|
کدخبر: 120448

لیزر دیسک کمر چرا و چه وقت؟

بیرون‌زدگی دیسک کمر از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به کلینیک‌های جراحی مغز و اعصاب است.

سلامت لیزر دیسک کمر چرا و چه وقت؟

 این فشارهای مکرر سبب خشک ‌شدن دیسک و در نهایت بیرون‌زدگی آن می‌شود. دیسک بیرون‌زده روی عصب‌های نخاعی فشار آورده و درد ایجاد می‌کند. درد بیمار ابتدا در خود کمر و بعد به صورت درد سیاتیک به پاها منتشر می‌شود.

اما شدت بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند بسیار متفاوت باشد.مرحله اول درمان دیسک بیرون‌زده استراحت و درمان دارویی است.اما گاهی درد بیمار به این درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد و لازم است درمان‌های جدی‌تری به‌کار گرفته شود. در سال‌های اخیر فناوری جدیدی برای درمان بیرون‌زدگی دیسک معرفی شده که «لیزر دیسک کمر» نام دارد.

در این روش که معمولا بدون بیهوشی و فقط با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد، سوزن باریکی وارد فضای دیسک می‌شود و با کمک لیزر قسمتی از دیسک سوزانده، تبخیر و از سوزن خارج می‌گردد. موفقیت هیچ درمانی صد درصد نیست و لیزر دیسک کمر هم ممکن است به موفقیت قطعی منجر نشود.

اما از طرف دیگر همه بیماران هم نامزدهای خوبی برای این روش درمانی نیستند و امکان شکست لیزر در برخی شکل‌های بیرون‌زدگی دیسک کمر بیشتر است.دیسک‌هایی که پاره شده و حجم دیسک بیرون‌زده زیاد باشد، مواردی که به دلیل بیرون‌زدگی دیسک به عصب آسیب رسیده و مثلا ضعف در پاها مشاهده شود، دیسک‌های به‌شدت تخریب‌شده که با زوائد استخوانی همراه است و همین‌طور وجود همزمان تنگی قابل‌توجه کانال نخاعی، برای لیزر دیسک کمر مناسب نیستند و احتمالا نتیجه عمل آنها رضایتبخش نخواهد بود.به‌عبارت دیگر افرادی که آرتروز و ساییدگی شدید مهره‌ای ندارند، دیسک آنها دچار پارگی شدید نشده و تنها بیرون‌زدگی مختصر یا متوسط مشاهده می‌شود و عصب مجاور هم آسیب ندیده، برای لیزر دیسک کمر بسیار مناسب هستند.

این افراد می‌توانند با درمانی کم‌تهاجمی که عوارض بسیار کمی هم دارد و بدون نیاز به جراحی باز، از درد رها شوند. فقط لازم است به‌جای تحت‌تاثیر قرار گرفتن تبلیغات ظاهریپر زرق و برق، به یک پزشک معتمد و با تجربه در زمینه جراحی‌های باز و بسته ستون فقرات مراجعه کنند.

منبع: جام جم

ارسال نظر