|
کدخبر: 276387

تست MBTI چیست و چه کاربردی دارد و مرکز تست MBTI اصلی کجاست؟

نسخه‌های متعددی از تست شخصیت شناسی MBTI هم اکنون به صورت فارسی و انگلیسی در وب موجود است؛ اما همه آن‌ها قابل اعتماد نیستند.

تست MBTI چیست؟

میخوام از یک تست براتون بگم. از یک آزمونی که از طریق اون می تونید به نقاط قوت، شخصیتتون و تواناهایی هاتون پی ببرید. تست mbit، شیوه جدیدی است که به کمک اون با شخصیت و روحیاتتون آشنا می شید. تست mbti، نوعی آزمون است که به آن تست شخصیت mbti  نیز گفته می شود. تست MBTI یک آزمون شناخته شده و پرکاربرد در گونه شناسی شخصیتی است. با شرکت در این آزمون می توانید گونه شخصیتی خود در 4 سطح زیر کشف کنید:

  • ترجیح می دهید از درون خود کسب انرژی کنید یا دنیای برون؟
  • ترجیح می دهید اطلاعات خود را به روش حسی کسب کنید یا با تفکر؟ 
  • در تصمیم گیری ترجیح می دهید منطقی عمل کنید یا احساسی؟
  • در سبک زندگی ترجیح می دهید ساختارگرا باشید یا منعطف؟

شناخت این مرجحات دید خوبی به شما خواهد داد تا از نقاط قوت و ضعف خود و نحوه عملکردتان در شرایط مختلف آگاه شوید و در تنظیم روابطتان با دنیای پیرامون از این شناخت بهره مند شوید.

تست mbti

کاربردهای تست MBTI

با انجام تست شخصیت شناسی MBTI پاسخ سوالات زیر را کشف می‌کنید:

  • من در چه شرایطی عملکرد خوبی خواهم داشت؟
  • چه شرایطی مرا رشد می دهد و چه چیزهایی مرا خسته، کسل یا بی انگیزه می‌کند؟
  • چگونه می توانم انرژی خود را افزایش دهم و بهتر کار کنم؟
  • کدام رشته تحصیلی با من بیشترین سازگاری را دارد و آن را ترجیح می دهم؟
  • در کدام شغل می توانم زودتر و بهتر رشد کنم و از آن لذت ببرم؟
  • با چه تیپ‌های شخصیتی می‌توانم در یک تیم کار کنم؟
  • با چه تیپ‌های شخصیتی می توانم ازدواج کنم و زندگی موفقی داشته باشم؟
  • در چه چیزهایی ضعیف هستم و باید روی آن‌ها کار کنم؟
  • در چه چیزهایی قدرتمند هستم و باید از آن‌ها برای پیشرفت استفاده کنم؟

تست MBTI شامرو چه مزایایی دارد؟

نسخه‌های متعددی از تست شخصیت شناسی MBTI هم اکنون به صورت فارسی و انگلیسی در وب موجود است؛ اما همه آن‌ها قابل اعتماد نیستند. قابل اعتماد بودن تست MBTI در شامرو به دلیل مزایا و ویژگی‌های زیر است:

  1. ترجمه شده از منبع اصلی MBI در سال 1998
  2. ترجمه شده توسط اساتید روانشناسی
  3. 4 سال اجرای آزمایشی جهت بهبود کیفیت آزمون
  4. عدم دستکاری در سوالات و روش اجرای آزمون اورجینال
  5. پیاده‌سازی نرم‌افزاری سیستم صحت سنجی پاسخ‌ها
  6. نمایش نتایج معتبر و منطبق با شخصیت حقیقی شما
  7. قابلیت دانلود و به اشتراک گذاری نتیجه آزمون
  8. ذخیره سازی نتایج در حساب کاربری شما
  9. افزایش دقت نتایج در صورت تکرار آزمون یا شرکت در آزمون‌های دیگر شامرو
  10. پیشنهاد فرصت‌های شغلی مرتبط با توانمندی‌های تیپ شخصیتی شما
  11. معنادار کردن نتایج با نمودارهای ساده و قابل درک
  12. ارائه پیشنهادات توسعه فردی متناسب با تیپ شخصیتی شما

تست MBTI چگونه کار می کند؟

مدل تیپ شناسی MBTI به دنبال این است که به روش دو قطبی مشخص کند در 4 سطح انرژی، کسب اطلاعات، تصمیم گیری و سبک زندگی هر فرد کدام قطب را ترجیح می دهد. راه رسیدن به این هدف شرکت در آزمون است که می تواند با دقت 70 درصدی گونه شخصیتی شما را مشخص کند و این یعنی حداقل 3 مرحله از 4 مرحله شناختی زیر را کاملا درست توصیف می کند.

این 4 مرحله عبارتند از:

ترجیح کسب انرژی: برونگرایی (E) یا درونگرایی(I)

افراد برونگرا افرادی هستند که ترجیح می دهند انرژی خود را از محیط بیرون و در ارتباط بیشتر با دیگران کسب کنند. در مقابل افراد درونگرا ترجیح می دهند در خلوت، سکوت، تنها و از درون خود انرژی دریافت کنند.

ترجیح کسب اطلاعات: حسی (S) یا شهودی (N)

افراد حسی ترجیح می دهند بیشتر با حواس 5 گانه خود و با لمس کردن، دیدن و شنیدن به شناخت از اطراف برسند. در مقابل افراد شهودی عمیق تر از ظواهر را ادراک می کنند و می توانند دلیل حوادث، ارتباطات، الگوها و قوانین حاکم بر رخدادها یا معانی را درک کنند.

ترجیح تصمیم گیری: منطقی (T) یا احساسی (F)

افراد منطقی غالبا ترجیح می دهند با خود مساله نگاه کنند و با تحلیل منطقی، بی طرفانه و منصفانه درست و غلط یک کار را تشخیص بدهند. در مقابل افراد احساسی بر ارزش های شخصی یا جمعی تکیه می کنند و به دنبال چه چیزی دلم می خواهد و چه چیزی حالم را خوب می کند هستند هرچند که در واقعیت این کار الزاما درست نباشد.

ترجیح سبک زندگی: قضاوتی (J) یا ادراکی (P)

افراد قضاوتی یا ساختارگرا به دنبال برنامه ریزی و پیش بینی آینده هستند و همیشه کار بعدی خود را از قبل مشخص می کنند و غالبا در طول برنامه هم به آن پایبند می مانند. در مقابل افراد ادراکی یا منعطف اگرچه برنامه ریزی دارند؛ ولی برای پذیرش عوامل پیش بینی نشده همواره آماده هستند و از فرصت هایی که در طول مسیر پیش رویشان قرار می گیرد استقبال می کنند. آن ها اتفاقات را در طول مسیر مدیریت می کنند و حق انتخاب خودشان را محدود به برنامه و زمانبندی نمی کنند. در نهایت از هر مرحله یک قطب انتخاب می‌شود و نتیجه آزمون به صورت ترکیبی از 4 نماد ترجیح شده به ترتیب نمایش داده می‌شود. مانند تیپ شخصیتی ENTP که یعنی شخصیت (برونگرا، شهودی، منطقی، ادراکی)

تست mbti اصلی

تاریخچه تولد تست MBTI

در سال 1917 مطالعاتی در زمینه شخصیت شناسی توسط، کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز انجام شد. پس از چاپ کتاب «انواع روان‌شناختی» توسط کارل یونگ در سال 1923، کاترین و ایزابل توانستند اولین تحقیقات خود را درباره تست شخصیت شناسی MBTI که مبتنی بر 4 معیار بود در دو مقاله در سال های 1926 و 1928 به چاپ برسانند و در سال 1944 کتاب راهنمای نظریه خود را چاپ کنند.

سایت کاریابی آنلاین شامرو یکی از برترین و حرفه ای ترین ارائه دهندگان آزمون های شخصیت شناسی و روانشناسی است که با مراجعه به آن می توانید در نواع تست های روانشناسی مانند تست نئو، تست دیسک و تست هالند و MBTI شرکت کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ
  • لاله محمدی ارسالی در

    نتایج آزمون این سایتی که معرفی کردید واق عا جالب بود برام. درسته پولی بود و مثلا آزمون های رایگان مثب کاربوم هم بودا ولی نتیجه پولی این با اونا خیلی فرق داشت. دا شتم این چند روزه به همه نتیجه تستمو نشون میدادم که جالب بود گوگل توی قسمت خبر ها ش مقاله شما را در باره با این سایت برام آورد. خیلی کیف کردم دم شما گرم که معرفیش کردید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها