|
کدخبر: 175505

راهکار یک کاندیدا برای کاهش تورم

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم گفت: از روز اول دولت و در عرض حداکثر سه تا چهار ماه، ریشه‌های اصلی ایجاد تورم را از بین می‌بریم.

سیاست داخلی راهکار یک کاندیدا برای کاهش تورم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از ضبط برنامه انتخاباتی رادیویی خود در جمع خبرنگاران، بر هموار کردن فعالیت اقتصادی رقابتی در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: اگر اقتصاد رقابتی شود، تولید رشد می‌کند و تورم کنترل می‌شود.

وی افزود: باید سهم بیش از ۶۰ درصدی اقتصاد در دست دولت را به رقم‌های پائین‌تر با طی یک روند طبیعی به حداکثر ۲۰ الی ۲۵ درصد در طی ۴ سال برسانیم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه با کنترل تورم نوسانات قیمتی در بازار کنترل خواهد شد، افزود: این مراحل باید در حوزه اقتصاد سپری شود تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدواریم با الگوی صحیحی که اتخاذ خواهیم کرد، از پس این کار بربیاییم و قطعاً برخواهیم آمد.

وی گفت: با همکاری دوستانم حدود دو سال است که بر روی این الگو کار کرده‌ایم و این الگو پایه‌گذاری شده و اصول صحیح علمی و تجربه شده‌ای در سطح دنیا تحت عنوان اقتصاد اجتماعی دارد.

مهرعلیزاده به تعریفی از اقتصاد اجماعی پرداخت و گفت: مفهوم اقتصاد اجتماعی این است که اقتصاد راهش را باز می‌کند اما اجازه له شدن اقشار ضعیف در زیر چرخ‌های سنگین توسعه و رشد را هم نمی‌دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این مدل را یک اقتصاد توسعه‌ای همراه با مراقبت‌های اجتماعی عنوان و بیان کرد: این مدل می تواند حمایت‌های اجتماعی از بّعد تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگی، خدمات، بهداشت، هزینه‌های پزشکی و حداقل دستمزد را پوشش دهد.

 وی افزود: اقتصاد اجتماعی می‌تواند حداقل‌های یک زندگی اجتماعی را برای مردم فراهم کند و در عین حال مانع توسعه هم نمی‌شود.

مهرعلیزاده به برنامه های خود در زمینه اقتصاد پرداخت و تصریح کرد: از روز اول دولت و در عرض حداکثر سه تا چهار ماه ریشه‌های اصلی ایجاد تورم را از بین می‌بریم.

وی ادامه داد: این اقدامات با رفع موانع تولید و بخشنامه‌های سریع که بتواند قوانین و بخشنامه های ناکارآمد و بعضاً متناقض و متعارض را از بین ببرد و راه تولید و صادرات را باز کند، محقق خواهد شد و اثرات خود را در ماه اول و دوم در بازار و عرصه تولید از خودش نشان خواهد داد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در خصوص اصلاح نظام بانکی، حتی اگر از روز اول عملیاتی شود، باز هم کار خواهد برد. در خصوص کسری بودجه خوشبختانه راه حل‌های خوبی دارم و برای مثال راه حل های سابق مانند آینده فروشی، اوراق مشارکت یا چاپ کردن پول و... را نخواهیم داشت.

مهرعلیزاده اظهار کرد: با روش‌هایی مانند حذف یارانه های پنهان بدون اثرگذاری در زندگی مردم و اثرگذاری فزاینده در کالاهای مصرفی، پول مردم را به شکل تزریق در تولید و تزریق در تسهیلات تولید در اختیارشان قرار می‌دهیم و موانع را برخواهیم داشت.

وی گفت: اثر این روش‌ها در چهار و پنج ماه اول دولت خودش را نشان خواهد داد؛ در مرحله اول، توقف تورم و سپس کاهش تورم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: ما یک رانت تحت عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم و داریم. در سال گذشته نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار در این زمینه به بازار تزریق شد با قصد اینکه کالاهای اساسی ارزان به دست مردم برسد ولی در این جهت کمک موثری نکرد، بلکه به عکس آن تبدیل شد.

وی ادامه داد: مردم با قیمت های بالا و حتی بعضا بر مبنایی قیمت های آزاد دلار و یورو در داخل اقلام را تهیه کردند در حالی که مبنا این بود کالاهای اساسی ارزان به دست مردم برسد اما این اتفاق کمک موثری نکرد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها