|
کدخبر: 301024

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

تابستان داغ برای بیماران/ ماجرای صادرات خون چیست؟

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه در فصل تابستان هر ساله شاهد کاهش آمار اهدای خون هستیم از مردم خواست که در این روزهای گرم با اهدای خون نجات بخش جان بیماران باشند.

سبک زندگی تابستان داغ برای بیماران/ ماجرای صادرات خون چیست؟

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۲ با هدفی خیرخواهانه آغاز به کار کرد. این هدف در راستای سامندهی وضع نابسامان تامین خون در کشور بود. از سویی فرهنگ انتقال خون در کشور نیز رواج پیدا کرد. در آن سال‌ها مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی بیشترین نیاز به خون را داشتند.

به این واسطه هرساله نهم مرداد ماه را به عنوان روز اهدای خون نام گذاری کرده‌اند. پزشکان معتقدند که هر فرد بین سن ۱۷ تا ۶۵ سالگی حدود ۵.۵ تا ۶ لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی هم کاری خیرخواهانه انجام داده است، هم به سلامتی خود کمک کرده است.

اهدای خون.jpg1

اهدای خون مزایای متفاوتی برای فرد اهدا کننده دارد. به طور مثال همزمان با آزمایش اولیه شما متوجه بیماری های نهفته خود می‌شوید. اگر می خواهید اهداکننده مستمر خون باشید، فراموش نکنید که هر سال ۴ نوبت با فاصله ۲ ماه می‌توانید خون اهدا کنید.

کاهش چشمگیر انتقال خون در تابستان

در روزهای اخیر محمدرضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران اعلام کرد: سطح ذخایر خون در استان تهران پایدار است اما با افزایش گرما در روزهای تابستان و همچنین اگر ۲تا ۳ روز آمار اهدای خون کاهش یابد این سطح ذخیره نیز کاهش خواهد یافت و وضعیت ذخیره خون نگران کننده خواهد بود.

مهدی زاده همچنین تاکید کرد: موقعیت استان تهران به لحاظ تامین خون بسیار حساس و مهم است، چرا که خون مورد نیاز ۱۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی در تهران تامین می‌شود و تهران بالاترین درخواست برای خون در کشور را دارد.

اهدا ی خون2

عمر کوتاه پلاکت و نیاز مستمر به اهدا خون

مهدی زاده ضمن اشاره به عمر کوتاه پلاکت گفت: کسانی که به این فرآورده خونی نیاز مبرم پیدا می کنند معمولا مشکلات انعقادی یا سرطان دارند و در صورت کمبود این فرآورده همکاران انتقال خون با تماس و فراخوان اهدا کنندگان و دریافت مستقیم پلاکت این نیاز را رفع می کنند.

پویش نذر خون

سیامک اسدی مدیر کل انتقال خون استان زنجان ضمن اشاره به پویش نذر خون گفت: ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) فرصتی برای ترویج فرهنگ اهدای خون و تعمیق فرهنگ نوع‌دوستی و سالم زیستن است و طبق سنوات گذشته از اهداکنندگان تقاضا داریم در همه طول سال نیاز فرآورده‌های خونی را فراموش نکنند.

نذر خون

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون از کمبودهای بعضی از گروه‌های خونی سخن گفت و علت کمبود گروه خونی منفی را اهدا‌کنندگان کم دانست. تنها ۱۰ درصد از اهدا کنندگان خون دارای گروه خونی منفی هستند. به طوری که گروه خونی O منفی ۴درصد و A منفی ۳درصد و B منفی ۲درصد و AB منفی یک درصد از اهدا کنندگان خون را به خود اختصاص می دهند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید دربین دوستان، آشنایان و بستگان افراد دارای گروه خونی منفی را شناسایی کنند تا درهنگام نیاز و در مواقع ضروری و اورژانس با مشکل کمبود خون در گروه های منفی مواجه نشوند.

حاجی بیگی ضمن اعلام خبر تشکیل باشگاه گروه خون منفی گفت: در مواقعی که با کمبود خون در گروه های منفی مواجه هستیم با فراخوان افراد با گروه خونی منفی نیاز بیمارستان ها را تامین کرده ایم.

اهدای خون 5

مراحل اهدای خون

اهدا کننده خون با مراجعه به مراکز انتقال خون باید چند مسیر را پشت سر بگذارد. در ابتدا هر فرد اهدا کننده فرم ثبت نام پر می‌کند که شامل اطلاعاتی مانند نام، آدرس، شماره تماس و شماره شناسایی اهداکننده (در صورت وجود) است. در مرحله بعد از شما کارت اهدا، گواهینامه رانندگی یا دو نوع کارت شناسایی اخذ می‌شود. همچنین در یک مصاحبه خصوصی و محرمانه به سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و مکان هایی که سفر کرده اید پاسخ خواهید داد. در مرحله بعد دمای بدن، هموگلوبین، و فشار خون شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.خیلی نگران روند نباشید، کل مراحل اهدای خون حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه است. خون اهدایی شما می تواند جان ۳ نفر را نجات دهد. گلبول های قرمز اهداشده برای همیشه دوام ندارند و ماندگاری آنها تا ۴۲روز است. یک اهداکننده سالم می تواند هر ۵۶ روز یکبار برای اهدای خون اقدام کند.

توصیه‌های مهم بعد از اهدای خون

پس از تکمیل اهدای خون، چند دقیقه از وقت خود را برای نوشیدن مایعات اختصاص دهید تا بدن شما با کاهش جزئی حجم مایعات سازگار گردد.  بعد از  ۱۰ الی ۱۵دقیقه می توانید محل اهدای خون را ترک نموده و به فعالیت های روزمره خود بپردازید.

نگران وضعیت سلامتی خود نباشید، پلاسمای خون اهدایی طی ۲۴ ساعت جایگزین می‌شود. البته جایگزینی کامل گلبول های قرمز به ۴ تا ۶ هفته نیاز دارد. در نتیجه بین هر اهدای خون کامل ،حداقل به ۸ هفته زمان نیاز است. شما باید بین هر اهدای خون کامل حداقل ۸ هفته (۵۶ روز)، و بین هر اهدای خون Power Red (اهدای گلبول های قرمز به میزان دو برابر) حداقل ۱۶ هفته صبر کنید. اهداکنندگان پلاکت آفرزیس (دریافت خون و جداسازی پلاک‌های آن) می توانند هر ۷ روز یکبار و تا حداکثر ۲۴ بار در سال برای اهدا اقدام نمایند.

چه کسانی می توانند خون اهدا کنند؟

اهداکنندگان باید ۱۷ سال یا بیشتر داشته باشند. وزن فرد اهداکننده باید حداقل ۵۰بوده و از سلامت خوبی برخوردار باشد. معیارهای اضافی دیگر برای واجد شرایط بودن افراد جهت اهدای خون اعمال می گردد.

  • ناشناس ارسالی در

    مورد صادرات خون که چیزی ننوشته اید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها