|
کدخبر: 278569

عوارض حلقه معده چیست؟

در این مقاله پس از معرفی عمل حلقه گذاری معده (باندینگ معده) عوارض حلقه معده و بهترین عمل لاغری جایگزین آن تشریح شده است.

سبک زندگی عوارض حلقه معده چیست؟

عمل جراحی حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده یا باندینگ معده (لاپ باند) می‌تواند عوارض طولانی‌مدتی به همراه داشته باشد. اغلب عوارض حلقه معده پس از مدتی باعث برداشتن حلقه معده می‌شوند. متأسفانه در عمل حلقه انداختن دور معده برخلاف دیگر عمل‌های جراحی لاغری یک شیء خارجی در معده فرد قرار می‌گیرد. بنابراین ریسک عوارض با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. باتوجه‌به پژوهش‌ها، هر سال پس از انجام این عمل لاغری ریسک عوارض سه‌ تا چهار درصد افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین عوارض حلقه معده

نرخ بروز عوارض طولانی‌مدت بسیار زیاد است: بیش از یک‌سوم از بیماران دست‌کم یکی از عوارض باندینگ معده را تجربه می‌کنند.

براساس پژوهش‌ها تعداد زیادی از بیمارانی که عمل باندینگ معده را انجام داده‌اند، عوارض زیر را تجربه می‌کنند که بیشتر آ‌نها صرفاً منحصر به این نوع جراحی هستند:

تیم جراحی لاغری اسلیم بیوتی به عنوان بهترین جراح لاغری درکرج به دلیل عوارض حلقه معده، این عمل را انجام نمی‌دهند. در ادامه درباره هر یک از عوارض حلقه معده و میزان شیوع آنها اطلاعات بیشتری ارائه می‌شود:

فرسایش حلقه (2 تا 9 درصد از بیماران رخ می‌دهد)

این مورد از عوارض عمل حلقه معده زمانی رخ می‌دهد که حلقه دور دیواره بیرونی معده (درست در کنار بخشی از معده) دچار فرسایش شود. این امر باعث کاهش اثربخشی جراحی حلقه گذاری معده می‌شود: بیماران اغلب احساس گرسنگی بیشتری می‌کند. زیرا حلقه به‌خوبی اندازه معده را کاهش نمی‌دهد. فرسایش حلقه در بعضی از موارد منجر به عفونت می‌شود که می‌تواند خطر مرگ بعد از جراحی لاغری را به دنبال داشته باشد.

عدم تحمل حلقه (دست‌کم در 6-9 درصد از بیماران)

ازآنجایی‌که حلقه معده یک شیء خارجی است، ممکن است بدنتان واکنش خوبی به آن نشان ندهد. همچنین ممکن است بدنتان گوشت اضافه بیاورد. عدم تحمل حلقه منجر به حالت تهوع، استفراغ و رفلاکس می‌شود که امکان پرشدن معده را از بین می‌برند. حتی بدتر از آن، ممکن است با برداشتن مایع پرکننده حلقه این علایم بهبود نیابند. در این مورد، تنها راه درمان، برداشتن حلقه است.

عفونت حلقه یا دریچه حلقه (1 تا 4 درصد از بیماران)

ازآنجایی‌که فلز حلقه یک جسم خارجی محسوب می‌شود، همیشه احتمال عفونت حلقه یا دریچه حلقه وجود دارد. درمان عفونت مستلزم برداشتن حلقه معده است.

مهم ترین عوارض جراحی لاغری حلقه معده (باندینگ معده)

جابه‌جایی حلقه از رایجترین عوارض حلقه معده (1-22 درصد از بیماران)

علائم جابه‌جایی حلقه معده می‌تواند شامل استفراغ، سوراخ شدن معده و رفلاکس اسید باشد. این عوارض حلقه معده زمانی می‌افتد که حلقه از مکان درست خود جابه‌جا می‌شود و معمولاً به سمت پایین می‌آید و روی معده می‌افتد. اگرچه تکنیک جراحی مناسب می‌تواند تا حدی ریسک جابه‌جایی حلقه را کاهش دهد؛ اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این ریسک را کاملاً از بین برد. حتی پس از اصلاح این جابه‌جایی، بیش از نیمی از بیماران این وضعیت را تجربه می‌کنند. اغلب برای رفع این مشکل باید حلقه برداشته شود.

اتساع مری به دنبال عمل باندینگ معده (1-14 درصد از بیماران)

اتساع مری همان بزرگ‌شدن مری است که پنج تا هفت سال پس از نصب حلقه رخ می‌دهد. زمانی که مری گشاد می‌شود دیگر نمی‌تواند وظیفه طبیعی یعنی هل دادن غذا به سمت پایین و به سمت معده را انجام دهد. درعین‌حال، دریچه بین مری و معده اثربخشی خود را از دست می‌دهد. این عوارض حلقه معده منجر به ایجاد مشکلاتی در بلع، استفراغ و تشدید سوزش سر معده یا رفلاکس اسید می‌شود.

عوارض حلقه معده: گیرکردن غذا (حدود 2 درصد از بیماران)

این مورد از عوارض عمل باندینگ معده دلیل رخ می‌دهد که حتی در صورت عدم جابه‌جایی حلقه ممکن است تکه‌های غذا در شکاف باریک بین حلقه و بافت زخم گیر کنند. دلیل بروز این مشکل در جراحی حلقه گذاری قابل تنظیم معده خوردن غذاهای نامناسب یا درست نجویدن غذا است. هرچند، این مشکل می‌تواند ناشی از تغییر ارتفاع ناگهانی باشد که باعث ورم کردن معده و سفت شدن بیش از حد حلقه می‌شود.

همچنین این مورد از عوارض حلقه معده می‌تواند باعث ایجاد گوشت اضافه شود. گوشت اضافه واکنش بدن بعضی از افراد به ورود یک جسم خارجی (حلقه) است. معمولاً بیماران غذای گیرکرده در جای زخم را مجدداً بالا می‌آورند. در بعضی از موارد، ممکن است تا زمانی که حلقه برداشته نشود، نتوانید چیزی بخورید یا بنوشید.

گشاد شدن کیسه معده (4-9 درصد از بیماران)

گاهی اوقات معده از حلقه بالا می‌زند که باعث می‌شود حلقه معده دیگر کارایی خود را از دست دهد. این مورد از عوارض حلقه معده باعث می‌شود تا معده‌تان بزرگ‌تر شود. بزرگ شدن معده منجر به گرسنگی غیرقابل‌کنترل می‌شود و افزایش وزنتان را به دنبال دارد.

نشت مایع درون حلقه (خرابی ابزار در 1-4 درصد از بیماران)

گاهی اوقات ممکن است قسمت بالن داخلی حلقه یا لوله نزدیک دریچه خراب شود و محلول نمکی که مایع پرکننده حلقه است از آن نشت کند. این بدان معناست که حلقه وزن خود را از دست می‌دهد. ازاین‌رو حلقه شل می‌شود و دیگر نمی‌تواند معده شما را منقبض کند. ایجاد این مشکل باعث احساس گرسنگی بیشتر شده و درنهایت منجر به افزایش وزن می‌شود. می‌توان نشت بالن حلقه را از طریق تزریق مایعات خاص به داخل حلقه و با عکس‌برداری با اشعه ایکس تشخیص داد. پزشک شما عکس رادیوگرافی از شما می‌گیرد تا ببیند که آیا مایعی خارج از سیستم حلقه‌ای معده شما به چشم می‌خورد یا خیر. نشت حلقه تنها با عمل جراحی برطرف می‌شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده مجدداً رخ ندهد.

یکی دیگر از عوارض حلقه معده مشکلات دهانه حلقه (تا 20 درصد از بیماران)

شل شدن دهانه یا وارونگی آن: گاهی اوقات ممکن است دریچه‌ای که به‌واسطه آن حلقه معده پر می‌شود شل شود. در نتیجه این عوارض حلقه معده ممکن است دریچه بچرخد یا حتی برعکس شود. این امر باعث می‌شود تا جراح لاغری نتواند برای پرکردن و تخلیه حلقه به دهانه آن دسترسی داشته باشد. درمان این عارضه حلقه گذاری معده مستلزم انجام عمل جراحی برای درست‌کردن جای دهانه و نصب آن است. متأسفانه این مشکلات حلقه گذاری معده به‌ندرت رخ نمی‌دهند. در بیشتر موارد، نمی‌توان پس از قراردادن حلقه از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. تعدادی از پژوهش‌های انجام‌شده در سطح بین‌المللی نشان می‌دهند که 25 تا 50 درصد از حلقه‌های معده به دلیل عوارض باید ظرف پنج سال اول برداشته شوند. هیچ راهی وجود ندارد که از پیش بگوییم کدام بیمار دچار مشکلات جراحی حلقه معده می‌شود.

متأسفانه، موارد فوق تنها عوارض عمل حلقه معده نیستند. در صورتی که قصد انجام جراحی لاغری در کرج و تهران را دارید با مراجعه به بهترین جراحان لاغری پایتخت و استان البرز، ایمن ترین عمل لاغری را به شما پیشنهاد خواهند داد.

جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی

پیشگیری از عوارض حلقه معده

با توجه به عوارض حلقه معده تشریح شده، این عمل لاغری توسط انجمن جراحان چاقی جهان توصیه نمی‌شود. درصورتی‌که جراحی لاغری برای شما مناسب است؛ ایمن ترین جراحی لاغری اثربخش‌تر با کمترین میزان مداخله مانند جراحی اسلیو معده و بای‌پس را انتخاب کنید. این انواع جراحی لاغری که به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود نسبت به جراحی حلقه‌گذاری معده ایمن‌تر و اثربخش‌تر هستند. با توجه به رضایت و تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند این عمل از ایمن‌ترین عمل های لاغری است. جراحی بای پس معده هم گزینه مناسب دیگری برای افرادیست که شرایط این عمل لاغری را دارند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها