|
کدخبر: 275255

ارتودنسی دندان

علم پزشکی شاخه‌های مختلفی دارد و در هرکدام از آن‌ها به بخش خاصی از بدن انسان پرداخته می‌شود. در این میان دندانپزشکی از علوم اساسی و مهم پزشکی به شمار می‌رود و زیر‌شاخه‌های فراوانی دارد. ارتودنسی شاخه‌ای اصلی و قدیمی از دندانپزشکی می‌باشد و صرفاً جهت اصلاح فک و دندان به‌کار برده می‌شود. درواقع پزشکان متخصص با عصب‌کشی و ترمیم انواع ناهنجاری‌های دهان و دندان، موجب زیباسازی صورت و ایجاد لبخندی جذاب روی صورت می‌گردند. از طرف دیگر، اهمیت کار دندانپزشکان بسیار بالا است؛ چراکه دندان‌های خراب و پوسیده در مدت‌زمان اندک موجب آسیب به سایر دندان‌ها و لثه می‌شوند؛ بدین‌ترتیب برای آشنایی بیشتر با ارتودنسی تا پایان مطالب همراه ما باشید.

در ابتدا باید گفت که ارتودنسی و سیر درمان آن برای بیمارانی که دچار ناهنجاری‌های دندان و فک هستند، بسیار مهم است؛ به دلیل اینکه عدم انجام این کار موجب بروز مشکلات لثه‌ای، پوسیدگی و خرابی سایر دندان‌ها، درست و کامل جویده نشدن مواد غذایی و مشکلات دستگاه گوارشی می‌گردد؛ ازاین‌رو می‌بایست ارتودنسی را به‌عنوان یک روش درمان مناسب جدی بگیرید و در صورت نیاز از کامپوزیت دندان استفاده کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، ارتودنسی یکی از زیرشاخه‌های اصلی و قدیمی دندانپزشکی است و به‌صورت تخصصی عیوب دندان فک را تشخیص می‌دهد. پس از شناسایی مشکلات موجود، روند پیشگیری، کنترل و درمان آن توسط پزشک انجام می‌شود. در بعضی از موارد قبل از انجام سیر درمان، دندان‌های آسیب‌دیده و نامنظم، عصب‌کشی می‌گردد و سپس پزشک متخصص سایر مراحل را برای بهبود ظاهر دندان‌ها، فک و لبخند بیمار انجام می‌دهد. به‌طور کلی متخصصان این شاخه از دندانپزشکی، ارتودنتیست نامیده می‌شوند و ابتدا با طی دوره شش ساله دوره دندان پزشکی عمومی، با شرکت در یک آزمون تخصصی و گذراندن یک دوره 3 تا 4 ساله، گواهی تخصصی این رشته را دریافت می‌کنند.

چه مواقعی افراد به ارتودنسی نیاز دارند؟

اگر بخواهیم از دیدگاه پزشکی به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم که تنها دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند؛ بدین‌ترتیب که با معاینه دندان‌ها و فک بیمار تشخیص می‌دهد که وی به انجام ارتودنسی نیاز دارد یا خیر؟ از طرف دیگر بیماران نیز بر اساس نحوه قرارگیری دندان‌ها، میزان خرابی دندان و اختلالات لثه می‌توانند نسبت به این موضوع آگاهی کسب کنند و با مراجعه به پزشک متخصص، مشکلات به وجود آمده را برطرف سازند. ما به شما توصیه می‌کنیم با مشاهده هرگونه مشکل در فک، لثه و دندان‌ها، سریعاً به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمایید تا علاوه بر تشخیص دقیق و به موقع، از پیشروی مشکلات دندان و بروز سایر مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

وضعیت‌های مختلف فک و دندان برای انجام ارتودنسی

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده درخصوص مشکلات فک و دندان، یک شاخص کلی بر اساس وضعیت‌های مختلف دندان‌ها تدوین شده است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین این وضعیت‌ها به قرار زیر است:

- Overbite

در این وضعیت، دندان‌های ردیف بالا به‌صورت نامنظم روی دندان‌های ردیف پایین قرار گرفته‌اند و علاوه‌بر ظاهر نامناسب، موجب سخت‌تر شدن جویدن انواع خوراکی می‌شوند و در طولانی مدت به دستگاه گوارش آسیب می‌رسانند. در صورت بروز این مشکل، حتماً به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید تا با شناسایی علت اصلی بروز مشکل، اقدامات لازم جهت رفع آن صورت گیرد.

- Underbite

این مشکل که به بولداگ نیز شهرت دارد، معمولاً بر اثر ایجاد ناهنجاری در دندان‌های ردیف پایین بروز پیدا می‌کند؛ بدین‌نحو که دندان‌های ردیف پایین، جلوتر از دندان‌های ردیف بالا قرار می‌گیرد و ظاهر نامناسبی به فک می‌دهد. خاطرنشان می‌شود که بیشترین میزان مراجعه بیماران، به قرارگیری نامناسب دندان‌های ردیف بالا و پایین روی هم اختصاص یافته و با استفاده از ارتودنسی و رعایت دستورالعمل‌های پزشکی، به‌راحتی قابل درمان است.

- Crossbite

اگر هنگام جویدن و خوردن انواع مواد خوراکی دندان‌های ردیف بالا به درستی روی دندان‌های ردیف پایین قرار نگیرد، به مشکل Crossbite دچار شده‌اید و می‌بایست از طریق روش اصلاح فک و دندان، این‌گونه مشکلات برطرف شود. پس از طی دوره درمان، خواهید دید که دندان‌های ردیف بالا و پایین به‌طور کامل و منظم روی هم قرار می‌گیرند.

- Overjet

در این حالت دندان‌های جلویی ردیف بالای بیمار بیش از حد به سمت جلو کشیده می‌شوند و با دندان‌های جلویی ردیف پایین در یک راستا قرار ندارد. این‌سری از ناهنجاری‌های فک و دندان نیز با استفاده از روشی که ذکر شد، رفع می‌گردد. در بعضی از موارد نیز مراکز دندانپزشکی با استفاده از کامپیوزیت دندانی این مشکل را برطرف می‌سازند. البته قبل از انجام این کار، دندان‌های پوسیده و خراب به‌طور کامل باید عصب‌کشی شوند.

- Spacing

در بسیاری از مواقع براثر درآمدن دندان‌ها با فاصله بیش از حد، رشد ناقص دندان و از دست دادن دندان‌ها ممکن است بین دندان‌ها فضای نامناسب ایجاد شود که علاوه بر باقی ماندن مواد غذایی در بین دندان‌ها، ظاهر نامناسبی به طراحی لبخند، فک و دندان‌های بیمار می‌دهد. در این مواقع نیز با استفاده از ارتودنسی و کامپوزیت (در صورت نیاز) می‌توان فواصل به‌وجود آمده را برطرف ساخت تا دندان‌ها به‌صورت صاف، منظم و یک‌دست در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

 

مزایای ارتودنسی و منظم شدن دندان ها

رفع عیوب ظاهری فک و دندان‌ها با هدف منظم ساختن آن‌ها مزایای فراوانی دارد. برخی از مهم‌ترین این مزایا به شرح زیر عبارت است از:

1- زیبا شدن طرح لبخند و افزایش اعتماد به نفس افراد

2- افزایش ماندگاری و طول عمر دندان‌ها

3- افزایش استحکام استخوان‌های نگه‌دارنده دندان‌ها

4- به حداقل رساندن هزینه‌های دندانپزشکی

5- رفع فواصل میان دندان‌ها و جلوگیری از باقی ماندن انواع مواد غذایی بین آن‌ها

6- کاهش بیماری‌های لثه و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها

سخن آخر

ارتودنسی از شاخه‌های اصلی دندانپزشکی است و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و دستگاه‌های روز دنیا، پزشکان توانسته‌اند ناهنجاری‌های فک و دندان بیماران را برطرف نموده و زیبایی صورت و طراحی لبخند زیبا را به آن‌ها هدیه دهند. البته در این زمینه میزان دانش، تخصص، تجربه و امکانات دندانپزشکان به یک اندازه نیست و برای بهره‌مندی از خدمات باکیفیت، می‌بایست بهترین مراکز را برای ارتودنسی و ساخت انواع کامپوزیت دندان انتخاب کنید؛ چراکه تشخیص اولیه و روند درمان، تأثیر بسزایی در رفع مشکلات دندان‌ها دارد و موجب افزایش استحکام آن‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

در پایان لازم به ذکر است که بهترین زمان برای درمان مشکلات دندان‌ها، سن 8 سالگی تا قبل از بلوغ کودک و سنین 14 تا 18 سالگی است. به امید اینکه مطالب ارائه‌شده مفید و مورد توجه شما عزیزان واقع گردیده باشد. ما به شما کلینیک دندانپزشکی آتن را پیشنهاد می دهیم که شرایط پرداخت اقساط دارد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها