|
کدخبر: 293871 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

داوطلبان امداد در روزهای پر حادثه / بازنشستگی برای این افراد معنایی ندارد!

امدادرسانی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله گرفته تا درگیری‌های مسلحانه که بین کشورهای مختلف رخ می‌دهد و طیف وسیعی از مردم را دچار آسیب می‌کند، در دسته حمایت‌های سازمان بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر قرار می‌گیرد.

سلامت داوطلبان امداد در روزهای پر حادثه / بازنشستگی برای این افراد معنایی ندارد!

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در ۸ ماه می‌ نام‌گذاری شده است. این سازمان بین المللی وظیفه حفظ بهداشت عمومی را در سطح جهان دارد. بنیان‌گذار صلیب سرخ یک تاجر سوئیسی است. ایده این سازمان جهانی در سال ۱۸۵۹ طی مواجه شدن هانری دونان با یک منظقه جنگ زده و سربازان مجروح به وجود آمده است. بنابراین سازمان هلال احمر یک نهاد داوطلب و بی‌طرف برای کمک‌های بشر دوستانه در سراسر جهان ایجاد شد.

حمایت از مردم آسیب دیده در سطح جهان

کمک‌های بشر دوستانه دایره گسترده‌ای دارد. امدادرسانی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله گرفته تا درگیری‌های مسلحانه که بین کشورهای مختلف رخ می‌دهد و طیف وسیعی از مردم را دچار آسیب می‌کند، در دسته حمایت‌های سازمان بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر قرار می‌گیرد. این حمایت داوطلبانه شامل همه جهان است و ۷ اصول بنیادی دارد. بی‌طرفی، استقلال، جهان شمولی، یگانگی و خدمت داوطلبانه از اصول اصلی هلال احمر است. در آخرین اقدام سراسری در جهان می‌توان به اپیدمی کرونا اشاره کرد که یک بحران زیست محیطی بود. سازمان بین امللی صلیب سرخ معمولا در واکنش به شرایط اضطراری و سریع عمل می‌کنند و در راستای آن حقوق بین المللی بشر دوستانه و حقوق ملی را هم رعایت می‌کنند.

رئیسی در مراسم روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در مراسمی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر از خدمات ۱۰۱ هزار نفری اعضای هلال احمر در کشور تقدیر کرد و گفت: خدمات شما در دل مردم آرامش ایجاد کرده و ارزشمند است. تلاش هلال احمر در دوران کرونا و عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و باید برای کارآمدسازی هرچه‌بیشتر این مجموعه با استفاده از تجربیات گذشته و فناوری‌های نوین تلاش شود و هوشمندسازی و توسعه ناوگان هوایی و زمینی آن جز برنامه‌های اصلی باشد. هلال احمر در تخصیص بودجه و اعتبارات باید در اولویت قرار بگیرد و همچنین لازم است به رفع نیازهای این سازمان نگاه ویژه داشت.

رئیسی

صحبت‌های یک امدادگر بازنشسته در هلال احمر

داوود امیدی کیا امدادگر بازنشسته هلال احمر گفت: حدود ۱۴ سال امدادگر هلال احمر هستم و با اینکه بازنشسته شدم اما همچنان فعالیت دارم. کسب مهارت و آموزش مناسب در ابتدای هر کاری لازم است تا بتوان از آن کسب درآمد کرد. به شخصه بالا رفتن سن به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم خانه‌نشین شوم. در حال حاضر به عنوان مدرس و مربی در بخش امداد و نجات به داوطلبان در هلال احمر آموزش می‌دهم. داوطلبان در ابتدای ورود باید توجه کنند که دوره‌های مقدماتی، عمومی و تخصصی را به صورت کامل بگذرانند. به این نکته اعتقاد دارم که داشتن انگیزه، مهارت و آگاهی برای رسیدن به موفقیت در زندگی ضروری است.

اقدامات و فعالیت‌های شاخص هلال‌احمر در سال گذشته

سال ۱۴۰۱ را در گروه سال‌های پر حادثه باید قرار داد. حوادثی نظیر سیل در نیمه تابستان، خرابی‌های گسترده در روستاهای فیروزکوه و امام زاده داوود را نمی‌توان از یاد برد! کمک‌های بشر دوستانه در زلزله‌ها و سیل‌ها از کشورهای مختلف ارسال می‌شود. زلزله در خوی و بلافاصله زلزله‌ای بزرگ در ترکیه و سوریه نیز در نوع خود دردناک و بحران ساز بود. با برپایی ۱۱۰ اردوگاه در خوی، حدود ۱۳۰ هزار نفر از امکانات امدادی بهره‌مند شدند. در پی زلزله ترکیه و سوریه نیز ایران اولین کشوری بود که هواپیمای حاوی کمک‌های بشر دوستانه فرستاد. امدادگران ایرانی در مناطق زلزله زده تنها جمعیتی بودند که تا اتمام مرحله نجات ماندند و کمک کردند. سرمای بی‌سابقه و قطع گاز در خراسان نیز از دیگر حوادث تاثیر گذار سال گذشته بود. گذر از جاده‌های کوهستانی و مناطق صعب العبور توسط گروه‌های امداد برای امدادرسانی به مردم آن مناطق انجام شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها