|
کدخبر: 276607

هزینه میلیاردی بیهوده برای تولید این واکسن

مدیرعامل شرکت سازنده واکسن اسپوتنیک در ایران با بیان اینکه حدود ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در کشورمان تولید کردیم، گفت:‌ وزارت بهداشت از ما این واکسن‌ها را خریداری نمی‌کند!

تیرماه سال ۱۴۰۰ بود که واکسن اسپوتنیک‌ تولید شده در ایران با حضور وزیر سابق بهداشت رونمایی و اعلام شد که ظرفیت تولید این واکسن در گروه دارویی اکتوور، ۲ میلیون دوز در ماه خواهد بود. با وجود گذشت بیش از یک‌سال از رونمایی از واکسن روسی تولید شده در ایران، در حالی که سایر واکسن‌های تولید شده در کشور به تأیید وزارت بهداشت رسید و به عنوان دوز یادآور نیز به مردم تزریق شد؛ خبری از ورود این واکسن به سبد واکسیناسیون کشوری نشد.

رضا کریمی مستوفی، مدیرعامل با بیان اینکه واکسن اسپوتنیک ساخته شده در ایران در دی‌ماه سال گذشته مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کرد؛‌ اظهار داشت: ما حدود ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک تولید کردیم که آماده توزیع است اما با وجود اینکه مجوز برای این واکسن صادر شد و واکسن اسپوتنیک نیز به عنوان دوز بوستر تایید شده وزارت بهداشت از ما این واکسن‌ها را خریداری نمی‌کند.

وی افزود: تاییدیه اولیه‌ای برای خرید ۲ میلیون دوز واکسن از سوی وزارت بهداشت داده شده بود و ما نیز این محموله را برای تحویل آماده کردیم، اما سپس وزارت بهداشت اعلام کرد که نیازی به واکسن ندارد و واکسن‌های تولید شده ما هم‌اکنون در انبار باقی مانده و به بازار عرضه نشده است.

مستوفی با بیان این که واکسن اسپوتنیک تولی دشده در ایران تاییدیه‌های وزارت بهداشت و موسسه گامالیای روسیه را دارد، تصریح کرد: قیمت هر دوز واکسن ۹۰ هزار تومان است و ما آمادگی داشتیم که واکسن‌های تولید شده را در داروخانه‌ها عرضه کنیم تا هرکسی تمایل به تزریق آن داشت، بتواند دریافتش کند اما با توزیع این واکسن در داروخانه‌ها هم موافقت نشد.

وی علت عدم خرید واکسن‌ها از سوی وزارت بهداشت را افزایش پوشش واکسیناسیون در ماه‌های اخیر، فروکش کردن آمار کرونا و کاهش استقبال مردم از واکسیناسیون عنوان و بیان کرد: روند تولید واکسن اسپوتنیک در ایران پس از تولید دو میلیون دوز از این واکسن، متوقف شده و خط تولید پاکیزه‌سازی شده و برای تولید سایر محصولات بیوتکنولوژی از آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت اکتوورکو ادامه داد: ما مکاتباتی با روسیه داشتیم مبنی بر اینکه اگر این واکسن‌ها در ایران مصرف نشود بتوان آن را در جاهای دیگر به مصرف رساند اما الان واکسن در کل جهان با کاهش استقبال روبرو شده و بسیاری از شرکت‌ها واکسن‌های اضافه‌آمده را معدوم می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر هزینه تولید واکسن اسپوتنیک در ایران بیان کرد: اگرچه تاکنون دو میلیون دوز تولید کرده‌ایم و همین دو میلیون دوز نیز علیرغم دریافت تأییدیه‌های وزارت بهداشت فروش نرفت اما برای ۲۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک، مواد اولیه، محیط کشت و آنزیم‌ها را خریداری کرده بودیم که هزینه این مواد برای ما ده‌ها میلیارد تومان بوده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها