|
کدخبر: 292475 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

از تفاوت قیمت تا دادن داروی اشتباه! / چگونه از داروخانه متخلف شکایت کنیم؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که قیمت یک دارو در یک داروخانه با قیمت آن در داروخانه دیگر فرق داشته باشد و شاید شما هم ساعت ها در صف انتظار تحویل دارو گرفتار شده باشید. در این گزارش به مشکلات رایج در داروخانه ها و امکان شکایت از متخلفان آن پرداختیم.

سلامت از تفاوت قیمت تا دادن داروی اشتباه! / چگونه از داروخانه متخلف شکایت کنیم؟

امکان تخلف و اشتباه در برخی مشاغل نسبت به سایر شغل‌ها توجیه‌پذیر نیست و خطر جبران ناپذیری دارد. طبعیتا قابل حدس است، مشاغلی که در زمینه درمان خدمات‌رسانی انجام می‌دهند و سر و کارشان با جان آدم‌ها است حساسیت بیشتری نسبت به دیگر مشاغل دارند. خدمات درمان از پزشک گرفته تا قسمت دارو و داروخانه که وظیفه نسخه پیچی بیماران را بر عهده دارند، دارای وظایف متعدد و مهمی هستند. حال تصور کنید بخش داروخانه با تخلف، کم کاری و یا زیر پا گذاشتن حقوق قانونی بیمار فعالیت داشته باشد، مشخص است که در این شرایط با نارضایتی و در برخی موارد آسیب‌های جبران ناپذیر به مراجعه کنندگان روبرو خواهیم بود. حال این سوال مطرح می‌شود که در چه مواردی بیمار می‌تواند از داروخانه‌های متخلف شکایت کند و داروخانه چه وظایفی در قبال بیمار دارد؟ برای بررسی این موارد با این گزارش همراه باشید.

وظایف اصلی داروخانه‌ها در خدمات‌رسانی به بیماران

داروخانه برای هر بیمار وظیفه دارد نحوه و زمان مصرف دارو را توضیح دهد و اغلب اطلاعات ضروری در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و می‌توان گفت این مهم‌ترین وظیفه در هر داروخانه است. نکته بعدی این است که توضیحات ارائه شده باید به زبان ساده و غیر تخصصی باشد و راهنمایی مشاور داروخانه باید برای بیمار قابل فهم باشد. در خصوص نوع اطلاعات دریافتی بیمار از داروخانه محدودیتی وجود ندارد و بیمار حتی در مورد هزینه‌های دارویی و مضرات دارو نیز می‌تواند از داروساز مشورت بگیرد. حتی در مواردی داروخانه باید اطلاعات را به صورت مکتوب به بیمار ارائه دهد. یکی از موارد شکایت همین می‌تواند باشد که بیمار در مورد نحوه مصرف دارو و یا هر نوع اطلاعات دیگر درباره دارو راهنمایی لازم و کافی را دریافت نکرده باشد.

مردم معمولا در چه مواردی از داروخانه‌ها شاکی هستند؟

اغلب شکایت‌های مردم در زمینه مغایرت قیمت‌ها در داروخانه‌های مختلف است اما در این بین مواردی عجیب هم پیدا می‌شود. به عنوان مثال شهروندی در شکایت از داروخانه گفته است: «من از یک داروخانه ۲ بار دارو گرفتم و هر۲ بار دارو مولتی ویتامین اضافه داده بود. از دکترم پرسیدم گفت من ننوشتم. با شماره ۱۹۰ تماس می‌گیرم جوابگو نیست. بعدا شنیدم از مراجعه کنندگان به این داروخانه که این ترفند کار همیشگی شون بوده و دارو اضافه می‌فروشند به مردم!»

فردی دیگر نیز در شکایت از داروخانه گفت: «یک داروخانه شبانه روزی در محلی که ساکن هستم، از ساعت ۱۰ شب به بعد قیمت دارو‌ها را ۲ برابر میکنه و کسی هم نیست رسیدگی کنه.»

فردی دیگر در مورد اطلاع‌رسانی ناقص یک داروخانه شکایت داشت و گفت: «دخترم بردم دکتر قطره چشم و قطره بینی داد. روی قطره بینی نوشتن یک هفته استفاده بشه بعد دو روز استفاده دخترم بی‌قراری می‌کرد، منم نمیدونستم دردش چیه! متوجه شدم روی قوطی استریل چشمی نوشتن هر ۶ ساعت یه قطره در هر بینی! من از مسئول داروخانه شکایت میکنم.»

این‌ها تنها مواردی محدود از خیل شکایت‌ها به داروخانه‌ها است و شاید اگر پرس و جو کنیم ببینیم که کمتر کسی از منشور حقوق بیمار اطلاعات کافی داشته باشد. حتی شاید اغلب ندانند پروسه‌ای قانونی در خصوص شکایت از داروخانه‌ها وجود دارد و در صورت رسیدگی به موقع سازمان تعزیرات، از ادامه فعالیت غیرقانونی این داروخانه‌ها جلوگیری خواهد شد.

چگونه از داروخانه متخلف شکایت کنیم؟

با جستجویی آنلاین درباره طرح شکایت از داروخانه‌ها به فرم ثبت شکایت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌رسیم. در این صفحه اطلاعات خواسته شده را مرحله به مرحله پیش می‌بریم و درخواست خود را ثبت می‌کنیم. در صورت تایید موضوع شکایت از طرف کارشناسان نتیجه بررسی به فرد شاکی اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین تماس با شماره تماس ۱۹۰ نیز کمک کننده خواهد بود و مشاوران فعال در این سامانه راهنمایی لازم را خواهند داشت.

کلام آخر

طرح موضوع شکایت از داروخانه‌ها ابعاد مختلفی دارد و همیشه هم نمی‌توانیم انگشت اتهام را به سمت داروخانه ببریم. بحث الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی با وجود زیرساخت‌های ناقص را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. زمان بر بودن پروسه نسخه پیچی با توجه به مشکلی که در زیرساخت‌های کشور داریم، اجتناب ناپذیر است و شاید در اغلب موارد از حوصله و صبر بیمار خارج شود. بیمار به خودی خود از نظر روانی و جسمی با چالش گذراندن پروسه درمان روبرو است و شاید حل یک معضل دیگری که از اختیار بیمار و متصدی داروخانه خارج است، غیرممکن به نظر برسد. بنابراین از مسئولان مربوطه می‌خواهیم هر چه سریع‌تر به حل نواقص موجود در زمینه دارو و درمان بپردازند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها