|
کدخبر: 178841

مسائل اقتصادی ،‌ تحت تاثیر نگاه های سیاسی !

خراسان رضوی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من می‌دانم که استان خراسان رضوی از چه ویژگی هایی برخوردار است و چه کسانی نیز مانع پیشرفت آن هستند.

سیاست داخلی مسائل اقتصادی ،‌ تحت تاثیر نگاه های سیاسی !

عبدالناصر همتی امروز در گفت و گو با مردم خراسان رضوی که از شبکه استانی پخش شد، با اشاره به برنامه‌های خود اظهار کرد: یکی از مسائل مهم برای کشور ما مساله کروناست که امیدوارم در دوران مسئولیتم در ریاست جمهوری موضوع واکسیناسیون را به اتمام برسانم و این بلا را از مردم دور کنم.

وی با اشاره به علت ورودش به صحنه انتخابات عنوان کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور وضعیت مطلوبی ندارد و تصور می کنم ادامه این روند در بخش اقتصادی کشور نتایج بدتری برای مملکت به همراه خواهد داشت. در حال حاضر اقشار زیادی از مردم کشور گرفتار بیکاری و مشکلات معیشتی که عمدتا ناشی از تحریم هاست، هستند. این موضوع به مراحل بدی رسیده و تغییر در آن در گرو تغییر نگرش به اداره کشور و جامعه خواهد بود.

رئیس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه به نظر من مشکل کشور این است که عمدتا سیاست بر اقتصاد حاکم است، گفت:  مسائل اقتصادی همیشه تحت تاثیر نگاه های سیاسی است. همین موضوع و نگاه موجب شده که نتوان به درستی از ظرفیت استان‌ها بهره برداری کرد. علت این مساله نیز این است که نگرش اقتصادی مسئولان ضعیف بوده و بر مبنای طراحی های اقتصادی برای بهبود زندگی مردم نیست. هر اقدام ما در کشور باید در نهایت منجر به کسب منفعتی برای مردم شود. اگر قرار باشد سیاست های ما منجر به افزایش فقر مردم شود، توفیقی از مدیریت کشور حاصل نکرده ایم. هدف مردم از رای دادن نیز همین است که از نظر اقتصادی فقیر و از منظر اجتماعی و سیاسی محدود نشوند.

وی عنوان کرد: علت دیگر مشارکت من در این دوره از انتخابات به عنوان نامزد ریاست جمهوری برخورداری از تخصص اقتصادی و فعالیت ۴۰ساله در حوزه های اقتصادی کشور نظیر بانک مرکزی است. به همین دلیل از نظر آگاهی های اقتصادی اطلاعات کاملی نسبت به این مساله دارم. اگر ورود من بتواند به ریل گذاری اقتصاد کشور کمک کند، این آخرین فرصت باقی مانده برای اصلاح اقتصادی است که نباید آن را از دست داد. من همان ابتدای ورود به صحنه نیز اعلام کردم تنها می خواهم ۴ سال مدیریت کشور را به دست گیرم. دولت‌ها عمدتا برای کسب رای در دوره دوم، انجام اقدامات اساسی در ۴ سال نخست ریاست جمهوری را رها می کنند.

همتی در خصوص مشکلات اقتصادی استان ها و راه های بهبود آن عنوان کرد: مساله اصلی این است که برای استان ها راهبرد ملی جهت توسعه اقتصادی وجود ندارد. هر استان کشور از مناظر مختلف دارای برخی ویژگی های مزیت دار است. ما چاره ای نداریم که نگاه متمرکز را از اداره کشور به تدریج حذف کنیم. واقعیت این است که تمرکز ما بر شهرهای بزرگی مثل تهران و سایر کلان شهرها موجب می‌شود شهرهای کوچک تر و روستاها به حاشیه رانده شود و همین  موضوع به تدریج موجب خالی از سکنه شدن این محیط ها خواهد شد که نهایت به حاشیه شهرهای بزرگ می افزاید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای توسعه کلان استان‌ها نیازمند اتخاذ یک راهبرد کلان هستیم، اضافه کرد: برای این منظور بهتر می‌بینم با نخبگان و شایستگان هر استان جلساتی برگزار شود و به تدریج به طور جدی روند توسعه استان را دنبال کنیم. باید توجه داشت استان‌ها ظرفیت بالایی برای پیشرفت دارد. البته لازم است علل بیکاری در هر استان را بررسی کرد. من می‌دانم که استان خراسان رضوی از چه ویژگی هایی برخوردار است و چه کسانی نیز مانع پیشرفت آن هستند.

وی افزود: استان‌ها باید توسط مردم و نخبگان هر استان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شود. مسائل قومی و مذهبی نباید مانع توسعه استان ها و نقش آفرینی نخبگان گردد. این معنا ندارد از جای دیگر افراد بیایند وقتی هر استان از ظرفیت نیروهای شایسته برخوردار است.

همتی تصریح کرد: در حال حاضر عمده استان ها ، خصوصا استان های مرزی، با مشکلات زیادی مواجه هستند. در واقع هر چقدر از مرکز دور می شویم، میزان توسعه یافتگی کاهش پیدا می کند. باید این مسیر از طریق آمایش سرزمین و تکیه بر ویژگی های هر استان اصلاح شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر