|
کدخبر: 89767

برگزاری جمعه بازار در کنار بیمارستان!

با وجود روند افزایشی تعداد بیماران کرونایی در کرمان اما بخشی از جامعه هنوز هشدارها را جدی نمی‌گیرند که در این میان می‌توان به برگزاری جمعه بازار در میدان هفت باغ کرمان اشاره کرد.

گسترش نیوز: یک هفته به عید نوروز باقیمانده است، اما امسال با سالهای گذشته فرق دارد، در خیابان‌های شهر خبری از ماهی قرمز و تجمع‌های مرسوم هر سال نیست و بخش قابل توجهی از جامعه با دریافت پیام‌های بهداشتی در خانه مانده‌اند.

خودروهای هشدار دهنده که از مردم می‌خواهند در خانه‌ها بمانند و فقط در صورت لزوم و با رعایت نکات بهداشتی از خانه خارج شوند در شهر تردد می‌کنند و صدای بلندگوهایشان به گوش می‌رسد.

هشدارهای مکرر از بلندگوها هم شنیده نمی‌شود

۸ دستگاه خودرو بسیج و سپاه هم اکنون در حال هشدار دادن به مردم هستند و این مسئله تأثیر قابل توجهی در خانه ماندن مردم گذاشته است. کار ضدعفونی شهر کرمان و شهرستانها نیز با جدیدت در حال انجام است.

فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کالا نیز از قبل فعال‌تر شده‌اند و مردم سعی می‌کنند از این خدمات برای تأمین مواد غذایی و بهداشتی مورد نظرشان استفاده کنند.

با این وجود هنوز هم بخشی از جامعه گوشهای خود را گرفته‌اند و علیرغم هشدارهای مسئولان همچنین به خرید شیرینی و آجیل و لباس نو برای ایام نوروز می‌پردازند.

برخی از این موارد آنقدر نگران‌کننده است که پیگیری رسانه‌ها را نیز در پی داشته، هنوز هم بازار بزرگ کرمان باز است و وقتی به این بازار سر بزنید مردم شانه به شانه در حال رفت و آمد هستند و به خرید می‌پردازند.

تبدیل هفت باغ به مرکز خطر برای مردم

از همه بدتر اینکه در میدان هفت باغ کرمان که درست چند کیلومتر پشت بیمارستان افضلی پور که مهم‌ترین مرکز ایزوله بیماران کرونایی استان کرمان است جمعه بازار برگزار می‌شود.

ابتدای مرکز گردشگری هفت باغ هم مردم بساط تفریح پهن می‌کنند و قلیان می‌کشند. این صحنه‌ها رابطه مستقیم با روند افزایشی بیماران کرونایی در کرمان دارد، استانی که تا یک هفته قبل وضعیتی سفید داشت حالا ۷۷ بیمار کرونایی را ایزوله کرده و ده‌ها مورد تست کرونا نیز برای تأیید در حال طی مراحل آزمایش هستند.

اما وقتی به ابتدای میدان هفت باغ می‌رسید هزاران نفر را می‌بینید که بدون داشتن ماسک در حال خرید از دست فروشان هستند.

محیط خاکی، عدم رعایت نکات بهداشتی، عرضه مواد خوراکی مانند آتش، نوشیدنی، فست فود آجیل و شیرینی تنها بخشی از نگرانی‌های بهداشتی در این بازار است.

برخی از مردم گوش شنوا ندارند و خطر را جدی نمی‌دانند

در این خصوص با مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تماس گرفتیم، ثمره به خبرنگار مهر گفت: در ستاد مبارزه با کرونا بارها به دستگاه‌های مربوطه در خصوص عدم برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌هایی که موجب تجمع می‌شود تذکر داده شده است.

ثمره بیان کرد: بارها به مردم تذکر داده شده است، در سطح شهر بنرهای هشدار دهنده نصب شده در گروه‌های اجتماعی پیام‌های لازم منتشر می‌شود، در رسانه‌ها بارها اعلام شده و حتی در بلندگوهای سیار در سطح شهر بارها تذکر داده شده است اما گویا برخی از مردم هر چه هم تذکر بدهیم این پیام‌ها را نمی‌شوند و گوش شنوا ندارند.

بارها به مردم تذکر داده شده، در سطح شهر بنرهای هشدار دهنده نصب شده در گروه‌های اجتماعی پیام‌های لازم منتشر می‌شود، در رسانه‌ها بارها اعلام شده و حتی در بلندگوهای سیار در سطح شهر بارها تذکر داده شده است

وی گفت: از مردم دوباره می‌خواهیم در تجمعات حضور نیابند در خانه‌ها بمانند و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز از مردم خواست دید و بازدید نکنند و افزود: این ویروس به سادگی امکان سرایت دارد و سیر شیوع ویروس در استان کرمان در حال افزایش است و می‌تواند به یم مشکل جدی تبدیل شود، مردم خرید می‌کنند که ایام نوروز را جشن بگیرند اما رفتارهای غیر مسئولانه و ادامه خرید و حضور در بازار می‌تواند نوروز را برای این افراد به عزا تبدیل کند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: مردم ارزاق ضروری را تهیه در خانه‌ها بمانند و زنجیره شیوع کرونا را پاره کنند در غیر این صورت شاهد همه گیری استان خواهیم بود.

با توجه به نیاز روز افزون مردم به مواد ضدعفونی‌کننده کارخانه جدیدی در رفسنجان کار تولید این مواد را شروع کرده است و به مردم کرمان نیز فراخوان داده شده است که برای تولید ماسک به سالن ورزشی پارک مطهری و یا سالن ورزشی بسیج مجاور استانداری کرمان مراجعه کنند.

ترخیص برخی از بیماران کرونایی در کرمان

در برخی از شهرستانها از جمله ریگان و رفسنجان نیز بازارهای به مدت ۳ روز تعطیل شده است. اصناف در کرمان نیز یک روز در میان فعالیت می‌کنند اما برخی از اصناف از این تدابیر تبعیت نمی‌کنند و مخاطرات را افزایش داده‌اند به این دست از اصناف هشدار داده شده است که پروانه کسب آنها توقیف می‌شود.

خبرهای خوش نیز این است که تنها بیمار کرونایی در شهربابک بهبود یافته و مرخص شده است همچنین یک بیمار نیز در رفسنجان بهبود یافته و طبق اعلام قبلی سه نفر نیز در شهر کرمان بهبود یافته‌اند.

بیمارستان افضلی پور کرمان به صورت کامل در حال آماده باش است و از مجموع ۳۰۰ تخت اختصاص یافته به بیماران کرونایی هم اکنون ۱۰۰ تخت اشغال است و یک هتل نیز برای گذراندن دوران نقاهت در نظر گرفته شده است.

کرمان هیچ مسافری را قبول نمی‌کند

استاندار کرمان دوباره تاکید کرد که استان کرمان در ایام نوروز به هیچ عنوان مسافر نمی‌پذیرد و تمام امکان اقامتی تعطیل می‌باشند و اجازه نصب چادر نیز در بوستان‌ها به مسافران داده نمی‌شود.

محمدجواد فدایی افزود: تمامی ورودی‌های شهرهای کرمان کنترل می‌شود و اجازه ورود افراد مشکوک به کرونا داده نمی‌شود و این دست افراد بلافاصله قرنطینه می‌شوند.

تمامی ورودی‌های شهرهای کرمان کنترل می‌شود و اجازه ورود افراد مشکوک به کرونا داده نمی‌شود و این دست افراد بلافاصله قرنطینه می‌شوند

وی تاکید کرد: همکاری مردم برای کنترل بیماری بسیار مهم است، مردم باید در خانه‌ها بمانند و با اصلاح رفتار خود از خروج از خانه‌ها خودداری کنند.

کرمان هم اکنون به یکی از کانون‌های کرونا تبدیل شده است و حضور در تجمعات می‌تواند هر فردی را به سادگی به این ویروس خطرناک مبتلا کند.

کارمندانی که عامل شیوع ویروس تبدیل شده‌اند

در مقابل افرادی که با بی‌توجه به هشدارها خود و دیگران در معرض خطر جدی قرار داده‌اند افرادی هم هستند که به صورت داوطلب در شهرها و روستاهای مختلف استان کرمان دست به کار شده و در حال ضد عفونی مراکز جمعیتی شهر هستند و سعی می‌کنند گوشه‌ای از کار مبارزه با این ویروس را انجام دهند.

اما گلایه قشر کارمندان و کارکنان بخش خصوصی نیز هر روز بیشتر می‌شود، این افراد که باید هر روز در ادارات حضور یابند این وضعیت را مهم‌ترین عامل در زمینه شیوع ویروس می‌دانند و می‌گویند وقتی مردم می‌بینند که دولت برای تعطیلی ادارات و در خانه ماندن کارمندان کاری نمی‌کنند تصور می‌کنند خطر خیلی هم نیست و در معابر عمومی حضور می‌یابند، تناقض بین سیاست‌های دولت موجب شده مشکلاتی برای مردم ایجاد شود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها