|
کدخبر: 294162 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان؛

طلاق به سبک زوجین امروزی / آیا مشاوران بابت تایید پول می گیرند؟

ابوطالبی احمدی؛ دکترای تخصصی روانشناسی گفت: ممکن است در هر شغلی و هر کاری افرادی باشند که طبق قانون فعالیت نکنند اما مجموع فعالیت‌ها زیر نظر سازمان روانشناسی است و به راحتی به کسی پروانه فعالیت نمی‌دهند.

سلامت طلاق به سبک زوجین امروزی / آیا مشاوران بابت تایید پول می گیرند؟

اغلب مردم مراجعه به پزشک را در زمان بروز مشکل ضروری‌تر می‌دانند تا قبل از بروز آن! اما همیشه پیشگیری آسان‌تر و حل شدنی‌تر از درمان است و اتفاقا هزینه و زمان کمتری هم می‌طلبد. حال اگر این مشکل مرتبط با روان و رفتار اشخاص باشد به مراتب پیشگیری بیشتر جواب خواهد داد. تصور کنید زوجی را قبل از ازدواج و زوجی که به پله جدایی رسیده اند؛ طبیعتا زوج اول در آرامش بهتری به مسیر مشاوره و حل شدن مسائل‌شان می‌پردازند تا زوجی که بعد از طی کردن مسیری به اجبار مشاوره را انتخاب کردند.

در این بین شنیده شده است که برخی زوجین بدون گذراندن کلاس‌های مشاوره و صحبت با روانشناس تاییدیه می‌گیرند! اتفاقی که قطعا اگر به روالی عادی تبدیل شود، ضررهای جبران ناپذیری را به خانواده‌ها و جامعه خواهد زد. در این رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با تقی ابوطالبی احمدی؛ دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات عملی دانشگاه فرهنگیان و مشاور خانواده به بررسی این ابهام پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

تقی-ابوطالبی-احمدی

روانشناسان طبق پروانه فعالیت سازمان روانشناسی فعال هستند

تقی ابوطالبی احمدی؛ روانشناس و مشاور خانواده درباره تصوری که در جامعه رواج پیدا کرده است و این باور وجود دارد که برخی از زوجینی که برای طلاق به مشاوره و روانشناس ارجاع داده می‌شوند، بدون گذراندن دوره‌های مشاوره از روانشناس تاییدیه مربوط به دوره را می‌گیرند و در ازای آن پولی هم پرداخت می‌کنند، آیا این اتفاق را تایید می‌کنید یا خیر، پاسخ داد: حقیقت امر این است که تصوری که وجود دارد با چیزی که اتفاق می‌افتد خیلی متفاوت است. کسی که پروانه نظام روانشناسی را می‌گیرد، دارای تخصص است، دوره‌های مربوطه را گذرانده است و سازمان نظام روانشناسی سخت گیرانه این موضوع را دنبال می‌کند. صدور پروانه نظام روانشناسی به هرکسی انجام نمی‌شود. کسی که صاحب پروانه نظام روانشناسی است دارای تخصص و صاحب نظر است. ممکن است در هر شغلی و هر کاری افرادی باشند که طبق قانون فعالیت نکنند اما مجموع فعالیت‌ها زیر نظر سازمان روانشناسی است و به راحتی به کسی پروانه فعالیت نمی‌دهند.

وی افزود: سازمان نظام روانشناسی فعالیت روانشناسان را از طریق بازرس رصد می‌کند. این سازمان درست مانند سازمان نظام پزشکی از دقت نظر بالایی برخوردار است. اگر تخلفی از طرف مراجعین به روانشناسان مطرح شود، سریعا مورد گزارش شده را مورد بررسی قرار می‌دهند. پروانه نظام روانشناسی براساس شماره نظام به افراد داده شده است و اگر مورد تخلفی توسط مراجعین باشد با توجه به اطلاعات روانشناس کاملا قابل پیگیری است.

وقتی بحث طلاق مطرح می‌شود؛ زوجین را به مراکز مشاوره و روان درمانی ارجاع می‌دهند و حتی این مراکز خصوصی نبوده و کاملا دولتی هستند. بنابراین زوجینی که تقاضای طلاق دارند از طرف شورای حل اختلاف یا دادگاه‌ها به این مراکز فرستاده می‌شوند و در این مراکز به صورت شفاهی یا مکتوب از زوجین می‌خواهند که با نگاه حل مسئله به جلسه‌های مشاوره بپردازند.

طلاق-۱۱

جلسات مشاوره را نمی‌توان به اجبار ادامه داد

این روانشناس تاکید کرد: تعداد جلسه‌های برگزار شده توسط روانشناس تعیین می‌شود اما در نهایت باید افراد به تصمیم خودشان مراجعه کنند و در مورد مشاوره نمی‌توان اجبار را وارد عمل کرد. یعنی ممکن است زوجین بعد از یک تا دو جلسه به این نتیجه برسند که ادامه جلسات را شرکت نکنند و بر تصمیم خود پافشاری داشته باشند، طبیعتا به این دسته از افراد نمی‌توان مشاوره با روانشناس را تحمیل کرد. ماهیت مشاوره این است که متقاضیان به خواسته خودشان مراجعه می‌کنند و به دنبال حل مشکل‌شان هستند.

ابوطالبی احمدی در ادامه گفت: برخی از زوجین بعد از مراجعه به رواشناس ولو در چند جلسه به دادگاه اعلام می‌کنند که مشاوره رفتند و نتیجه بخش نبوده است و همچنان بر تصمیم طلاق مصر هستند. در واقع این تصمیم شخصی بین این زوج گرفته شده است و دخلی به روانشناس ندارد. به عنوان مثال زوجی از دادگاه به مشاوره مراجعه می‌کند و روانشناس به این دو نفر تکلیف و مشاوره می‌دهد، روش‌های حل مسئله را یاد می‌دهد و یا چطور با این مشکل کنار بیایند را آموزش می‌دهد اما زوجین هیچکدام از آموزش‌ها را نمی‌پذیرند و حتی ممکن است بگویند که تمام این راه‌ها را رفته اند. بنابراین طبق تصمیمی که از قبل گرفته‌اند به روانشناس می‌گویند که هیچ راه برگشتی برایشان باقی نمانده است. بنابراین در اینگونه موارد روانشناس نمی‌تواند جلسات مشاوره را ادامه دهد.

این روانشناس در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: توصیه اکید روانشناسان این است که مراجعه کنندگان قبل از اینکه به مشکل حاد برسند و به مرحله لاینحل برسند به مشاوره مراجعه کنند. اعتقاد شخصی بنده این است که یک زن موفق زنی است که از علم رواشناسی سردربیارد و با مسائل آشنایی لازم را داشته باشد. مسائلی نظیر همسرداری و فرزندداری را به خوبی بشناسد و مسیر را بلد باشد. همچنین هرکسی در هر جایگاهی مثل معلم، پزشک، کارمند و هر شخصی نسبت به نوع ارتباطات خود با مراجعین اطلاعات لازم را داشته باشند. تجهیز فردی هر شخص به دانش روانشناسی لازمه یک زندگی طبیعی است و همچنین در مواردی خاص ابایی در مورد مراجعه به رواشناس و مشاورین نداشته باشند و اگر به مشاوره مراجعه کردند سعی کنند رهنمودهای دریافت شده را عملی کنند. هنوز آن فرهنگ مشاوره‌ای که هر فرد نیاز به مشورت با یک متخصص را دارد متاسفانه در کشور وجود ندارد و بهتر است که در این زمینه کار شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها