|
کدخبر: 289274

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان در صورت از دست رفتن استخوان فک و بازسازی آن در زمان کاشت دندان عملی ضروری تلقی می شود. به عبارتی این عمل در افرادی صورت می گیرد که به دلیل ضعف استخوان فک نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند.

این روش معمولا قبل از کاشت دندان یا زمانی که از دست دادن استخوان بر دندان های مجاور تأثیر منفی بگذارد انجام می شود. در ادامه مطلب به عملکرد پیوند استخوان در ایمپلنت دندان ، اینکه چه کسانی به این پیوند نیاز دارند، قیمت پیوند استخوان دندان و انواع مختلف آن اشاره خواهیم نمود.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پیوند استخوان دندان فرآیندی است که به مناطقی که تحلیل استخوان در آنجا رخ داده حجم می دهد. مواد پیوند استخوان ممکن است از بدن خود شما گرفته شود، یا از بانک بافت انسانی یا حیوانی و گاهی نیز این مواد ممکن است مصنوعی باشند.

زمانی که استخوان فک شما به اندازه کافی ضخیم نیست یا خیلی نرم است، ممکن است قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. دلیل آن عمدتا این است که عمل جویدن فشار زیادی را بر استخوان شما وارد کرده و اگر نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، جراحی احتمالا با شکست مواجه خواهد شد.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان پایه محکم تری را ایجاد می نماید. همانطور که در بالا نیز ذکر شد، چندین مواد برای پیوند استخوان هستند که می توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده نمود. ممکن است رشد استخوان پیوند شده برای حمایت از ایمپلنت دندان چندین ماه طول بکشد. ایمپلنت دیجیتال کار شما را اسان کرده است.

چه کسانی که پیوند استخوان دندان نیاز دارند؟

فردی که استخوان در فک خود را از دست داده باشد، معمولا به پیوند استخوان دندان نیاز دارد. این روش عمدتا برای موارد زیر توصیه می شود:

- کسانی که در حال کشیدن دندان های خود هستند.

- پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

- بازسازی فک برای قرار گرفتن دندان مصنوعی

- از دست رفتن استخوان به دلیل بیماری لثه یا پریودنتال

انواع پیوند استخوان در ایمپلنت بر اساس نوع استخوان پیوند

دو شاخص اساسی منبع پیوند و محل آسیب دیدگی استخوان برای کاشت دندان، انواع پیوند استخوان را مشخص می کنند:

- پیوند استخوان اتوگرافت

منبع استخوان در پیوند اتوگرافت از بدن خود بیمار بوده و به همین دلیل، بهترین نتیجه را از میان سایر گزینه های دیگر ارائه می دهد. در واقع، به دلیل سلول های زنده مغز استخوان گرفته شده از فرد و ترمیم مداوم آن پس از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، این فرآیند با موفقیت بیشتری صورت می گیرد. با این فرایند نگران قیمت ایمپلنت دندان نخواهید بود.

- پیوند استخوان آلوگرافت

در این نوع عمل پیوند استخوان، استخوان مورد نیاز در بیشتر مواقع از بانک پیوند تأمین می شود. این نوع عمل بیشتر برای افرادی ارائه می شود که تمایلی به گرفتن پیوند استخوان از بدن خود ندارند و یا به حجم زیادی از استخوان نیاز دارند.

- پیوند استخوان زنوگرافت

این نوع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، از موجودات زنده دیگری نظیر گاو صورت می گیرد. در حقیقت، به دلیل شباهت بافت های استخوانی این موجودات، امکان استفاده از پیوند استخوانی آنها وجود دارد.

- پیوند استخوان آلوپلاست

در این نوع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان از مواد سنتزی یا مصنوعی برای تشکیل بافت استخوان استفاده می شود. این مواد تشکیل استخوان طبیعی را برای کاشت دندان تحریک می کنند. عوارض پودر استخوان در ایمپلنت به دلیل پایین بودن عفونت های مختلف در محل کاشت دندان نیز کمتر می باشد.

قیمت پیوند استخوان دندان

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت عمدتا بر اساس منبع و مقدار استخوان مورد نیاز متغیر می باشد. لازم به ذکر است که تخصص و مهارت دندانپزشک نیز بر افزایش قیمت تأثیر بسزایی دارد. در هر حال، شما با جراحی پیشرفته کاشت دندان نزد یک دندانپزشک ماهر قطعا بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد.

مراقبت های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

مهمترین نکات مراقبتی پس از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان به شرح زیر می باشد:

  • به مدت 24 ساعت از بیرون ریختن آب دهان و خونریزی مجدد در محل زخم خودداری کنید.

  • از کشیدن سیگار بپرهیزید.

  • داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف کنید.

  • سعی کنید محل زخم پس از عمل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان را لمس نکنید.

  • از شستشوی دهان خود خودداری نمایید.

  • برای مصرف نوشیدنی ها از نی استفاده نکنید زیرا به محل جراحی فشار وارد خواهد کرد.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان درد دارد؟

به طور کلی، اکثر افرادی که به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیاز دارند، درد کمی را گزارش می کنند. شما باید مطمئن شوید که تمام داروها را طبق دستور دندانپزشک مصرف کرده و تمامی دستورالعمل های لازم بعد از عمل خود را به دقت دنبال می کنید.

سخن پایانی

از دست دادن استخوان فک برای سلامت دهان و دندان شما مضر بوده و می تواند باعث ایجاد دومینویی از مشکلات، از جمله تحرک و از دست دادن دندان شود. پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت های دندانی و سایر روش های ترمیمی کمک شایانی می نماید. اگر شما نیز فکر می کنید که استخوان فک شما تحلیل رفته است، یک دندانپزشک مجرب و متخصص می تواند سلامت دهان، عملکرد و کیفیت کلی زندگی شما را بازیابی کند.

 

 

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها