|
کدخبر: 307232

انتقال هاری با این حیوانات ملوس

هاری در سال‌های اخیر از حیوانات مختلفی حتی از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود که باید راه مبارزه با آن را شناخت.

سلامت انتقال هاری با این حیوانات ملوس

احتمالاً شما هم با شنیدن کلمه هاری، یک حیوان عصبانی با دهان کف آلود را در ذهن خود تصور می‌کنید چراکه برخورد با یک حیوان آلوده می‌تواند منجر به یک وضعیت دردناک و خطرناک شود. این شرایط خطرناک تحت عنوان مشکل یا بیماری هاری شناخته می‌شود.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه تا ۵۹۰۰۰ نفر در سراسر جهان بر اثر هاری جان خود را از دست می‌دهند. ۹۹ درصد این افراد نیز معمولاً توسط سگ دچار گاز گرفتگی می‌شوند. هاری توسط ویروسی ایجاد می شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است. سگ‌های خانگی، گربه‌ها، خرگوش‌ها و حیوانات وحشی مانند راسوها، راکون‌ها و خفاش‌ها می‌توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند. کلید مبارزه با ویروس پاسخ سریع است.

ظرفیت واکسیناسیون سگ‌ها وجود دارد 

محمد شافعی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح فراگیر واکسیناسیون سگ‌ها در مقابل بیماری هاری گفت: ۹ هزار قلاده سگ صاحب‌دار در استان داریم که از این تعداد، یک‌هزار سگ بلاصاحب که در پناهگاه شهرداری نگهداری می‌شوند هم واکسینه شده‌اند و این آمادگی وجود دارد هر تعداد سگ که توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جمع آوری شود را واکسیناسیون کنیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۱۶ مورد حیوان گزیدگی گزارش که ۱۲ مورد آن مثبت شد لذا روند ابتلا به هاری در استان افزایشی است.

شافعی بیان کرد: ۷۰ سگ نیز در بشرویه عقیم‌سازی شده و اگر روند واکسیناسیون فراگیر و عقیم‌سازی به خوبی پیش برود امیدواریم سال آینده موارد هاری کمتری داشته باشیم.

وی افزود: واکسیناسیون حیوانات یکی از وظایف اصلی دامپزشکی است که سالانه و به صورت هدفمند انجام می‌شود و دوره بیماری هاری در انسان و حیوان بین ۲ تا ۸ هفته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به علاقمندی تعدادی از همشهریان در خصوص نگهداری از سگ و گربه و عدم آگاهی کافی آنها در رابطه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مخصوصاً بیماری هاری باید آموزش‌های لازم نیز در این خصوص به مردم ارائه شود.

شافعی بیان کرد: هاری یکی از خطرناک‌ترین و کشنده ترین بیماری‌های ویروسی است که در بیشتر پستانداران از جمله سگ و گربه مشاهده می‌شود که مهم‌ترین راه انتقال هاری به انسان، گاز گرفته شدن توسط حیوان هار است.

وی با بیان اینکه تماس بزاق آلوده حیوان بیمار با زخم‌های پوستی و خراش‌های بدن می‌تواند باعث انتقال بیماری شود، یادآور شد: هر مورد حیوان گزیدگی را با توجه به اهمیت بیماری هاری و اینکه درمان خاصی برای آن وجود ندارد باید جدی گرفته شود و مشکوک به هارگزیدگی تلقی شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت بروز گزش یا تماس با حیوانات به صورتی که منجر به مجروح شدن یا خراش پوستی شود باید بلافاصله به نزدیکترین مرکز خدمات بهداشتی و سلامت مراجعه و در صورت نیاز جهت دریافت اطلاعات با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی تماس حاصل شود.

افزایش موارد حیوان گزیدگی

مجید شایسته، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز به ایسنا گفت: حیوان گزیدگی در سه ماه ابتدای امسال به یک‌هزار و ۲۵۲ مورد در استان خراسان جنوبی رسید و روند افزایشی دارد.

وی افزود: ۹۵ درصد گزش‌ها توسط سگ انجام می‌شود و ۶۰ درصد این آمار هم از سوی سگ‌های صاحب‌دار بوده لذا شهروندان باید واکسیناسیون را برای پیشگیری از هاری و بیماری‌های قابل انتقال جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: براساس آمارها سال گذشته در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ مورد حیوان گزیدگی و یک فوتی داشتیم که علت آن مراجعه دیرهنگام به مراکز بهداشتی و درمانی بوده است.

وی گفت: یکی از موارد مهم مرتبط با گزیدن، مراجعه فوری به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام سرم و واکسیناسیون است تا با این روش از مرگ فرد پیشگیری شود. انجام هر سرم و واکسیناسیون برای فرد بعد از گزش حیوان، هفت تا هشت میلیون تومان هزینه بر دولت تحمیل می‌کند که در حال حاضر رایگان انجام می‌شود.

شایسته با بیان اینکه حیوان گزیدگی و هاری در رأس بیماری‌های مشترک انسان و دام در خراسان جنوبی قرار دارد، یادآور شد: میزان بروز حیوان گزیدگی در هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان سال گذشته ۳۳۵.۹۱ بوده است که نسبت به سال‌های قبل روند افزایشی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه شهرستان بیرجند در سه سال اخیر بیشترین موارد حیوان گزیدگی را بین شهرستان‌های استان داشته است.

وی درباره بیماری سالک گفت: از سال ۱۳۸۷ روند بیماری سالک در خراسان جنوبی افزایشی بوده و کانون این بیماری در استان وجود دارد لذا اگر درخصوص کنترل سالک به‌موقع اقدام نکنیم مشکل صد چندان خواهد شد.

شایسته با بیان اینکه درمان سالک باید براساس دستورالعمل کشوری باشد ادامه داد: در مورد فون پشه خاکی منطقه اقدام شده است و سالک اولویت بهداشت جهانی است.

وی بر لزوم افزایش سطح سواد و دانش جامعه درباره بیماری‌های مشترک انسان و دام تاکید کرد و گفت: با دسترسی به تسهیلات بهداشتی و آموزش دائمی گروه‌های در معرض خطر و جامعه می‌توان از انتقال بیماری‌های مشترک جلوگیری کرد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها