|
کدخبر: 174615

تایید یا رد صلاحیت کاندیداها بزودی اعلام می شود

پس از پایان پنج روز اولیه مهلت شورای نگهبان و تمدید این زمان از سوی این شورا برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اکنون همه نگاه ها به تصمیم فردای شورای نگهبان است.

سیاست داخلی تایید یا رد صلاحیت کاندیداها بزودی اعلام می شود

همزمان بازار گمانه زنی ها درخصوص افرادی که تایید یا رد صلاحیت شده اند نیز زیاد است به طوری که در تازه ترین گمانه زنی، فارس در گزارشی نوشت: «یکی از دلایل تاخیر در اعلام لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان، بحث و بررسی وضعیت اقامت فرزند یکی از نامزدهای مشهور در آمریکا از نظر اقامت و تابعیت است و مسئله مورد بحث دیگر مربوط به احراز سلامت جسمی یک کاندیدای باسابقه است.»

گمانه زنی که به نظر بر سر پرونده علی لاریجانی به دلیل وضعیت اقامت فرزندش در آمریکا از نظر اقامت و همچنین احراز نشدن سلامت جسمی محسن رضایی مطرح شده است. اما آن طور که سخنگوی این شورا تاکید کرده است، هنوز هیچ چیز مشخص نشده و حتی به گفته کدخدایی، اعضای این شورا نیز هنوز نمی دانند که کاندیداهای نهایی این دوره انتخابات ریاست جمهوری چه کسانی هستند.

سخنگوی شورای نگهبان از رسانه ها خواست که درباره صلاحیت ها اذهان عمومی را مشوش نکنند و تاکید کرد که رای های اعضای شورای نگهبان کاملا مخفی است. کدخدایی در اظهارات روز گذشته خود همچنین با بیان این که داشتن برنامه، در احراز صلاحیت نامزدها قطعا تاثیر دارد، تاکید کرد که شورای نگهبان دقت بیشتری نسبت به گذشته در بررسی صلاحیت نامزدها به خرج داده است.

ادعای لاریجانی و هشدار قاسمی

 اما فارغ از گمانه زنی ها در خصوص تایید صلاحیت ها که به گفته کدخدایی حداکثر تا فردا تکلیف آن مشخص خواهد شد؛ بازار اظهارنظرها و شایعات در خصوص انصراف ها همچنان داغ داغ است. علی لاریجانی که این روزها در سکوت خبری دیگر رقیبان خود با توئیت ها و کلیپ هایش مورد توجه قرار گرفته است، در توئیت اخیر خود، با مطرح کردن ادعایی از تلاش عده ای برای حذف برگزاری زنده مناظرات خبرداد و نوشت: «شنیده‌ام عده‌ای به دنبال حذف پخش زنده مناظرات هستند؛ امیدوارم این خبر نادرست باشد. تحقق این قبیل بدعت‌ها با ادعای مشارکت حداکثری نمی‌خواند و انتخابات را از اراده مردم خالی خواهد کرد.»

ادعایی که با واکنش قاضی زاده هاشمی، نماینده شورای نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همراه شد و تاکید کرد که مناظرات به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد شد: «قرعه کشی برنامه‌های انتخاباتی در صدا و سیما در فاصله ۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا آغاز تبلیغات برگزار می‌شود و بنا داریم این مراسم به طور زنده و مستقیم پخش شود.» اما این اخبار جنجال برانگیز در خصوص لاریجانی به همین جا ختم نشد و به تازگی ادعا شد که رستم قاسمی بنا دارد از علی لاریجانی حمایت کند. ادعایی که تکذیب شد و دفتر رستم قاسمی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که «این کاندیدای مستقل به نفع هیچ گروه و فردی کناره گیری نکرده است.»

در عین حال خود رستم قاسمی نیز در توئیتی صریح که مشخص نبود مخاطب آن کیست به جبهه انقلاب هشدار داد: «برادرانم در جبهه انقلاب باید مواظب باشند از خناسانی که تا دیروز به ائمه و انقلاب فحاشی می‌کردند ولی امروز به بهانه حمایت از جوان گرایی و انقلابی‌گری در حال اجرای نقشه شوم اختلاف افکنی‌اند، تبری بجویند؛ چراکه امروز فتنه اکبر نفوذ این منافقان در میان صاحبان گفتمان ارزشی است.» وی همچنین نوشت: پاستور مرد عمل و «مرد میدان» می‌خواهد، نه سخنران و فیلسوف!

 درخواست انتخاباتیِ ابتکار

اظهارنظرهای توئیتری به همین جا ختم نشد و معصومه ابتکار در توئیتی از تلاش برای تایید صلاحیت یک زن در انتخابات سخن گفت: «هفته گذشته در نامه ای به دبیر شورای نگهبان از ایشان درخواست کردم ظرفیت قانون اساسی برای کاندیداتوری زنان را درانتخابات ریاست جمهوری در نظر بگیرند و برای اولین بار یک زن را در میان نامزدها تایید کنند تا به احیای سرمایه های اجتماعی کشور کمک کرده باشند، منتظریم.» راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش نیز در مصاحبه اخیر خود گریزی به مسئله تایید صلاحیت بانوان زد و با اشاره به این که تایید صلاحیت یک زن نشان می دهد که «رجل سیاسی» زن و مرد نمی‌شناسد و فارغ از جنسیت است، درباره زهرا شجاعی، داوطلب زن انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: «شجاعی یکی از زنان شاخص کشور محسوب می‌شود و به نمایندگی از جامعه زنان ثبت نام کرده است. او که از میان زنان جبهه اصلاحات داوطلب شده، دارای حسن سابقه سیاسی و اقتصادی است.»

همتی: پوششی نیستم!

 اما فارغ از اظهارنظرهای توئیتری، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی که در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نیز نام نویسی کرده است، در صفحه اینستاگرام خود در خصوص حرف و حدیث ها درباره پوششی بودن خود موضع گرفت و نوشت: «گفته می شود که همتی به عنوان کاندیدای پوششی آقایان لاریجانی و جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است. این جانب با برنامه مشخص و برای اصلاح حکمرانی اقتصادی وارد شده ام. اگر کاندیدای محترمی قصد کناره گیری به نفع من را داشته باشد از آن استقبال می کنم.» همزمان با اعلام کناره گیری نکردن همتی به نفع دیگر نامزدها، محمد حسن نامی دیگر نامزد انتخاباتی از انصراف خود به نفع سید ابراهیم رئیسی خبرداد: «اگرچه نمی دانم شورای نگهبان مرا تایید خواهد کرد یا نه اما با توجه به این که قبلا گفته بودم در صورت نامزدی آیت ا... رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، از صحنه رقابت ها کنار خواهم رفت، اکنون به قول خودم عمل می کنم و نامزد نخواهم شد.»

رقابت احمدی نژاد با نظام!

در کنار توئیتر و اینستاگرام، کلاب هاوس دیگر پلتفرمی بود که میزبان اظهار نظرهای عجیب یکی از نامزدهای انتخاباتی بود. رئیس دولت نهم و دهم که در هنگام نام نویسی انتخابات، شرط مشروعیت انتخابات را تایید صلاحیت خود اعلام کرده بود! در گفت و گوی کلاب هاوس اخیر خود نیز به ساختار سیاسی کشور انتقاد کرد.

سعید آجرلو فعال سیاسی در بخشی از یادداشت خود درباره کلاب هاوس احمدی نژاد نوشت: «احمدی نژاد به کلاب هاوس آمد که بگوید؛ رقیب نظام است نه رقیب نامزدهای انتخاباتی. از همین رو به صورت کامل دلایل احراز نشدن صلاحیت احتمالی خود را توضیح داد. نامزدهای ریاست جمهوری رقیب نظام نیستند، کارگزار اجرایی نظام هستند. با وجود این، احمدی نژاد در چند سال اخیر و به ویژه بعد از ردصلاحیت سال ۹۶ عملا خود را رقیب نظام می داند نه دیگر نامزدها و خب طبیعی است که میدان این رقابت از هر جا بگذرد از ستاد انتخابات کشور نمی گذرد.»

وی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: «احمدی نژاد تصریح می کند که زیربنای مشکلات اقتصادی کشور مسائل سیاسی است و تا زیرساخت قدرت و سیاست در کشور عوض نشود، نمی توان مشکلات اقتصادی را حل کرد. با این توضیح سوال از احمدی نژاد این است که اگر تحول سیاسی مقدم بر تحول اقتصادی است چگونه احمدی نژاد آن طور که خود مدعی است در هشت سال دولتش کارهای بزرگ به نفع مردم انجام داده است؟»

آجرلو ادامه می دهد: «تلقی امثال احمدی نژاد از سمت ریاست جمهوری نه بر اساس واقعیت که بر مبنای علایق و منافع خودشان است وگرنه این عرصه را تبدیل به کشمکش بر سر زیرساخت قدرت در ایران نمی کردند چرا که اساسا بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور قرار نیست زیرساخت قدرت در جمهوری اسلامی را تغییر دهد.»

اینترنت انتخاباتی از راه رسید

وضعیت کرونایی کشور از یک سو و انتخابات ریاست جمهوری از سوی دیگر، نگرانی های جدی را چه برای رای دهندگان، چه برای کاندیداها و چه برای برگزار کنندگان انتخابات این دوره به وجود آورده است. همین چندی قبل بود که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از الزامات ستاد ملی کرونا برای نامزدهای انتخابات خبرداده بود.

رئیسی با تاکید بر این که «هرگونه تجمع در فضای بسته برای نامزدها ممنوع است» و «وزارت ورزش و جوانان و دیگر دستگاه‌هایی که ظرفیت با محیط باز دارند در مراکز استانی و شهری باید با نامزدها همکاری کنند تا مراکز را در اختیارشان قرار دهند» تصریح کرده بود که «برای کاهش تجمعات، وزارت ارتباطات موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا اختلال اینترنتی به حداقل برسد.» موضوعی که وزارت ارتباطات در دستور کار خود قرار داد و روز گذشته «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در توئیتر خود از تخصیص اینترنت رایگان یک ماهه برای مردم خبر داد: «با تجویز و تصویب ستاد ملی کرونا و با همکاری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و به منظور ترویج تبلیغات انتخابات در فضای مجازی به جای تجمعات خیابانی و میدانی، بسته‌های «اینترنت» یک ماهه «رایگان» به همه مردم ایران عرضه خواهد شد. وزیر ارتباطات جزئیات این بسته‌ها را به آینده موکول کرد.»

منبع: خراسان

ارسال نظر