|
کدخبر: 291832 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

مبتلایان به کبد چرب بخوانید / روش های ویژه برای نابودی بیماری

کبد چرب در جوامع امروزی به سرعت در حال شایع شدن است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن نیز سبک زندگی بشر است. در این گزارش به بررسی عوامل موثر در ابتلا به بیماری کبد چرب و روش‌های تشخیص و درمان آن پرداختیم، با ما همراه باشید.

سلامت مبتلایان به کبد چرب بخوانید / روش های ویژه برای نابودی بیماری

هر وقت اسم بیماری کبد چرب می‌آید، خواه نا خواه مشکل اضافه وزن و همچنین رژیم ناسالم غذایی برای مخاطب تداعی می‌شود. بیماری خطرناکی که ابتدا کبد و در پی آن سلامت بدن فرد را به خطر می‌اندازد. بیماری کبد چرب در اثر رسوب زیاد چربی در بافت کبد خود را نشان می‌دهد. به طور طبیعی بدن در بسیاری از مناطق و بافت‌های بدن چربی ذخیره می‌کند اما اگر میزان چربی ذخیره شده در کبد بیشتر از حد طبیعی باشد، این عارضه تبدیل به بیماری کبد چرب می‌شود. اغلب افراد مبتلا به بیماری کبد چرب در رده سنی ۴۰ تا ۶۰ سال هستند که اگر در زمان مناسب تشخیص داده نشده و درمان نشود، فرد را دچار مشکلات جبران ناپذیری خواهد کرد.

چند نوع کبد چرب داریم و چرا ایجاد می‌شود؟

کبد چرب در ۲ نوع یعنی الکلی و غیرالکلی در بین بیماران مبتلا به این بیماری شناسایی می‌شود. در برخی موارد کبد چرب در اثر بارداری ایجاد می‌شود. این بیماران معمولا توسط پزشک معاینه می‌شود تا درصد پیشرفت بیماری و صدماتی که به کبد وارد شده است، مشخص شود. کبد فرد مبتلا به کبد چرب در شکستن چربی‌ها با اختلال روبرو می‌شود و همین امر باعث رسوب چربی از ۵ تا ۱۰ درصد در کل بدن می‌شود. کبد وظیفه تصفیه هرگونه مواد خوراکی وارد شده به بدن را دارد و اگر با انبوهی از چربی پوشیده باشد، قادر نخواهد به این وظیفه عمل کند. در صورتی که بیماری کبد چرب به پیشرفت قابل توجهی رسیده باشد، بروز زخم‌های کبدی و در حالت حاد آن نارسایی کبدی ممکن است در فرد مبتلا مشاهده شود.

چگونه از ابتلا به کبد چرب در امان بمانیم؟

اولین قدم این است که وزن در وضعیت متناسبی باشد و اگر با اضافه وزن روبرو هستیم، با کاهش کالری و خوردن فیبر زیاد و غذاهای طبیعی رژیم غذایی را به حالت سالم تغییر جهت دهیم. همچنین توصیه به مصرف فیبرهای پیچیده و پروتئین شده است. این خوراکی‌ها به احساس سیری کمک می‌کند و در ادامه انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد و همچنین منجر به کاهش وزن می‌شود. مصرف غذاهای ضد التهاب نیز به بدن آسیب دیده کمک می‌کند که سلول‌های خود را ترمیم کند.

اگر به کبد چرب مبتلا هستید باز هم امکان درمان وجود دارد و می‌توانید هر چه سریعتر از آسیب‌های آن رها شوید. مصرف سیر همواره برای همه افراد مفید است و برای بیماران کبد چرب نیز اثربخشی خاص خود را دارد. مصرف غذاهایی که سرشار از امگا ۳ هستند نیز به کاهش چربی کبد کمک خواهد کرد و این ویژگی را در سالمون، گردو، ساردین و تخم کتان می‌توانید دریافت کنید. نوشیدن قهوه هم بسیار توصیه می‌شود به این دلیل که حاوی یک خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است و کلسترول را کاهش خواهد داد. همچنین نوشیدن چای سبز به دلیل آنتی اکسیدان بالا در مبتلایان به کبد چرب توصیه می‌شود. مصرف برخی از پروتئین‌ها نیز برای درمان کبد چرب کاربرد دارد. در برخی تحقیقات اعلام شده است که پروتئین سویا و آب پنیر در کاهش قند خون کمک کننده است. همچنین این مواد غذایی منجر به کاهش وزن بدن می‌شود.

مواد-غذایی

چه غذاهایی در بیماران کبد چرب ممنوع است؟

برنج سفید که در دسته دانه‌های تصفیه شده قرار دارد و قند خون را افزایش می‌دهد، حدالامکان در رژیم غذایی باید محدود شود. مصرف شکر و شکر افزوده نیز به شدت منع می‌شود و این ۲ در بسیاری از نوشیدنی ها، نوشابه‌ها و بستنی‌ها دیده می‌شود که شدیدا باید در مصرف آن جوانب احتیاط رعایت شود. الکل هم در گروه ممنوعه‌های این بیماری است و تاثیرات مخربی بر بیماران مبتلا به کبد چرب خواهد داشت. طبیعتا مصرف انواع غذاهای سرخ شده و شور هم مخرب است و تا جایی که امکان دارد باید از مصرف آن پرهیز شود. همچنین درباره مصرف گوشت نیز بیمار مبتلا به کبد چرب باید گوشت‌های بدون چربی مثل ماهی و تمپه را جایگزین گوشت‌های چرب کند.

کبد چرب چه علائمی دارد؟

علائم اولیه بیماری کبد چرب معمولا با ضعف و خستگی و ناراحتی قسمت فوقانی شکم خود را نشان می‌دهد. اما اگر عارضه بیماری به نارسایی کبد تبدیل شود علائمی مثل آب آوردگی شکم، تورم بدن به دلیل کاهش تولید پروتئین توسط کبد، سردرگمی ذهنی و در موارد افزایش کبودی و زردی را مشاهده خواهیم کرد. معاینه فیزیکی کبد چرب معمولا با تشخیص کبد بزرگ شده انجام می‌شود. پزشک با لمس شکم در حاشیه دنده راست می‌تواند این نشانه را تشخیص دهد. تشخیص دیگر ظاهری به زردی پوست و چشم برمی گردد و همچنین رگ‌های خونی غیر طبیعی پوست نیز نشانه خطرناکی در بیماران مبتلا به کبد چرب است.

تشخیص دقیق‌تر این بیماری توسط آزمایش خون، مطالعات تصویربرداری و بیوپسی کبد انجام می‌شود. در بیوپسی کبد یک سوزن از دیواره شکم به کبد وارد شده و یک قطعه از بافت را برای تشخیص بیماری در آزمایشگاه برمی دارد. در مطالعات تصویری به کمک سونوگرافی پزشک تشخیص می‌دهد که چربی به کبد نفوذ کرده است یا خیر. با کمک آزمایش خون نیز غربالگری التهاب کبد انجام می‌شود.

ارسال نظر