|
کدخبر: 286107

آیا ارتودنسی نامرئی جایگزین تمام روش های دیگر ارتودنسی می شود؟

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف یکی از مدرن ترین روش های مرتب کردن دندان ها است که طی چند سال گذشته به شدت مورد تایید دندانپزشکان و مراجعان قرار گرفته. در این صفحه قصد داریم احتمال جایگزین شدن این روش با سایر روش های مرتب سازی دندان ها را بررسی کنیم و ببینیم ارتودنتیست هایی که هموراه در لیست های به اصطلاح "بهترین متخصص ارتودنسی" قرار دارند نظرشان در خصوص این شیوه مرتب سازی دندان ها چیست.

ارتودنسی-نامرئی-1

ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف چیست؟

به تمام روش هایی که در دندانپزشکی جهت مرتب سازی دندان ها و یا اصلاح موقعیت فکین انجام می شود اصطلاحا ارتودنسی دندان گفته می شود. در این رشته متخصصانی هستند که ارتودنتیست نامیده می شوند. آن ها با کمک ابزار و وسایلی که در اختیار دارند در مدت زمان نسبتا طولانی اقدام به مرتب سازی دندان ها و اصلاح طرح لبخند می کنند.

جدیدترین وسیله ای که امروزه برای مرتب سازی دندان ها استفاده می شود الاینرهای شفافی هستند که برای اینکار روی دندان ها قرار می گیرند. آن ها در واقع مجموعه ای از قالب های دندانی هستند که مخصوص هر شخص ساخته می شوند و چون در زمان استفاده قابل مشاهده نیستند به آن ها اصطلاحا ارتودنسی نامرئی می گویند.

ارتودنسی-نامرئی-2

6 مزیت برتر ارتودنسی نامرئی در مقایسه با سایر روش های دیگر چیست؟

1. واقعا نامرئی و غیر قابل مشاهده هستند

به ارتودنسی نامرئی اصطلاحا الاینر شفاف نیز گفته می شود. الاینر یعنی تراز کننده، ردیف کننده یا مرتب کننده. و چون این قالب ها شفاف هستند و زمانی که روی دندان ها قرار دارند کسی موجه شان نمی شود، گفته می شود الاینرها نامرئی هستند.

این الاینرها برای بزرگسالانی که دوست ندارند کسی متوجه درمانشان شوند واقعا گزینه های ایده آل و مناسبی اند. زیرا بدون اینکه کسی بفهمد، آن ها در مدت زمان کمی با کمک این الاینرهای شفاف دندان هایشان را مرتب می کنند.

2. برای بیشتر سنین قابل انجام است

درست است که الاینرهای ارتودنسی نامرئی ابتدا برای افراد بزرگسال طراحی شدند، اما امروزه کمپانی های مختلف برای مرتب سازی دندان کودکان و نوجوانان نیز اقدام به طراحی و تولید الاینرهای کوچک تر کرده اند. در واقع اکنون در هر سنی که هستید می توانید با ارتودنسی نامرئی این مدلی دندان هایتان را مرتب کنید.

3. تعداد زیادی از نامرتبی های دندانی را اصلاح می کند

بیشتر مردم در حال حاظر در ایران نامرتبی های جزئی تا متوسط دندانی را تجربه می کنند. ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف طوری طراحی شده که بتواند نیازهای این قشر از جامعه را برطرف کند. بنابراین الاینرها گزینه مناسبی برای مرتب کردن دندان های بیشتر افراد در ایران هستند.

ارتودنسی-نامرئی-3

4. هزینه مناسبی دارد

به نسبت اینکه شفاف و نامرئی بوده و در مدت زمان کمتری نامرتبی های دندانی را برطرف می کنند، هزینه ارتودنسی دندان با الاینرهای شفاف واقعا به صرفه و کم است. البته هزینه ها بسته به اینکه الاینرها در کجا و تحت چه برندی ساخته می شوند متغییر است. مثلا اگر الاینرها در لابراتوارهای ایرانی ساخته شوند هزینه حداقل خواهد بود اگر توسط برندهای خارجی تامین شده باشند هزینه حداکثری است و اگر آن ها به صورت اختصاصی در مطب یک ارتودنتیست ساخته شده باشند هزینه ها به صورت میانه خواهد بود.

شما می توانید برای اطلاع از آخرین هزینه مرتب سازی دندان ها با الاینرهای شفاف به صفحه "هزینه ارتودنسی دندان" مراجعه کنید. در صفحه ای که باز می شود آخرین تعرفه های تمام روش های ارتودنسی درج شده است.

5. در درمان های دندانپزشکی اختلال ایجاد نمی کند

روش های دیگر ارتودنسی مخصوصا آن هایی که با ابزار و وسایل ثابت هستند و در تمام طول درمان به دندان ها متصل می شوند، محدودیت های ایجاد می شود. مثلا نیاز است تا شما وقت زیادی برای تمیز کردن دندان هایتان صرف کنید زیرا وسایل متصل به دندان ها مانع از دسترسی مسواک به تمام بخش ها می شود.

همچنین اگر در طول مرتب سازی دندان ها، نیازمند درمان دندانپزشکی مانند پر کردن دندان، عصب کشی و ... باشید، اگر ارتودنسی ثابت داشته باشید احتمالا به مشکل برخواهید خورد. حال آنکه اگر ارتودنسی نامرئی داشته باشید خیلی راحت الاینرها را در میاورید و درمان شما خیلی زود بدون هیچ محدودیتی انجام می شود.

6. برای خانم های باردار نیز مناسب هستند

متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند که خانم های باردار تا زمان اتمام بارداری و ترجیحا شیردهی درمان های ارتودنسی انجام ندهند. زیرا محدودیت هایی در این خصوص وجود دارد. خانم های باردار در طول دورانی که حامله هستند به دلیل نوسانات هورمونی با التهاب لثه همراه هستند. ارتودنسی های ثابت و متحرک می توانند این التهاب را افزایش دهند و یا سبب بی قراری مادر شوند.

اما اگر ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف انجام شود مادر می  تواند دندان هایش را کم کم مرتب کند و مشکل خاصی را تجربه نخواهد کرد. مهم ترین نکته در این خصوص این است که مادر زمانی که ارتودنسی نامرئی دارد نیاز چندانی به مراجعات زیاد ندارد.

آیا واقعا ارتودنسی نامرئی می تواند جایگزین سایر روش های ارتودنسی شود؟

با وجود اینکه ارتودنسی نامرئی مزایای زیادی دارد و در حال حاضر مورد توجه بسیار زیادی از سوی بیماران و مراجعان است، اما هنوز توسط برخی از متخصصان مورد تایید نیست و مورد انتقاد برخی دیگر است.

مثلا متخصصان بر این باورند که الاینرهای شفاف تنها می توانند مشکلات و نامرتبی های جزئی تا متوسط را برطرف کنند. اگر شخصی نامرتبی شدید دندانی داشته باشد به هیچ عنوان نمی تواند با این روش جدید موفق به اصلاح کامل نامرتبی شود. در ارتودنسی نامرتبی های شدید تنها توسط ارتودنسی ثابت صورت میگیرد. بنابراین دست کم ارتودنسی نامرئی با الاینرها واقعا نمی تواند هیچگاه جایگزین ارتودنسی ثابت فلزی شود تنها قرار است به عنوان یکی از روش های ارتودنسی شناخته شده و در صورتی که کاندید مناسب آن باشید، برای شما انجام داده شود.

منبع: سایت دندانپزشکی دکتر دندان (Drdandan.com)

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها