است، کدام پدری را دیده اید که برای سلامت فرزندانش لفاظی کند و سیاست ورزی نماید.

عین اللهی با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز ما است، گفت: بر این باورم که حوزه سلامت محور همدلی ایرانیان در دولت مردمی خواهد شد، ما کادر سلامت سوگند خورده ایم هرکه در این سرا در آید درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم. در دفاع از سلامت مردم همه رنگ ها رنگ می بازد و به رنگ سفید مدافعان سلامت در می آید. همچنین همه شکاف ها، چند دستگی ها، اختلافات در مفهوم بزرگ انسانیت حل می شود؛ مطمئن باشید روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دل های مرده را بیدار خواهد کرد و روان های افسرده را امیدوار خواهد ساخت.

وی یادآور شد: اکنون ۱۰۰ سال پیش نیست که ایران بزرگ مغلوب بیماری و قحطی شود ما می توانیم بر این ویروس منحوس غلبه کنیم و به امید و یاری خداوند این کار را خواهیم کرد؛ بیماری همه گیر کرونا نشان داد که سلامت موضوعی تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می پذیرد؛ به عنوان مدافع حوزه سلامت سال هاست در این عرصه حضور دارم و امیدوارم با اعتماد نمایندگان بتوان جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم. اکنون با تاسی و الهام از سند توسعه کشور و سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و احکام مندرج در برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی و جمعیت و خانواده برنامه ام را ارائه می کنم.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون یکی از مهمترین محورهای برنامه های من است، گفت: امروزه در دنیا ثابت شده برای جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش مرگ و میر، باید واکسیناسیون به صورت گسترده انجام شود. حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور داریم که برای واکسیناسیون آنها به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است، بنابراین تولید داخلی واکسن کفاف این تعداد جمعیت را نمی دهد و باید واردات انجام گیرد و ما در این حوزه از واردکنندگان بخش غیردولتی نیز استفاده خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت سیزدهم ادامه داد: اولویت وزارت بهداشت و درمان تهیه واکسن است، اما بر روی روند واردات نظارت لازم را انجام خواهیم داد، زیرا سلامت واکسن ها نیاز به حفظ چرخه سرما دارد.

عین اللهی با بیان اینکه اتمام واکسیناسیون تا پایان بهمن ماه امسال یکی دیگر از برنامه های من در وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: ما امکانات بسیاری مانند بسیجیان و انقلابی ها، شهرداری، نیروهای مسلح و... در کشور داریم که باید با استفاده از کمک آنها واکسیناسیون را در کشور انجام دهیم، طرح شهید سلیمانی که توسط بسیج برای بیماریابی و کمک به بیماران کرونایی در حال اجرا است نیز با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی قرنطینه یا لاک داون را یکی دیگر از اقدامات خود برشمرد و گفت: کشورها در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد قرنطینه را انجام می دهند و ما نیز با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود باید لاک داون را اجرایی کنیم. البته نباید این موضوع به صورت نمایشی باشد، به نحوی که با تعطیلی دو هفته ای میزان مرگ و میر در کشور افزایش یابد. برای انجام لاک داون باید از همه مانند اصناف و افراد موثر خارج از وزارت بهداشت و درمان کمک بگیریم تا چرخه ویروس کرونا در کشور متوقف شود.

وزیر پیشنهادی حوزه بهداشت و درمان کابینه سیزدهم با اشاره به موضوع تاثیر مدیریت در حوزه بهداشت و درمان نیز بیان کرد: مهمترین موضوع در کنترل شیوع بیماری کرونا مدیریت است و از رئیس جمهور تا معاون اول و ستاد ملی کرونا باید در این حوزه به درستی اقدام کنند. می توانیم در ستاد کرونا از نمایندگان مجلس استفاده موثر کنیم. همچنین می توان یکسری اقدامات را به استان ها واگذار کرد تا آنها با توجه به شرایط محلی خود و حضور افراد موثر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

عین اللهی درخصوص حوزه تولیت بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: براساس قانون تولیت سلامت مردم با وزارت بهداشت و درمان است، اما ۷۵ درصد از عوامل تاثیرگذار بر سلامت مردم خارج از حوزه وزارت بهداشت و درمان مانند خرابی جاده ها، غذای آلوده و تصادفات است. اما باید وزارت بهداشت و درمان در این میان به حاکمیت شناخته شود تا بتواند تولیت خود را به درستی انجام دهد و این موضوع نیاز به اصلاح ساختار دارد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون کاهش سهم هزینه های سلامت مردم بیان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری باید وقتی شخصی بیمار می شود تنها به خاطر بیماری خود رنج ببرد و نه هزینه های آن، براین اساس در برنامه ششم توسعه مقرر شد هزینه سلامت برای مردم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، اما متاسفانه همچنان این هزینه ها بر دوش مردم است و ما در برنامه این وزارتخانه بر لزوم اجرای این قانون تاکید داریم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت سیزدهم با بیان اینکه نظام بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: در صورت انجام پیشگیری، سلامت مردم در معرض خطر قرار نگرفته و حتی هزینه های درمان نیز کاهش پیدا می کند. همچنین موضوع خانه بهداشت و نظام شبکه بهداشت، یکی دیگر از برنامه های من در این وزارتخانه است که باید تلاش شود خانه های بهداشت در مناطق روستایی تقویت و کارایی خود را حفظ کند.

عین اللهی تصریح کرد: امروزه بیماری های مزمن غیرواگیردار مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و... یکی از مشکلات در کشور است که با اصلاح سبک زندگی و تغذیه حل می شود و مردم باید این موضوع را به درستی رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه نظام پزشک خانواده برای ما بسیار مهم و در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده براساس برنامه ششم توسعه و برنامه ابلاغی مقام معظم رهبری بر وزارت بهداشت و درمان تکلیف شده و رهبری انقلاب از این وزارتخانه خواسته اند تا پزشک خانواده راه اندازی شود، متاسفانه در این حوزه مقاومت هایی در بخش دهنده سلامت و گیرنده آن وجود دارد، اما به راه اندازی زیرساخت الکترونیکی می توان پزشک خانواده را اجرایی کرد.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر