|
کدخبر: 175009

علیرضا زاکانی کیست؟/ منتقد جدی برجام به میدان آمد!

با اعلام اسامی نهایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تایید صلاحیت علیرضا زاکانی توسط شورای نگهبان،به صورت اجمالی به معرفی این نامزد می پردازیم.

سیاست داخلی علیرضا زاکانی کیست؟/ منتقد جدی برجام به میدان آمد!

علیرضا زاکانی متولد ۱۳۴۴ در تهران است. وی از ابتدای مرداد ۱۳۹۹رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. او نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از تهران و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

سوابق تحصیلی علیرضا زاکانی

علیرضا در دوران دفاع مقدس موفق به اخذ مدرک دیپلم شده‌است. وی در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و سپس در رشته پزشکی هسته‌ای، تخصص گرفت.

سوابق گذشته زاکانی در خصوص ثبت نام در ریاست جمهوری

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات نام‌نویسی که پس از بررسی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد. علیرضا زاکانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرد که برای دومین دوره پیاپی با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد. و در نهایت وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و سیزدهمین دوره انتخابات ثبت نام کرده و تایید صلاحیت شد.

سخنان اولیه زاکانی بعد از ثبت نام در انتخابات

او پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: "مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنان طلبکارانه به میدان آمدند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. پیشرفت ایران با تصمیمات بیست دقیقه‌ای محقق نخواهد شد."

زاکانی یکی از منتقدان جدی برجام و تصویب بیست دقیقه‌ای آن در مجلس نهم با ریاست لاریجانی است و در آن مجلس ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را نیز برعهده داشت.

زاکانی موسس جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است و سه دوره دبیرکلی آن را برعهده داشت که اکنون دبیرکل این جمعیت مالک شریعتی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس است.

زاکانی در مورد اصلاح طلبان چه نظری دارد؟

زاکانی در دی ۱۳۹۲، در مورد اصلاح‌طلبان گفت: کارگزاران و اصلاح طلبان غیرخودی و ضدانقلاب نیستند بلکه خودی‌های متاخر هستند که از قافله انقلاب عقب افتاده‌اند. ما عناصر فعالی در کشور داریم که یا خودی هستند یا غیرخودی، غیرخودی‌ها ضد انقلابند اما برخی گروه‌ها نیز خودی هستند اما خودی متاخر هستند. این گروه، سلطه پذیر بوده و به راحتی می‌گویند باید انقلابی گری را کنار گذاشت و خود را با نظم جهانی هماهنگ کرد، اینها نمی‌توانند پا به پای انقلاب حرکت کنند. بعضی از عناصر اصلاح طلب از انقلابی‌های قدیمی هستند اما حرف‌های امروز آن‌ها با انقلاب و امام خمینی منافات دارد.

ماجرای توییت آتش بس زاکانی چه بود؟

یادداشتی از علیرضا زاکانی با عنوان «امروز باید آتش‌بس یک‌طرفه داد» منتشر شد که احمد توکلی نیز با تأکید بر لزوم «آتش‌بس» در توییتر خود نوشت: «با این اختلافات خانه‌سوز، پیشنهاد زاکانی را باید با آب طلا نوشت که گفت حتی یک‌طرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به دست دولت انجام شود.»

نظر زاکانی درباره شهید سردار سلیمانی

زاکانی معتقد است اگر حضور قاسم سلیمانی در عراق نبود و اراده ایران نسبت به ماندن حکومت سوریه وجود نمی‌داشت، بغداد و دمشق سقوط می‌کردند.

زاکانی جدی ترین مخالف کرنست

زاکانی از جدی‌ترین مخالفین کرسنت بشمار می‌رود. وی با آنکه اصولگرا است در مخالفت با کرسنت هم عقیده کشورهایی مانند قطر، عربستان، ابوظبی، آمریکا و دلالان نفتی است.

 او اعلام کرده بود که به‌طور کلی ایران در کرسنت ۵۶ میلیارد دلار ضرر کرده‌است. این در حالی است که دادگاه لاهه هنوز نتیجه دادگاه را اعلام نکرده‌است! و سپس اعلام کرد اظهارات و اقدامات مسئولان نفتی آخرین کورسوهای امید را نیز در داوری بین‌المللی از بین می‌برد. این سخن در حالی گفته شد که دادگاه لاهه از اظهارات زاکانی علیه ایران استفاده کرد و در صورت جریمه شدن ایران توسط لاهه، اظهارات زاکانی از عوامل مهم آن است.

زنگنه اعلام کرد که صحبت‌های نابجایی برخی مقامات ایرانی همچون علیرضا زاکانی کرده‌اند، منجر به استناد تیم داوری شرکت کرسنت پترولیوم به صحبت‌های آنان شده‌است و در نتیجه منابع ملی به خاطر صحبت‌های غیرواقعی اصولگرایانی که در صدد تخریب اصلاح‌طلبان بوده‌اند به خطر افتاده‌است. در جایی دیگر از رئیسی خواست تا درباره جریمه از جلیلی، زاکانی و بذرپاش درباره کرسنت بیشتر بپرسد که چه کسی دنبال مذاکره بوده و در چه زمانی و چه مرجعی چنین موردی را تصویب کرده‌است.

  • واقع بین ارسالی در

    صدقه سر همین برجامه که بالاخره تحریمهائی که عملکرد آدم بی کفایتی بنام احمدی نژاد برای ملت رقم زد داره برداشته میشه! مخال فت زاکانی و بقیه قبیله گرایان با اونم تظ اهره!! چون به ملت تلقین کرده اند که تحری مها از برجامه و حالا موج سواری میکنند! و گرنه ته دلشون میگن خدا را شکر که برجام ا ز تحریما نجاتمون میده!!!! و ما و قبیله م ون از ثمراتش بهره میبریم!!

  • ناشناس ارسالی در

    اقای‌رئیسی‌انتخاب‌شده
    ماچرا

    رارای‌بدهیم‌خدا‌کونه‌ازروحانی
    بهتر‌باشه‌بفکر‌ملت‌باشه

  • ناشناس ارسالی در

    تندروهای هر کشور باعث بدبخت شدن آن کشور میشود همان طور که تندروهای ایران باعث ب دبخت شدن ایران خواهند شد تندروها و کسان ی که دارای افکار تندروی و پوشالی هستند ب اید از سیاست و تصمیم گیری حذف شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها