|
کدخبر: 256808

هشدار درباره شیوع یک بیماری کشنده در کودکان

ویروس سرماخوردگی موسوم به آدنوویروس حداقل در ۷۴ مورد از کودکان مبتلا به این بیماری کبد مرموز شناسایی شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) هفته پیش در مورد یک بیماری کبد مرموز برای کودکان گزارش منتشر کرد و حالا به نظر می‌رسد که این بیماری در حال شیوع پیدا کردن باشد، زیرا طبق گزارش جدید WHO، حداقل ۱۶۹ مورد از آن در بین کودکان یک ماهه تا ۱۶ ساله ۱۲ کشور جهان از جمله انگلستان، آمریکا، اسپانیا و ایرلند گزارش شده است.

WHO در بیانیه خود اعلام کرد که در میان موارد گزارش شده، حداقل یک کودک جان خود را از دست داده است و ۱۷ کودک به پیوند کبد نیاز داشته‌اند. سازمان بهداشت جهانی در مورد مرگ این کودک هنوز جزئیاتی ارائه نکرده و محل وقوع آن نامشخص است.

کشف ریشه بیماری کبد مرموز کودکان

محققان اکنون قصد دارند متوجه شوند که آیا خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام «آدنوویروس» باعث این بیماری می‌شوند یا خیر. در بیانیه WHO آمده است:

«هرچند آدنوویروس یک فرضیه احتمالی است، تحقیقات برای شناسایی عامل به وجود آورنده آن ادامه دارد.»

ویروس سرماخوردگی موسوم به آدنوویروس حداقل در ۷۴ مورد از کودکان مبتلا به این بیماری کبد مرموز شناسایی شده است. همچنین در ۲۰ مورد از آن‌ها ویروس کرونا و ۱۹ مورد هر دو ویروس کشف شده است. از سوی دیگر، مقامات بریتانیایی تایید کرده‌اند که پیدایش این بیماری هیچ ارتباطی با واکسن کرونا ندارد.

در بسیاری از موارد، پیش از بروز هپاتیت حاد و همچنین افزایش سطح آنزیم‌های کبدی یا آلانین آمینوترانسفراز و یرقان (زردی چشم و پوست)، علائم گوارشی مانند درد شکمی، اسهال و استفراغ گزارش شده است. WHO همچنین اضافه کرد که در موارد گزارش شده، هیچ نشانه‌ای از تب یا ویروس‌های رایجی که باعث هپاتیت ویروسی می‌شوند، شناسایی نشده است.

«گراهام کوک»، استاد بیماری‌های عفونی کالج سلطنتی لندن در این رابطه توضیح می‌دهد: «هپاتیت خفیف در کودکان به دنبال طیف وسیعی از عفونت‌های ویروسی بسیار شایع است، اما چیزی که در حال حاضر مشاهده شده، کاملا متفاوت است.»

برخی موارد گزارش شده در بریتانیا نیاز به مراقبت‌های تخصصی در واحد‌های کبدی داشته‌اند و حداقل شش بیمار نیاز به پیوند کبد داشتند. در حال حاضر، مقامات بهداشتی ایالات متحده با ارسال یک هشدار سراسری، به پزشکان اعلام کرده‌اند که به علائم هپاتیت کودکان توجه کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر