|
کدخبر: 178634

زاکانی: دولت من دولت اقدام و اصلاح است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت من دولت اقدام و اصلاح است نه حرف و شعار.

سیاست زاکانی: دولت من دولت اقدام و اصلاح است

علیرضا زاکانی امروز (۲۲ خرداد) در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه استانی صدا و سیمای کردستان اظهار کرد: بالغ بر ۸۵ درصد منابع کشور در دست ریاست جمهوری است و آنچه که امروزه شاهد آن هستیم؛ زیبنده ملت ایران نیست.

وی عنوان کرد: اسلام عزیز، ایران متمدن، رهبری آگاه، مردم خوب، نخگبان شایسته، جوانان پرشور، زنان و همه و همه این‌ها از جمله موهبت‌ها و امکانات بزرگی برای ما است که اگر به آن‌ها توجه کرده و به خوبی از آن‌ها استفاده کنیم علاوه بر اینکه مرتفع کننده بسیاری از مشکلات کشور خواهند بود بلکه می‌توان با بهره‌مندی از آن‌ها راه‌ها و گام‌های بلندی برداشت.

زاکانی اضافه کرد: در تعجب هستم که چگونه می‌توان چنین ظرفیت‌های عظیمی را در اختیار داشت؛ اما به آن بی‌دقتی شود که محصول این بی‌دقتی‌ها شرایطی از جمله فقر، فساد، تبعیض، نداشتن مسکن و مشکلاتی از قبیل تورم و امثال آن باشد که بر گُرده و معیشت مردم سنگینی ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: اولین اقدام من حل این تعارض‌ها است، و این تعارض‌ها با حضور مردم در پای صندوق‌های رای حل خواهد شد و خواسته‌ام از مردم این است با حضور پیدا کردن در پای صندوق‌های رای سرنوشت خود و ملت را رقم بزنند.

زاکانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه راهی را طی کردیم که اشتباه بوده و دولت موجود حل مشکلات را از طریق خارج امکان‌پذیر می‌داند که این فکر اشتباهی است، زیرا تحریم‌ها یک استراتژی دقیق و انتخاب شده توسط آمریکا برای برخورد با ملت رشید ایران است؛ لذا انسان نباید از دشمن انتظار خوبی داشته باشد؛ دشمن دشمنی می‌کند در این بین ما باید با استفاده از قوه عقل راه درست را انتخاب کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: به همین منظور در ابتدا کاری که انجام خواهم داد این است که به ظرفیت‌های بی‌شماری که در کشور وجود دارد تکیه و پلی را در راستای رسیدن به رشد، پیروزی، پیشرفت و رفع مشکلات مردم با توجه به تورم موجود که کمر جامعه را خم کرده است قرار دهم.

علیرضا زاکانی در خصوص وجود تورم در کشور افزود: با وجود تورم شدیدی که در جامعه وجود دارد و کمر ملت را خم کرده است، نباید انتظار داشت که حال و رمقی برای ملت بماند، با ۵ الی ۶ سال افتخار دولت مسکنی که ساخته نشده و وزیر گذشته راه و ترابری این دولت آن را بیان می‌کرد، نباید انتظار داشت که لبخند بر لبان مردم بیاید؛ مردم در فشار هستند و باید این رویکرد را تغییر و طرحی نو درافکند که این طرح نو شامل این باشد که ما توانمندی‌های داخلی را اصل قرار داده و از تمام پتانسیل‌های منطقه و جهان در جهت سرآمدی ایران عزیز استفاده کنیم.

وی دولت خود را دولت اقدام و اصلاح و نه حرف و شعار معرفی و عنوان کرد: با اقدام فکورانه، دقیق و اصلاح امور ما مسیری را اختیار و انتخاب خواهیم کرد که ظرفیت‌های داخلی به ظهور و بروز برسد؛ ما در داخل کشور به دنبال آن هستیم که با عقلانیت، معنویت، عدالت و خلاقیت زمینه تحقق افتخارات را کسب و حداکثر و میزان بالایی از استقلال و آزادی را برای ملت به ارمغان بیاوریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: به هر حال جمهوری اسلامی ایران بایستی متضمن آزادی، استقلال، عدالت و معنویت باشد تا بتواند ایرانی قوی و پیشرفته در منطقه و جهان را سرآمد کند و به راستی ما اقتضا این امر را داریم.

وی اظهار کرد: این ظلم به جوانان، زنان، اقوام، دانشجویان و ظلم به آحاد ملت ایران است، این ظلم به اقوام، اقلیت‌ها، صنوف، اقشار دانشجویان و اساتید است، چرا که کشور بر مدار عقلانیت و راهی درست توسط کشور اداره نمی‌شود، پس شماهایی که می‌توانید این وضع را تغییر بدهید بسم الله، پس اکنون که قرار است تغییر یابد نباید تنها به رویکرد کفایت کرد بلکه این سنگ بنای اولیه است که باید در کشور درست شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که ما باید در این مسیر همه ابعاد را ببینیم و بسنجیم، کشور نمی‌تواند تک بعدی و شکل کارتونی به خود بگیرد بلکه باید متناسب سازی شود؛ لذا برای متناسب سازی کشور ما چهار رویکرد تحولی را انتخاب که رویکرد اول اقتصاد و مدیریت است، به این دلیل که امروزه فشار اقتصادی آنقدر بر گُرده مردم بالا است که کمر مردم در حال شکستن است.

زاکانی تاکید کرد: دولت و ریاست جمهوری وقت ایران بارها و بارها بیان کردند که همه چیز خوب و روبه‌راه است! متاسفانه یا نمی‌بینند و یا نمی‌خواهند که ببینند؛ در واقع یا کسی در خواب است که می‌توان بیدارش کرد و یا کسی خود را به خواب زده که به هیچ وجه بیدار شدنی نیست.

وی اقتصاد مدیریت را از فوریت‌های دولت خود بیان کرد و افزود: در این فوریت ما اساس را بر جهش تولید بنا نهاده‌ایم، به عبارتی جهش تولید برای ما اولویت است و برای ما از یک فوریت بالا برخوردار است که در کنار جهش تولید درصدد آن هستیم که کشور را بر مدار شایستگی اداره کنیم، همچنین به صورت شفاف توجه ما به حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک و در کنار آن دقت ما بر

 تمرکز زدایی است.

زاکانی با اشاره به اعتبارات استانی اظهار کرد: بنده ۱۳ سال در مجلس سابقه بستن بودجه را دارم، در این ۱۳ سال اعتباراتی که ما درنظر گرفته‌ایم بر چهار دسته ملی، ملی- استانی، اعتبارات وزارتخانه‌ها و اعتباراتی که به استان ها داده می‌شود؛ در این بین سهم استان‌ها ۱۰ درصد است، سهمی که مستقیم داده شده و شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها برای آن تصمیم می‌گیرند.

نامزد سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ۹۰ درصد از اعتبارات در خارج از استان تصمیم‌گیری و ۱۲ درصد ماده ۷۵قانون محاسبات عمومی پولی است که به وزارتخانه‌ها داده و وزارت نیز به استان تحویل می‌دهد.

علیرضا زاکانی یادآور شد: ۷۸ درصد اعتبارات ملی و ملی – استانی است که از قبل برای آن تعیین تکلیف می‌شود و این امری است که باید شکسته شود.

وی تاکید کرد: ما در استان‌ها به دنبال بازآمایش مجدد هستیم که این بازآمایش باید بتواند توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در هر نقطه مشخص و مبتنی بر آن ۴۵۱ شهرستان را محور حرکت کشور قرار دهیم؛ بر این اساس اختیارات ویژه برای اداره شهرستان، هزینه کرد، انتقال اعتبارات به شهرستان‌ها، اختیارات ویژه برای بهره‌مندی نخبگان شهرستان‌ها و به میدان آوردن آن‌ها فراهم کنیم، چرا که در صورتی که این تمرکززدایی صورت بگیرد امکانی فراهم می‌شود که بیش از ۴۵۰ نقطه کشور در حالت مسابقه قرار می‌گیرند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: چنانچه در هر نقطه‌ای از کشور امکانی وجود داشته باشد؛ مهم‌تر از هر چیزی این است که آن امکان با اولویت در همان نقطه مد نظر قرار گرفته، حق و حقوق آن به مردم داده شود و سپس از آن امکان در کشور و سایر نقاط استفاده کرد.

وی تصریح کرد: چه بسیار مکان‌هایی که دارای معادن فراوان هستند، اما از مواهب آن بی‌بهره هستند و چه کسانی که در بر نفت نشسته و در عمل آن نقطه از حداقل‌ها محروم هستند که باید به این ظلم‌ها پایان داه شود.

زاکانی ادامه داد: ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم امکانی را ایجاد می‌کند که مالیات در همان محل گرفته شده و هر شرکتی در محل خودش مالیاتی که پرداخت می‌کند، خود مردم سهمی را در بخشی از آن مالیات داشته باشند؛ مساله این است که این مالیات نباید در کوچه و پس کوچه‌های دولت و یا تهران معامله و شرکت‌های استان مَفسَده انگیزی کنند؛ لذا این تمرکز زدایی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم از قاعده هرم اجتماعی تحول بزرگی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: گام بعدی در راستای مدیریت اقتصادی، مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی و مفاسد اداری و بوروکراسی اداری است، در واقع دولت الکترونیک جنبه‌های بوروکراسی اداری، تمرکز زدایی نیز امکان دادن اختیارات و مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز که توسط دولت الکترونیکی و شفافیت پیشگیری می‌شود را فراهم خواهد ساخت و به طور قاطع با مفسدان برخورد خواهد شد.

زاکانی بیان کرد: بنده ۲ دهه تجربه برخورد با مفسدان را دارم، با معاون ریاست جمهوری، دادستان تهران، وزیر اطلاعات، وزیر نفت، برادر رئیس جمهوری و افراد مختلفی برخورد داشته‌ام که برای اینکه متوجه بودم که نباید ضعیف‌کُشی کرد، چرا که ضعیف کشی کردن حاصلی نخواهد داشت و بایستی ریشه فساد را از خاک بیرون کشید، تمام این اسامی که عنوان کردم و بیش از این افراد شاکیان بنده در دادگاه‌ها بوده‌ام برای اینکه اجازه ندهم که حق مردم خورده شود و با افتخار از این مسیر سربلند بیرون آمده‌ام.

وی تصریح کرد: امروز موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوعی جدی است، مبارزه با لختی‌ها و سستی‌ها در بدنه اجرای دولت یک اقدام جدی است، اولین اقدام من اصلاح خود دولت است چرا که اگر بتوانیم خود دولت را اصلاح و آن را چالاک و سبک سازی کرده و عناصر خدوم در دولت، کارمندان و مسئولین دست به دست هم داده و یک انقلابی را در دولت آغاز کنیم یک امکانی فراهم خواهد شد که از جلوی تولید کنار رفته، در خدمت بخش خصوصی و دولت قرار گرفته و بتوانیم با شفافیت این مسیر را دنبال کنیم.

زاکانی یادآور شد: امیدوارم دست در دست هم تجربه نوینی در گام دوم انقلاب اسلامی رقم بخورد؛ ما یاد گرفته‌ایم که جوانمرد باشیم و به شما مردم نامردی نکنیم، آن‌هایی که به اقوام، مذاهب، بانوان، جوانان، هنرمندان و ورزشکاران نگاه ابزاری دارند این کار بسیار زشتی است که در این رابطه به طور قطع بنده پرهیز خواهم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: تکیه دولت به ملت است و با مشارکت و انسجام شما ملت امکانی را با یک نهاد سازی نوین فراهم خواهم کرد که اول کسی که نیازمند شما باشد دولت باشد و با شبکه‌سازی و بهره‌مندی از نخبگان ملی و محلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی نظارت بر دولت و رئیس جمهور را امری عادی و طبیعی خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی ادامه داد: امروز به هیچ وجه ریاست جمهوری نظارت‌پذیر نیست و حتی این امر را از نمایندگان مجلس نمی‌پذیرد، بنده مجلس را راس امور دانسته و می‌دانم و تعامل خوبی که با مسئولان، دستگاه قضایی و مجلس خواهیم داشت یک انسجام و رشد جدی را در جامعه رقم خواهد زد؛ اما در بُعد مردمی، مردم را آقا، سالار و ناظر خود دانسته و با یک نهاد سازی نوین امکانی را فراهم خواهیم کرد که از شنبه تا چهارشنبه مسئولان پاسخگوی معترضان باشند، اصل هشت قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر به مسئولان است؛ مهم‌ترین جزء این اصل و اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراضات نسبت به امورات اجتماعی یک امر پذیرفته شده است که ما این را نهادینه و عادی خواهیم کرد؛ زیرا مشکل ما این است که قانون اساسی اجرا نمی‌شود.

وی در خصوص موضوع مسکن و اشتغال عنوان کرد: از جمله مسائلی که در جهش تولید حل خواهد شد موضوع و مسئله مسکن و اشتغال است، در سال نخست شما یک تغییر ملموسی را احساس خواهید کرد به لطف خدا و چهار سال بعد یک صورت جدیدی در کشور خواهید دید. امیر کبیر سه سال و ۲ ماه کار کرد اما افتخار بزرگی برای کشور و جامعه ایجاد کرد و این ما هستیم که بایستی این مسیر را طی و ادامه دهیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: بنده در این ۲ دهه و پیش از آن در دوران جریان دانشجویی به نقاط مختلف کشور سرزده‌ام و در این مسیر حداقل چهار بار به مرکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها رفته و از نزدیک با معضلات و مشکلات مردم آشنا شده‌ام، کار جدی که قرار است انجام شود ایجاد یک سایت و درگاه اینترنتی است که در آن همه مشکلات شهرستان‌ها را احصا کرده که تحقیقی یک ساله است که مردم و نخبگان می‌توانند این سایت را دیده و اگر نپسندیدند و مشکل دیگری داشته باشند این امکان وجود دارد که آن را جایگزین کنند؛ این تحقیق یک کار اندیشمندانه و مفصل است و این امر مهیا شده در همین راستا تغییر و تحول زمینه آن آماده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص استان کردستان گفت: صحبت از کردستان صحبت از یک خطه با مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز و مردمانی مسئولیت پذیر است، بنده سالیان سال در کردستان رفت و آمد داشته‌ام و البته این سالیان سال معطوف به دوران مقدس است و کردستان به عنوان یکی از پنج استان که در معرض حملات بعثی قرار گرفته شده بود با حضور نیروهای فعال خود و از سراسر کشور یک رخ‌نمایی و افتخاری را خلق کرد.

زاکانی ادامه داد: حضور در بانه، تلاش در سنندج، مریوان و سایر شهرهای کردستان برای بنده امکانی را فراهم کرده بود که از نزدیک با دردها و آلام مردم کردستان آشنا شوم و زمانیکه در سقز و در جای‌جای استان کردستان مستقر بودیم البته مسئولیت کار ما ناظر بر دفاع مقدس بود به عنوان کسی که در واحد اطلاعات و عملیات، خطوط دشمن را شناسایی می‌کردیم برای ما فرصتی بود که در پشت جبهه در بین مردم کُرد با واقعیت‌های استان روبه‌رو شویم.

وی تصریح کرد: زمانی که صحبت از استان کردستان به میان آورده می‌شود هم صحبت از قومیت و هم صحبت از مذهب مطرح است؛ از اهل سنت که صحبت می‌شود که در کنار شیعیان در این استان با یک خونگرمی و ارتباط و صمیمیت دارند زندگی می‌کنند و صحبت از کُرد است که به عنوان یک قومیت در کشور و ملت به آن افتخار می‌کنیم.

زاکانی عنوان کرد: بنده مذاهب، اقوام، ادیان و اقلیت‌ها را به عنوان یک فرصت بزرگ و تاریخی برای ایران اسلامی می‌دانم، اول اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب مذهبی نبود بلکه یک انقلاب اسلامی بود و داعیه‌ای که داشت این بود بتواند در گستره جهان، تمدن نوین اسلامی را ایجاد کند و همین جمله کافی است، ما که داعیه شدن تمدن نوین اسلامی را داریم انقدر باید سعه صدر، فهم، درک، تحمل و دقت در سایر مذاهب اسلامی را داشته باشیم و در کنار هم ایرانی و اسلامی را بسازیم و این بسیار زشت است که تا سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان اجازه پخش اذان اهل سنت داده نمی‌شد و این نوعی کج فهمی است.

وی تاکید کرد: ملاک ما رهبر معظم انقلاب اسلامی است. و این کج فهمی‌هایی که در محیط اسباب اذیت و آزار برادران اهل سنت را ایجاد می‌کند به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت اقدام و اصلاح فرصت برادران اهل تسنن و دقت در کمک و همکاری برای ساختن ایران آباد و واحد یک امر قطعی و ضروری است و به کارگیری شما سروران در اجزا و عناصر موجود در مناصب در چارچوب شایسته سالاری یک امر قطعی خواهد بود.

علیرضا زاکانی ادامه داد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های برادران اهل سنت برای تعامل با سایر برادران اهل سنت در جهان یک بهره‌مندی الگووار است، اگر ما نتوانیم دست به دست هم بدهیم و شیعیان و اهل تسنن در داخل ایران یک نمونه و الگوی نمونه از برادری را نشان دهیم چه انتظاری داریم که دیگران از ما بپذیرند که ما در جهت وحدت در جهان اسلام جدی هستیم و نمونه آن را باید خود ما در داخل کشور به نمایش بگذاریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: قوم کُرد به عنوان یک قوم قدیمی و پایدار هم در خصوص ترویج زبان در استان و هم در بهره‌مندی از موهباتی که برای سایر نقاط کشور است به صورت خاصه در این جغرافیای محیطی با این ظرفیت بزرگ انسانی و طبیعی که خدا برای کردستان خلق کرده است و هم بهره‌مندی از نوع مراوداتی که این قوم با کشورهای همسایه می‌توانند برقرار کنند امکانی است برای ما و من هیچگونه نگاه امنیتی ندارم که بخواهم حصاری به دور کشور بکشم بلکه معتقدم اگر هنر داشته باشیم و دست به دست هم بدهیم باید ملل سایر کشورها به ما غبطه و از ما الگو بگیرند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: چرا نباید در کردستان یک محیطی را خلق کنیم که اگر اهل سنتی از بیرون نگاه کرد بداند که این‌ها برادرانه با هم زندگی می‌کنند و با تشریک مساعی این استان را سلامت کرده‌اند و اگر کسی از بیرون به عنوان کُرد به این خطه نگاه کرد بگوید که اقوام در ایران مورد ارزش و دقت قرار می‌گیرند و به آن‌ها بی‌اعتنایی نمی‌شود و این اقدامی است که ما در دولت اصلاح و اقدام حتما دنبال خواهیم کرد و تلاش ما بر این است که این استان بسیار زیبا و پرموهبت امکانی را برای ما ایجاد کند که ما در کنار هم قرار بگیریم.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها