|
کدخبر: 167352

تیر اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به سنگ خورد

محمد هاشمی گفت: اصلاح طلبان می‌خواستند از امتیاز حسن آقا و بیت امام (ره) در مقاصد سیاسی استفاده کنند. نکته مهم آن است که امام متعلق به یک حزب سیاسی یا حتی یک قوه نیست؛ ایشان متعلق به جهان اسلام است

سیاست داخلی تیر اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به سنگ خورد
محمد هاشمی چند سالی است که از حزب کارگزاران فاصله گرفته است، می‌گوید آبش با تندروهای هیچ جناح سیاسی در یک جوی نمی‌رود وی گفتگوی تفصیلی انجام داده است که بخش هایی از آن را می خوانید:

برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند پس از کناره‌گیری آقای حسن خمینی تنها یک معجزه می‌تواند باعث پیروزی آن‌ها در انتخابات شود، به نظر اصلاح‌طلبان ناامید هستند.

از همان روزهایی که بحث حاج حسن آقا مطرح بود، برخی اصلاح‌طلبان نگران وضع او بودند.

بابت رأی آوری؟

دو بعد دارد، هم‌رأی آوری و هم تاییدصلاحیت، اما مرحله اول آن بود که ایشان تأیید صلاحیت می‌شود یا خیر.

شما موافق نامزدی آقای حسن خمینی در انتخابات بودید؟

من برای ایشان نامه نوشتم که نامزد انتخابات نشود و به چند دلیل مخالف بودم که ایشان نامزد انتخابات شود. حاج حسن آقا وابسته به بیت امام (ره) هستند و شرایط امروز کشور نیز سخت است. رئیس‌جمهور شدن او نمی‌توانست شرایط را عوض کند.

مشکلات کشور روی دوش رئیس‌جمهور است، شما امروز می‌بینید که بیشتر از آنکه دولت روحانی نقد شود؛ خود ایشان مورد فشار جامعه است. اگر حسن خمینی رئیس‌جمهور می‌شد با این فرهنگی که در رسانه‌ها حاکم است او را سیبل می‌کردند. من تمایل نداشتم حسن خمینی میراث دار تمام مشکلات کشور در حال حاضر باشد. از سوی دیگر تجربه‌های قبلی نشان داده که مناظره‌ها جنبه تخریبی دارد و ممکن بود نکاتی مطرح شود، که اگر مخاطب آن خانواده امام باشد؛ حرمت‌ها شکسته می‌شد.

برخی منتقدان می‌گفتند ایشان (حسن خمینی) کار اجرایی نکرده است.

آن‌هایی که حسن خمینی را نامزد کرده بودند می‌خواستند برای او معاون قوی بگذارند.

در واقع حسن خمینی را روی دستشان بچرخانند؟

می‌خواستند از وجه بیت امام (ره) استفاده کرده و دولت را خودشان مدیریت کنند؛ من با این موافق نبودم. من برای ایشان نامه نوشتم و گفتم مخالفم که وارد این وادی شوید.

نظر ایشان چه بود؟

ایشان توجه کردند، البته حرف مقام معظم رهبری نیز روی ایشان تأثیر داشت، من هم ادله‌ای به حاج حسن آقا داده بودم.

البته فردای روز انصراف اصلاح‌طلبان موج تخریبی علیه ایشان راه انداختد و یک روزنامه اصلاح‌طلب او را محافظه‌کار خواند؛ این یعنی نگاه ابزاری به بیت امام (ره)؟

می‌خواستند از پتانسیل ایشان استفاده کنند.

اما به نظر برخی خیلی عصبانی شده بودند؟

بالاخره آن‌ها می‌خواستند از امتیاز حسن آقا و بیت امام (ره) در مقاصد سیاسی استفاده کنند. نکته مهم آن است که امام متعلق به یک حزب سیاسی یا حتی یک قوه نیست؛ ایشان متعلق به جهان اسلام است، و ما می‌بینیم در جهان آزاد ایده‌ها و آرمان امام (ره) به‌عنوان مدینه فاضله مطرح است، این سرمایه بزرگ حیف است فدای انتخابات شود. من مخالف بودم؛ اما آن‌سو بسیاری تشویق می‌کردند.

اصلاح‌طلبان بعد از آقای حسن خمینی به کدام سمت خواهند رفت؟

در حال حاضر آنچه برای اصلاح‌طلبان مطرح است آن است که نامزدی به صحنه بیاید که تأیید صلاحیت شود. تا نظرات شورای نگهبان اعلام نشود؛ نامزد جبهه اصلاحات معرفی نخواهد شد.

 

منبع: مشرق

ارسال نظر