|
کدخبر: 299013

این افراد در خطر ابتلا به ۵ نوع سرطان هستند!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشریح مهم‌ترین عوارض مصرف مشروبات الکلی،‌ گفت: اولین نشانه‌های مسمومیت به صورت علائم گوارشی، دل درد، حالت تهوع،‌ سرگیجه و کاهش دید بروز می‌کند.

دکتر علی مُشکی با اشاره به افزایش مصرف مشروبات الکلی تقلبی در کشور، گفت: البته متاسفانه افراد اطلاع ندارند که به محض مصرف این ماده مضر ۱۰ درصد آن از طریق معده و مابقی از طریق روده‌ها جذب شده و وارد سیستم گردش خون می‌شود و پس از آن، این الکل به همه ارگان‌های بدن می‌رسد و تاثیرات مخرب آن مشخص می‌شود.

وی افزود: بیشترین میزان تاثیر و تخریب ناشی از مصرف الکل اتانول در کبد اتفاق می‌افتد که در طولانی مدت و در مصارف زیاد سبب نارسایی کبد می‌شود و از آنجایی که وظیفه کبد،‌ مسمومیت‌زدایی است، به دنبال ایجاد نارسایی در آن ما شاهد افزایش مواد سمی در بدن خواهیم بود که این می‌تواند باعث «انسفالوپاتی مغزی» و در نهایت رفتن فرد به حالت کُما شود. سایر اختلالات مغزی و روانی شامل اختلال در تصمیم‌گیری، قضاوت و در نهایت ضعف حافظه نیز از تاثیرات مصرف این ماده مضر است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال مصرف مشروبات الکلی سلامت قلب نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: مصرف الکل می‌تواند سبب فشارخون،‌ نارسایی قلبی و در نهایت سکته قلبی شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی احتمال بروز سرطان‌ها را هم افزایش می‌دهد،‌ اظهار کرد: سرطان‌های حنجره، مِری، دهان، سینه و روده به دنبال مصرف الکل افزایش می‌یابد.

وی افزود: ارگان دیگری که می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد، لوزالمعده یا پانکراس است. این ارگان مسئول تنظیم قندخون در بدن است و با تاثیر مخرب بر لوزالمعده تنظیم قندخون بر هم می‌خورد و بروز التهاب شدید لوزالمعده دور از انتظار نیست که به دنبال آن فرد دچار دردهای شدید شکمی می‌شود.

مُشکی، اختلال سیستم ایمنی را علامت دیگر مصرف طولانی مدت الکل اتانول خواند و ادامه داد: متاسفانه با کاهش ایمنی بدن ابتلا به انواع بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: البته اتفاقی که اکنون به دنبال قیمت بالای الکل اتانول در کشور شاهد آن هستیم، افزایش مصرف مشروبات الکلی تقلبی است که افراد سودجو برای تهیه آن از الکل جایگزین مانند متانول استفاده می‌کنند که قیمت پایین‌تری دارد. مصرف الکل‌ متانول عوارض بسیار شدیدتری نسبت به مصرف الکل اتانول، به جا می‌گذارد. 

او با بیان اینکه عوارض مصرف مشروبات الکلی تقلبی بسیار سریع‌الاثرتر است،‌ تصریح کرد: مهم‌ترین اتفاق پس از مصرف الکل متانول کاهش دید است که به سرعت می‌تواند به سمت نابینایی فرد پیشروی کند. به هم ریختن املاح و وضعیت اسید و باز بدن نیز اتفاق دیگری است که می‌تواند ظرف چند ساعت فرد را به کام مرگ بکشاند.

وی تشنج را عارضه شدید بعدی مصرف الکل متانول معرفی و بیان کرد: نارسایی کلیه نیز عارضه دیگری است که می‌تواند کار فرد را به انجام دیالیز بکشاند.

وی با تاکید بر اینکه حتی مصرف مختصر الکل متانول فرد را به سمت مرگ سوق می‌دهد، گفت: متاسفانه در مدت اخیر هم شاهد مرگ تعداد قابل توجهی از افراد به این دلیل بوده‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: طی یک ماه اخیر با توجه به افزایش مصرف الکل‌های تقلبی، میزان بروز مسمومیت در حیطه دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز افزایش یافته است. بر همین اساس از ابتدای خردادماه تا چهارشنبه هفتم تیرماه متاسفانه ۱۵۴ مورد مسمویت با الکل داشتیم و اکنون ۱۲ مورد بستری در بخش‌های ویژه داریم و ۱۱ مورد فوتی هم به ثبت رسیده است.

وی افزود: آمار بروز این دست از مسمومیت‌ها در فصول و ماه‌های مختلف تفاوت چشمگیری ندارد و بسته به میزان مصرف شهروندان است.

مُشکی در خاتمه با تاکید بر اینکه افراد پس از مصرف مشروبات الکلی حتی پیش از بروز علائم می‌توانند به پزشک مراجعه کنند، اظهار کرد: اولین نشانه‌های مسمومیت به صورت علائم گوارشی، دل درد، حالت تهوع،‌ سرگیجه و کاهش دید خود را نشان می‌دهند. مصرف کنندگان مشروبات الکلی تقلبی باید بدانند که در بحث اخلاق پزشکی هیچکدام از پزشکان اجازه فاش کردن اسرار بیمار را ندارند و افراد نباید از ترس گزارش موضوع از مراجعه به موقع به مراکز درمانی خودداری کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها