|
کدخبر: 281129

هشدار / این ویروس قاتل کودکان است!

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که سالانه ۲۱۵هزار کودک زیر ۵ سال در سراسر جهان به دلیل کم‌آبی بدن و اسهال شدید جان خود را از دست می‌دهند. «عفونت روتاویروس» مسئول این مرگ و میر است.

روتاویروس (rotavirus) یک ویروس بسیار مسری است که موجب اسهال در کودکان و بزرگسالان می‌شود. روتاویروس به صورت یک سرماخوردگی ساده شروع شده و رفته رفته علائم دیگر آن ظاهر می‌شوند.

این بیماری بیشتر نوزادان و کودکان خردسال را مبتلا می‌کند و به راحتی منتقل می‌شود. افراد ممکن است از طریق قرار گرفتن در معرض عطسه و سرفه یا شستشوی نادرست دست‌ها و تماس با سطوح آلوده، به این ویروس مبتلا شوند. این ویروس قادر است از طریق لمس سطوحی مانند پیشخوان و سینک و همچنین روی اسباب‌بازی‌ها، ابزار و ظروف مشترک بین افراد منتقل شود.

پیشگیری از ابتلا به روتاویروس به‌واسطه واکسیناسیون ممکن است

واکسن‌ها در بیشتر موارد از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند و احتمال ابتلا به عفونت شدید را کاهش می‌دهند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که واکسن روتاویروس سالانه تعداد ۴۰هزار تا ۵۰هزار مورد را از ابتلا به این بیماری در ایالات متحده حفظ می‌کند.

علائم

طبق اطلاعات منتشرشده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، علائم این عفونت عبارتند از: «اسهال شدید و آبکی، استفراغ، تب، یا دل درد».

اسهال و استفراغ معمولاً ۳ تا ۸ روز طول می‌کشد.

درمان

درمان مشخصی برای بیماری روتاویروس وجود ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروس کمکی به درمان روتاویروس نخواهند کرد. معمولاً این بیماری طی سه تا هفت روز رفع می‌شود.

پیشگیری از کم‌آب شدن بدن، اهمیت زیادی دارد. برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در هنگامی که این ویروس دوره‌ی خودش را طی می‌کند، مایعات فراوان مصرف کنید.

یک بیماری خطرناک برای کودکان؛ از علائم تا درمان

برای کودکان، مایع‌درمانی می‌تواند جایگزین موثرتری برای مواد معدنی از دست‌رفته در مقایسه با آب و سایر مایعات باشد. ممکن است برای جبران کم‌آبی شدید بدن به تزریق درون‌وریدی مایعات در بیمارستان نیاز باشد. داروهای ضد اسهال برای روتاویروس توصیه نمی‌شوند.

منبع: صد آنلاین
  • طاهری ارسالی در

    سلام دختر من ۶سالش ممکن این مریضی را داشته باشه الان دماغش بدجور کیپ شده وآبریزش بینی داره نکنه همین مریضی را بگیری تورا خدا بگوید چطوری باید جلو همچین مریضی رابگیریم لطفا

ارسال نظر