|
کدخبر: 175975

لیست شوراها در نیمه خرداد ارائه می شود

رئیس شورای ائتلاف استان تهران لیست‌های منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها را تکذیب کرد و گفت: ما هنوز هیچ لیستی را ارائه نکرده‌ایم و در تلاشیم این لیست تا اواسط خرداد ارائه شود.

سیاست داخلی لیست شوراها در نیمه خرداد ارائه می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران رئیس شورای ائتلاف استان تهران، در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با تاکید بر ضرورت‌های حرکت مدیریت شهری بر مدار هوشمندسازی گفت: یکی از مسائل مهمی که نشان دهنده پیشرفت شهرها به حساب می‌آید میزان هوشمند بودن آنها است که در این زمینه مسائلی مانند اینترنت و میزان دسترسی مردم به آن تأثیرگذار است.

وی افزود: در دوره‌ای که ما در مدیریت شهری حضور داشتیم این اعتقاد در بدنه مدیریت شهر ایجاد شده بود که مردم باید کمترین میزان نیاز برای مراجعه به شهرداری را داشته باشند؛ این دقیقاً همان چیزی است که امروز از آن به عنوان هوشمندسازی یاد می‌شود.

شکل‌گیری مدیریت هوشمند شهری در مدیریت گذشته شهری

رئیس شورای ائتلاف استان تهران با بیان اینکه وقت زیادی از مردم برای حضور در سازمان‌ها و پیگیری اموراتشان به هدر می‌رود گفت: ما به منظور مدیریت و هدایت این موضوع می‌بایست به سمت هوشمند کردن ارائه خدمات پیش برویم. در دوره مدیریت قالیباف در نیروی انتظامی به دلیل نبود امکانات امروز از جمله فضای مجازی ایشان با ایجاد سامانه ۱۱۰ بخش عمده‌ای از نیازهای مردم را پاسخ داد لذا بر همین اساس شکل دیگری از همین سامانه تلفنی برای ارائه خدمات به مردم از سوی شورا و شهرداری در دستور کار قرار گرفت تا کار مردم از دور و بدون حضور در شهر و شهرداری به انجام برسد.

چمران ادامه داد: وقتی طرح جامع تهران تهیه شد این مطلب را مطرح کردیم که محتوای آن بر روی سایت قرار گرفته تا همه بتوانند آن را ببینند و مورد استفاده قرار دهند. این موضوع همان زمان به مرحله اجرا درآمد و شما اکنون می‌توانید با مراجعه به سایت و وارد کردن آدرس بلوک خود از وضعیت شهرسازی آن مطلع شوید.

ارائه پروانه ساخت با هوشمندسازی خدمات در مدیریت شهری قبل

وی تاکید کرد: توجه به هوشمندسازی و ارائه خدمات از دور به مردم برای ما دارای اولویت بود به همین منظور ما به دنبال ارائه پروانه به همین سبک و روش رفتیم. این نوع ارائه خدمات به مردم مانع از شکل گیری ترددهای غیر ضروری در شهر می‌شود لذا ضروری است تا ما از تکنولوژی هوشمند به بهترین وجه استفاده کرده و مراجعات را در این زمینه مدیریت و باعث حذف مراجعات غیر ضرور شویم.

رئیس شورای ائتلاف استان تهران ادامه داد: وقتی که مراجعات غیر ضروری حذف شوند عملاً میزان اصطکاک بین مردم و کارمندان کاسته شده و با این روش با بسیاری از مفاسد در حوزه زیر میزی، دلالی و … از بین می‌رود. این در حالی است که سرعت عمل و صحت عمل نیز افزایش یافته است.

چمران با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته در کمیسیون‌های معماری مناطق در ادوار گذشته گفت: در دوره قبل کمیسیون‌های معماری و شهرسازی مناطق فعال بودند که در این دوره از قدرت آنها کاسته شده تا نتوانند هر کاری را به انجام برسانند. این موضوع شاید در برخی از موارد آسیب زا شود ولی در کل موضوع منفی نیست.

وی ادامه داد: در آن زمان که کمیسیون‌های معماری مناطق دارای اختیار عمل بودند و دستشان بازتر بود در نشست‌های ۵ نفری یا ۶ نفری خود در کمیسیون معماری تصمیماتی را می‌گرفتند تا برخی از مشکلات و مسائل خاص را مرتفع کنند که در این بین گاهاً سوءاستفاده‌هایی هم رخ می‌داد برای مثال امکان داشت که یک طبقه اضافه‌تر مجوز داده شود که این موضوع خلاف بود.

رئیس شورای ائتلاف استان تهران اظهار کرد: با طراحی صورت گرفته مصوبات این کمیسیون‌ها در سایت قرار می‌گرفت و ما اینها را به صورت آنلاین می‌دیدیم و از طریق دو نفر شهرساز مورد بررسی قرار می‌دادیم. در همین راستا اگر تخلفی صورت گرفته بود به سرعت بنده تذکر داده. و از طرق مختلف مانع از انجام آن مصوبه خلاف قانون می‌شدم. یقیناً یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های هوشمندسازی جلوگیری از بروز تخلف است

بسته شدن لیست شورای ائتلاف در نیمه خرداد

چمران در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره از مدیریت شهری برنامه‌ای برای استفاده از متخصصان دارید و آیا متخصص آی‌تی نیز در جمع لیست اعضای شورا قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: در گزینش‌های صورت گرفته یکی از معیارهای اصلی انتخاب، تخصص افراد است که در این میان می‌گویم باید شهرساز، آی‌تی و … حضور داشته باشند. ما در مجموع تخصص‌های مورد نیاز برای شهر برای حضور در شورا طی جمع‌بندی‌های صورت گرفته به ۱۵ تخصص رسیدیم که از این ۱۵ تخصص یک موضوع به آی‌تی اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد: در لیست اولیه احصا شده از مجمع عمومی تعدادی از متخصصین و نخبه‌های آی‌تی حضور دارند که می‌بایست ببینیم طی رأی‌گیری صورت گرفته کدام یک از آنها به شورای شهر راه پیدا خواهند کرد. باید گفت که این ابتدای راه است و باید ببینیم که مردم چگونه رأی می‌دهند که ما امیدواریم مردم لطف کرده و به لیست رأی دهند تا تمامی تخصص‌ها در شورای شهر حضور داشته باشند.

رئیس شورای ائتلاف استان تهران با اشاره به این موضوع که برخی از لیست‌های ارائه شده به اسم شورای ائتلاف در فضای مجازی و رسانه‌ها غیر واقعی هستند گفت: بسیاری از لیست‌هایی که هم اکنون در سایت‌ها ارائه می‌شود واقعی نیستند چرا که ما هنوز هیچ لیستی را ارائه نکرده‌ایم و در تلاشیم تا این لیست تا اواسط خرداد ارائه شود.

چمران با بیان اینکه شهر هوشمند یکی از آخرین پدیده‌های دنیای کنونی است، گفت: به منظور ساماندهی خدمات به مردم و جلوگیری از ترددهای مختلف اداری در شهر در دوره گذشته برنامه‌ای تعریف شد که در کنار شهرداری نمایندگی‌هایی از سازمان‌های برق آب و … قرار گیرد. استدلال این بود که وقتی فرد به شهرداری مراجعه می‌کند مابقی خدمات مرتبط با ساختمان را بتواند به صورت متمرکز دریافت کند. حال با ورود سامانه‌های هوشمند بسیاری از امور در این بخش به صورت اتوماتیک انجام شده و افرا می‌توانند به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به سازمان‌های مختلف خدمات خود را دریافت کنند

وی تاکید کرد: شهر هوشمند باعث می‌شود همه ما در کنار یکدیگر باشیم در عین اینکه از نظر جغرافیایی با یکدیگر فاصله داریم. با استفاده از این سیستم ما می‌توانیم دیدارهای مردم با شهردار و رئیس شورای شهر را بسیار تسهیل کنیم. در ابتدای اجرای این طرح شاید مقاومت‌هایی در اجرا دیده شود و انطباق مردم با آن سخت باشد اما به مرور زمان این مهم در جامعه نهادینه شده و مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد

۲۲ مصوبه به منظور تحقق شهر هوشمند

رئیس شورای ائتلاف استان تهران خاطر نشان کرد: با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بخش عمده‌ای ترددهای شهری کنترل می‌شود هرچند که ما برای کنترل صحیح تردد شهری باید میزان وسایل نقلیه را افزایش دهیم اما یکی از راه‌های اصلی در این زمینه کاهش تعداد سفرها با استفاده از هوشمندسازی هستیم.

چمران تاکید کرد: از سال‌ها قبل ۲۲ موضوع مورد تصویب قرار گرفته بود تا با هوشمندسازی زمینه ساز کاهش تردد در شهر شوند که متأسفانه همه آنها اجرایی نشده است. امیدواریم روزی برسد که اینها را دوستانی که می‌روند در شورا و شهردار انتخاب می‌کنند و شهرداران بتوانند با حمایت و همکاری سازمان‌های دیگر شهری اینها را انجام دهند

منبع: مهر

ارسال نظر