|
کدخبر: 293717

انواع روش تزریق آمپول

انواع روش تزریق آمپول شامل مراحل و ویژگی های مختص به خود هستند که توسط کادر پرستاری به اجرا در می آیند. در انواع تزریقات باید اصولی مشخص رعایت شود تا تزریق دارو به بهترین شکل ممکن انجام شود. برای آن که تزریق آمپول به بهترین شکل انجام شود، شما باید تزریقات را به پرستاران ماهر بسپارید. شاید در نگاه اول تزریق آمپول آسان به نظر بیاید اما توجه کنید که تزریقات انواع مختلفی دارد. پرستاران ماهر قادر خواهند بود که روش های تزریق آمپول را نسبت به نوع دارو انتخاب کنند. همچنین پرستارانی که تحصیل کرده باشند می توانند با کمترین عوارض تزریقات را انجام دهند. اگر پرستار به روش تزریق آمپول آگاه نباشد قادر نخواهد بود که به صورت کامل تزریقات را تکمیل کند.

سلامت انواع روش تزریق آمپول

برای آن که از کیفیت تزریقات اطمینان داشته باشید باید از خدمات مرکزی استفاده کنید که به صورت استاندارد فعالیت می کند. در میان مراکز متعدد تزریقات در منزل در شهر بزرگ تهران یکی از معتبر ترین مراکز به طبیب نام دارد. خدمات تزریقات در منزل به طبیب توانسته است محبوبیت زیادی در این شهر کسب کند. بسیاری از بیماران و حتی افراد دیگر ترجیحشان این است که درون منزل خویش تزریق آمپول را انجام دهند.

اگر می خواهید در زمینه انواع روش تزریق آمپول اطلاعاتی کسب کنید، با سامانه پشتیبانی به طبیب تماس بگیرید. این مجموعه مشاوره رایگان تخصصی پیش از دریافت خدمات ارائه می کند؛ همین امر موجب شده افراد با آگاهی بیشتر دوران مراقبت را سپری کنند.

جهت مشاوره و دریافت خدمات به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://behtabib.com/injections-at-home/

تزریق آمپول چیست؟

تزریق آمپول را همگی ما می شناسیم ولی ممکن است با تعریف کلی آن آشنایی نداشته باشیم. تزریق آمپول شیوه ای برای رساندن دارو به بافت های درونی بدن است که با کمک تجهیزات مربوطه صورت می گیرد. دارو از انواع روش تزریق آمپول سریع تر وارد عمل می شود و می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. دارو در این شیوه درمانی از طریق سوزن وارد بافت مد نظر می شود تا بتواند بر اساس ویژگی های آن بافت در بدن جذب شود. تزریق آمپول جزو روند درمان محسوب می شود و بیمار در صورتی که نیاز به تزریق آمپول دارد باید آن را انجام دهد. تحت هیچ شرایطی بیماران نباید نسبت به تزریقات دارو بی تفاوت باشند. تزریق آمپول بخش مهمی از درمان است که باید به دست پرستاران ماهر انجام شود.

آمپول۱

روش تزریق عضلانی آمپول

شیوه تزریق عضلانی در میان سایر روش تزریق آمپول بیشترین کاربرد را دارد و بیشتر افراد با این شیوه آشنا هستند. همانطور که از نام این شیوه تزریق آمپول پیدا است، در تزریق عضلانی دارو و محتویات سرنگ باید به درون بافت عضلانی وارد شود. معمولاً بیشتر آمپول های عضلانی در قسمت بالایی نشیمنگاه تزریق می شوند اما می توان آن را در ناحیه دیگر نیز تزریق کرد. امکان دارد آمپول عضلانی را در بازو یا ران تزریق کرد و از این طریق آن را دریافت کرد. بافت عضلانی نسبت به لایه های چربی و پوست در پایین تر قرار دارد؛ به همین سبب باید از سوزن های بلند تری در سرنگ استفاده کرد. برای همین پرستار باید از سوزن مناسب برای روش تزریق عضلانی آمپول استفاده کند.

روش تزریق زیر جلدی آمپول

در روش تزریق زیر جلدی دارو به درون بافت چربی قرار گرفته در زیر پوست وارد می شود. در بافت چربی بدن انسان خون رسانی کمتری نسبت به بافت عضلانی وجود دارد؛ همین امر باعث شده که سرعت جذب دارو کمتر باشد. یکی از عوامل انتخاب روش مختلف تزریق آمپول مربوط به سرعت جذب می باشد. اگر دارویی باید در مرور زمان جذب شود بهتر است از شیوه زیر جلدی تزریق شود. البته توجه داشته باشید که تشخیص نحوه تزریق به عهده پزشک و پرستار درمانگر خواهد بود. اگر در تزریق زیر جلدی برآمدگی در محل تزریق مشاهده شد، باید محل تزریق را تغییر دهید. نگران نباشید این برآمدگی خطرناک نیست و به علت تزریق به شکل زیر جلدی به وجود آمده است.

روش تزریق داخل جلدی آمپول

شیوه داخل جلدی به صورت کلی کاربرد کمتری دارد و شاید خیلی با آن آشنا نباشید. در شیوه داخل جلدی دارو حتماً باید به بین لایه های پوست تزریق شود و نباید به شکلی دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. شما قطعاً تجربه تزریق واکسن داشته اید، واکسن ها به شکل داخل جلدی باید تزریق شوند. حتی برای تست آلرژیک از روش تزریق داخل جلدی آمپول استفاده می شود. روش داخل جلدی به صورت مکرر مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ پس به احتمال زیاد کمتر به آن نیاز خواهید داشت. در انواع تزریقات آمپول این شیوه برای دارو های کمتری نیز کاربرد دارد و در تنها دارو های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تزریق وریدی آمپول

شیوه وریدی همان تزریق به درون رگ ها است که به کمک کونولا انجام می شود. سرم تراپی با کمک رگ ها انجام می شود، در سرم تراپی باید رگ مناسب انتخاب شود و با استفاده از ست سرم محتویات سرم را به درون رگ منتقل کرد. در روش وریدی دارو به صورت مستقیم وارد جریان خود می شود و به همین علت می تواند اثرگذاری سریع داشته باشد. در مواقعی که دارو باید سریعاً دریافت شود پزشک تشخیص می دهد که پرستار از طریق وریدی تزریق آمپول را انجام دهد.

نکات انواع تزریقات

نکاتی وجود دارند که تمام افراد باید به آن ها آگاه باشند و با رعایت آن ها سلامت خود را تضمین کنند. برخی از این نکات باید توسط خود بیمار مورد توجه باشند و برخی دیگر نیز باید توسط پرستار رعایت شوند.

  • تحت هیچ شرایطی خودسر اقدام به تزریق آمپول در منزل نکنید، حتماً این امور را به افراد متخصص (پرستاران) بسپارید.
  • اگر دچار بیماری خاص یا هرگونه حساسیت هستید حتما از پیش به پرستار اطلاع دهید.
  • پرستار باید دارو را پیش از تزریق آمپول بررسی کند تا دارو دچار خرابی نشده باشد.
  • اگر بیمار دچار ترس و اضطراب شده است، پرستار باید با وی صحبت کند و او را آرام کند تا تزریق آمپول به درستی انجام شود.
  • در روند تزریقات باید از تجهیزات استریلیزه و یک بار مصرف استفاده شود.
  • محل تزریق باید به خوبی با پد الکلی (الکل و پنبه) به خوبی از آلودگی ها پاک شود.
  • تمام وسایل استفاده شده باید پس از تزریقات آمپول به صورت صحیح و استاندارد دور انداخته شوند.
  • بیمار نباید پس از انواع تزریقات بر روی محل تزریق فشاری وارد کند و موجب به هدر رفتن دارو شود.
  • پس از انجام تزریقات باید پرستار شرایط جسمانی بیمار را چک کند و با اطمینان بستر وی را ترک کند.

پرستاران ماهر قادر به ارائه تزریق آمپول به بهترین شکل و با بالا ترین کیفیت ممکن خواهند بود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها