|
کدخبر: 322028

مفیدترین میوه‌ها برای درمان کبد چرب را بشناسید

بیماران مبتلا به کبد چرب به دو دسته، یعنی کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی تقسیم می‌شوند. در صورتی که شما جزو بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی باشید یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارید، میبایست سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. رژیم غذایی شما باید حاوی پروتئین، فیبر‌و چربی‌های سالم باشد.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

همانطور که اشاره شد، بیماری کبد چرب ممکن است به دو نوع، یعنی کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی، تقسیم شود. به طور معمول بیماری کبد چرب غیر الکلی بدون علائم خاصی ایجاد می‌شود، اما برخی افراد ممکن است از علائمی همچون خستگی یا درد در قسمت راست بالای شکم رنج ببرند. در صورت تبدیل به استئاتوهپاتیت غیر الکلی یا سیروز کبدی، ممکن است نشانه‌هایی نظیر ورم رگ‌های خونی پوست، تورم شکم، زرد شدن پوست، بزرگ شدن سینه در آقایان، قرمز شدن کف دست و چشم‌ها به دلیل تهوع، یرقان، کاهش اشتها و وزن، خستگی و آشفتگی ذهنی ظاهر شوند.

آیا بیماری کبد چرب خطراتی هم دارد؟

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است و نقش مهمی در تولید متابولیت‌ها و پاکسازی سموم از خون و بدن دارد. بیماری کبد چرب به دلیل انباشته شدن چربی در سلول‌های کبد ظاهر می‌شود و در افراد سالم نیز به صورت طبیعی وجود دارد. با افزایش این تجمع، سلامتی فرد مورد نظر را به خطر می‌اندازد. در صورتی که کبد چرب به وضعیت خطرناکی برسد، می‌تواند منجر به نارسایی و التهاب کبد شود و فرد ممکن است نیازمند پیوند کبد یا دیالیز شود.

لازم به ذکر است که بیماری کبد چرب در چهار گرید تقسیم‌بندی می‌شود. در گرید سوم، فیبروز کبدی رخ می‌دهد و در گرید چهارم، سیروز کبدی است. در این مرحله، کبد نمی‌تواند به طور طبیعی هورمون‌ها را تولید نماید و مواد مغذی را پردازش کند و سموم را از بدن دفع کند. به همین علت، بیماران نیاز به پیوند کبد خواهند داشت.

ساشه کلاژن گلد

از خطرات کبد چرب در گرید 3 می‌توان به کاهش وزن سریع، ضعف عمومی، از دست دادن اشتها، خارش پوست، تورم پاها، زرد شدن چشم‌ها و پوست، حالت گیجی، درد و تورم شکم، بزرگ شدن پستان‌ها در آقایان و... اشاره کرد.

کبد-چرب

میوه‌های مفید برای درمان کبد چرب

در ادامه به مفید ترین میوه‌ها برای درمان کبد چرب اشاره خواهیم کرد:

  • انواع توت

توت‌ها به خاطر داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی و بالا، به ویژه آنتوسیانین‌ها، بسیار معروف هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در کاهش التهاب کبد و استرس اکسیداتیو نقش حیاتی دارند. مطالعات علمی از طریق نتایج بسیاری نشان داده‌اند که مصرف منظم توت‌ها، می‌تواند عملکرد کبد را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

  • سیب سبز

سیب سبز به عنوان یکی از میوه‌های سالم و مفید شناخته می‌شود. یکی از خواص سیب، توانایی آن در پاکسازی کبد است. در صورتی که سیب را با پوست مصرف نمایید، می‌توانید از مواد معدنی مفید آن بهره‌برداری کنید که در مقابله با چربی‌ها مؤثر است و همچنین به دفع فلزات سنگین از بدن کمک شایانی می‌کند.

  • موز

مصرف موز به عنوان یکی از میوه‌های مناسب برای درمان کبد چرب توصیه می‌شود. موز به دلیل وجود پتاسیم و سایر مواد مغذی، به عنوان یکی از میوه‌های مفید شناخته می‌شود که به تصفیه کبد کمک می‌کند. مصرف موز به عملکرد سیستم گوارش کمک نموده و همچنین دفع فلزات سنگین و سموم از بدن را تسهیل می‌کند.

  • لیمو 

لیموترش، به عنوان یکی از میوه‌های محبوب و مناسب هردو فصل‌های تابستان و زمستان، در درمان کبد چرب استفاده می‌شود، به خصوص نوع ترش آن. مصرف یک لیوان آب حاوی عصاره یک لیموترش تازه در صبح، می‌تواند بهترین روش جهت پیشگیری از کبد چرب بشمار رود. برای اینکه لیموترش موثر باشد، میبایست توجه داشت که این میوه غنی از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، می‌تواند در هضم و جذب مواد مغذی در بدن نقش موثری داشته باشد و در پیشگیری و درمان کبد چرب مفید باشد.

کبد-چرب۱

 

قرص کلمگزینک هلث اید

  • آووکادو

آووکادو، یک میوه حاوی مواد شیمیایی مفید است که می‌تواند به کاهش آسیب کبدی کمک کند. این میوه، دربردارنده گلوتاتیون است که یک ترکیب مورد نیاز برای پاکسازی سموم مضر در کبد است. جهت کمک به رفع آسیب‌های کبدی، هفته‌ای یک یا دو مرتبه آووکادو بخورید و حداقل به مدت چند ماه این کار را ادامه دهید.

  • انگور و کشمش

انگور و کشمش دو میوه هستند که برای کبد مفید بشمار می‌روند. این دو میوه حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند بهبود سلامت کبد را تحقق بخشند، با این حال هر یک دارای خصوصیات منحصر به فرد خود هستند.

انگور، منبع ثروتمندی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. وجود آنتی‌اکسیدان‌های پرقدرت مانند رزوراترول و کوئرستین در این میوه می‌تواند به کاهش التهاب‌های کبد کمک کند و در بهبود کبد چربی نقش موثری داشته باشد. کشمش نیز در بهبود کبد چربی نقش مهمی خواهد داشت.

  • نارگیل

نارگیل به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای کبد چرب شناخته شده است. برای رژیم غذایی سالم کبد، باید غذاهای کامل و فرآوری شده با فیبر بالا مصرف شود. خواص درمانی بالایی برای کبد در نارگیل وجود دارد و مصرف منظم آن می‌تواند به تقویت و پاکسازی کبد کمک کند. براساس تحقیقات انجام شده، مصرف منظم نارگیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه می‌تواند در پیشگیری و درمان کبد چرب موثر باشد.

کبد-چرب۲

 

کپسول ویتامین آ یوروویتال

چه چیزهایی برای کبد چرب مضر هستند؟

جهت کنترل کبد چرب، علاوه بر اینکه باید بدانید که چه غذاهایی باید مصرف کنید، باید همچنین به این نکته توجه داشته باشید که چه مواد غذایی باید از رژیم غذایی خود حذف یا کاهش دهید، به ویژه در وعده‌های ناهار و شام. این مواد شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نان
  2. الکل
  3. شکر
  4. نمک زیاد
  5. گوشت قرمز
  6. غلات تصفیه‌شده
  7. غذاهای سرخ‌شده
  8. نان سفید، برنج و ماکارونی

آیا با مصرف سیر می‌توان به درمان کبد چرب کمک کرد؟

بله، سیر یک ماده فوق‌العاده برای پاکسازی کبد است؛ چرا که به فعال‌سازی آنزیم‌هایی که کبد را از سموم پاک می‌نماید، کمک می‌کند. این میوه دارای دو ترکیب طبیعی به نام‌های آلیسین و سلنیوم است که به فرآیند پاکسازی کبد کمک کرده و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می‌کنند.

کپسول ردوکسا نوتراکس

همچنین، سیر می‌تواند میزان کلسترول و تری‌گلیسرید را کاهش داده که این موارد مانند بار سنگینی برای کبد هستند و می‌توانند از عملکرد صحیح کبد جلوگیری نمایند. جهت بهبود سلامت کبد، بهتر است از سیر تازه به جای سیر فرآورده شده یا پودر سیر استفاده نمایید. می‌توانید هر روز 3 تا 4 حبه سیر تازه مصرف کنید و آن را در پخت غذاها نیز به کار ببرید.

کبد-چرب۳

سخن پایانی

کبد به عنوان یکی از عضوهای حیاتی در بدن انسان، نقش بسیار اساسی در حفظ سلامت بدن دارد. این عضو مسئولیت‌های گسترده‌ای از جمله تنظیم سطح قند خون، تصفیه خون از سموم و کنترل صدها عملکرد حیاتی دیگر را بر عهده دارد. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب می‌تواند به دستیابی به تناسب اندام و کاهش وزن کمک کند. بنابراین، تغییر در رژیم غذایی و تغذیه روزانه امری ضروری جهت درمان کبد چرب بشمار می‌رود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها