|
کدخبر: 264251

راه‌حل استارتاپ آروزین برای رفع مشکلات گچ‌های پلی‌استر در شکستگی اندام

اگر تجربه شکستگی در دست یا پا را داشته باشید قطعا با مشکلات گچ‌هایی که برای درمان شکستگی استفاده می‌شود آشنا هستید؛ خارش پوست، تعریق زیاد در فصل گرما، مشکلات حرکتی، عدم امکان شستشو، مشکلات در استحمام و بسیاری مشکلات دیگر.

سبک زندگی راه‌حل استارتاپ آروزین برای رفع مشکلات گچ‌های پلی‌استر در شکستگی اندام

اکنون اما یک استارتاپ ایرانی به نام آروزین با کمک فناوری رزین‌های مهندسی شده، محصول جدید را معرفی کرده است نه‌تنها مشکلات گفته شده را برطرف کرده، بلکه وزن آن نصف گچ‌های فعلی است و دو برابر هم مقاومت دارد و مهم‌تر اینکه با آن حتی می‌توانید به استخر بروید!

یک استارتاپ ایرانی در حوزه ارتوپدی به نام آروزین توانسته با بهره‌گیری از رزین‌های مهندسی شده بر مبنای فناوری طیف نور فرابنفش، فوم‌های پلی‌اتیلن ضد حساسیت و صفحات پلی وینیل کلراید انعطاف پذیر، نسل جدید تجهیزات ارتوپدی برای تثبیت استخوان در فرآیند بهبود شکستگی را طراحی و تولید کند. این محصول به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های فعلی گچ‌گیری اندام شکسته از جمله باند‌های گچی و باند‌های فایبرگلاس طراحی شده است و با حفظ کارآیی روش‌های فعلی، می‌تواند بخش زیادی از مشکلات بیماران و کادر درمان را برطرف کند ضمن آنکه به‌راحتی می‌تواند جایگزین انواع آتل‌‌های موجود در بازار شود.

گچ-پلی-استر

گچ رزینی؛ ابتکار دانش‌بنیان ایرانی برای جایگزینی گچ‌های شکسته‌بندی

محصول تولید شده توسط آروزین مزیت‌هایی زیادی نسبت به گچ‌های شکسته‌بندی فعلی دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل وزن کمتر، گردش کامل هوا و جلوگیری از ایجاد خارش و زخم و عارضه‌های پوستی در اندام، امکان شستشوی اندام شکسته، امکان بررسی روند درمان از سوی پزشکان، قیمت رقابتی و کاهش هزینه‌های جانبی درمان شکستگی استخوان و ... است. در گفتگو با مهندس فرهنگ شرافتی و مهندس بابک وفایی، بنیان‌گذاران استارتاپ آروزین به بررسی ابداعشان که با نام "گچ رزینی" توسعه یافته و مزیت‌های آن در مقایسه با گچ‌های عادی پرداختیم.

این محصول که هم‌اکنون در مرحله اخذ مجوز از وزارت بهداشت است و در صورت فراهم شدن شرایط، تولید انبوه آن در نیمه دوم سال 1401 آغاز می‌شود، حاصل حدود دو سال تحقیق و نوآوری از سوی موسسین استارتاپ آروزین است و با بهره‌گیری از فناوری رزین‌های مهندسی شده UV Cured (سخت شونده در مقابل نور فرابنفش)، پلیمرهای و فوم‌های با گرید پزشکی و ساختار مشبک، می‌تواند به‌عنوان جایگزین باندهای پلی‌استر که در بازار با عنوان گچ فایبرگلاس عرضه می‌شوند کمک بزرگی به کاهش مشکلات شکستگی اندام کند.

محصول تولیدی این استارتاپ ساختار مشبک دارد و به این ترتیب امکان گردش هوا را در اطراف عضو فراهم می‌کند که درنهایت باعث جلوگیری از عارضه‌های پوستی در بیمار می‌شود ضمن آنکه وزن آن نسبت به نمونه‌های فعلی حدود 50درصد کمتر است و در مقابل مقاومت آن در مقابل فشار، بیش از دو برابر استانداردهای جهانی است. استفاده از این محصول برای پزشکان و متخصصین ارتوپدی آسان است و در صورت توزیع مناسب در شبکه درمان می‌توان این نوآوری را به‌سرعت در دورترین نقاط کشور نیز به کار گرفت.

فرهنگ-شرافتی

مشکلات کمتر در فرآیند ترمیم شکستگی استخوان‌ها

فرهنگ شرافتی در مورد کاربرد گچ رزینی گفت: "به‌طور ساده‌سازی شده، در فرآیند ترمیم شکستگی استخوان، نیاز است دو سر استخوان شکسته به‌صورت ثابت در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا به‌مرور و با تولید سلول‌های استخوانی، این دو بخش به یکدیگر پیوند بخورند. برای ثابت نگه‌داشتن استخوان‌های بلند دست و پا، روش‌های مختلفی در طی سال‌ها استفاده شده است که از آتل‌های چوبی در سال‌های بسیار دور تابانده‌ای گچی و پس از آن باندهای پلی‌استر که به گچ فایبرگلاس مشهور است در سال‌های اخیر را شامل می‌شود. روش‌های فعلی گچ گیری هرچند عمومیت دارند اما مشکلات زیادی را برای بیمار و حتی پزشک ایجاد می‌کنند و ما در طراحی، توسعه و ساخت این محصول به دنبال رفع آن‌ها بودیم. به‌عنوان مثال عارضه‌های پوستی، محدودیت در تحرک بیمار، عدم امکان شستشو عضو، عدم امکان بررسی روند درمان با اشعه ایکس و ریسک گرفتگی عروق و بروز سندروم کمپارتان و نکروز از مشکلات روش‌های فعلی است که ما موفق به برطرف کردن آن شده‌ایم."

وی افزود:"گچ رزینی از طراحی مشبک و فناوری رزین‌های مهندسی شده استفاده می‌کند. به این ترتیب با داشتن ساختار مشبک، بسیار سبک است و گردش هوا در اطراف عضو شکسته و حتی امکان شستشوی عضو را فراهم می‌کند و در مقابل به دلیل بهره‌گیری از رزین‌های مهندسی شده، مقاومت بسیار بالایی در مقابل فشار دارد به‌طوری‌که بر اساس آزمون‌های انجام گرفته، بیش از دو برابر فشار استاندارد هم آسیبی به آن وارد نمی‌کند. به این ترتیب این محصول مشکلات دوران شکستگی استخوان‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد و بیمار بدون محدودیت خاصی می‌تواند به‌راحتی به امور روزمره خود برسد."

شرافتی در زمینه قیمت محصول جدید گفت: "همه تلاش ما در توسعه گچ رزینی آن بود که باوجود مزیت‌های بسیار زیاد نسبت به گچ‌های فایبرگلاس، قیمت این محصول را تا حد امکان پایین بیاوریم تا امکان استفاده از آن برای عموم فراهم شود و امیدواریم با همراهی شبکه درمان، وزارت بهداشت، بیمه‌ها و درنهایت با تولید انبوه، بتوانیم این محصول را برای عموم در دسترس قرار دهیم. بر اساس برآورد ما، سالانه حدود 1میلیون شکستگی دست و پا در کشور رخ می‌دهد و در صورت فراهم شدن شرایط امیدواریم بتوانیم بخشی از مشکلات ناشی از شکستگی استخوان را با قیمت مناسب برای بخش بزرگی از جامعه فراهم کنیم."

بابک-وفایی

از پرینتر 3بعدی تا رزین‌های مهندسی شده

بابک وفایی در زمینه پیش زمینه این ابداع گفت:"ایده اولیه آنچه اکنون در قالب استارتاپ آروزین و محصولی به نام گچ رزینی شناخته می‌شود در سال 98 شکل گرفت. تیم ما پیش از این پرینترهای 3بعدی را در ایران تولید کرده بود و چند سال در این زمینه تجربه داشتیم. ما در آن زمان به دنبال توسعه کاربردهای پرینتر 3بعدی در پزشکی بودیم و یکی از زمینه‌هایی که دنبال می‌کردیم، کاربرد پرینتر 3بعدی در ارتوپدی و جایگزینی گچ‌های فایبرگلاس بود. ایده اولیه این بود که با اسکن 3بعدی و سریع اندام شکسته و با کمک پرینتر 3بعدی، یک قالب مشبک برای نصب روی اندام ساخته شده و بر روی عضو شکسته نصب شود. این طرح کاربردی بود و اتفاقا نمونه‌های اولیه آن هم ساخته شد و سرمایه‌گذارانی در اکوسیستم استارتاپی کشور حاضر به سرمایه‌گذاری بر روی آن شدند اما بررسی‌های ما نشان می‌داد این روش بهینه‌ترین حالت نیست، چراکه با تمام ابتکاراتی که در زمینه پرینت 3بعدی انجام دادیم که بعضی از آن‌ها برای نخستین بار در جهان انجام می‌شد، زمان ساخت محصول در حدود 2 ساعت بود که زمان زیادی برای بیماری است که دچار شکستگی شده و به همین دلیل به دنبال روشی جایگزین رفتیم."

وی افزود: "به همین دلیل بود که شروع به ایده پردازی و نوآوری در این زمینه کردیم و روندهای جهانی را هم مدنظر قرار دادیم تا درنهایت به ایده اولیه گچ رزینی رسیدیم. برای اطمینان بیشتر با حدود 70 بیمار، 20 پزشک متخصص و 4 مرکز درمانی و بیمارستان گفتگو کردیم و توانستیم لیستی از مشکلات روش‌های فعلی و نیازمندی‌های بیماران و پزشکان و مراکز درمانی را فراهم کنیم و همه این‌ها در طراحی نمونه‌های اولیه گچ رزینی مدنظر قرار گرفت."

حضور آروزین در اکوسیستم استارتاپ

وفایی در زمینه حضور و جذب سرمایه در اکوسیستم استارتاپی گفت: "پس از ارزیابی حجم بازار، بررسی روندهای جهانی و مشکلات وضعیت فعلی و دریافت بازخورد مثبت از جامعه پزشکی، شروع به گفتگو با سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارتاپی کشور کردیم. خوشبختانه پیش از این تجربه و شناخت مناسبی از اکوسیستم و فعالین آن داشتیم و همین مسئله کمک کرد جلسات مثبتی داشته باشیم. درنهایت به دلیل شناخت قبلی از مجموعه شناسا و بازخوردهای مناسبی که از این مجموعه دریافت کردیم، در اوایل سال 1400 با شتاب‌دهنده تریگ‌آپ به‌عنوان زیرمجموعه شناسا قرارداد همکاری امضا شد تا با همکاری این مجموعه فرایند تولید نمونه اولیه (MVP) آغاز شود."

یک‌قدم تا تولید انبوه

شرافتی در مورد وضعیت فعلی آروزین گفت: "خوشبختانه فاز اول شتاب دهی با تولید نمونه اولیه به پایان رسید و فاز دوم جذب سرمایه نیز با حمایت شتاب‌دهنده تریگ‌آپ انجام شده است و اکنون با تاسیس شرکتی، وضعیت آروزین از یک استارتاپ به شخصیت حقوقی تغییر کرده است و وارد فرآیند اخذ مجوزهای لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت شده‌ایم. پس از اخذ مجوز و جذب سرمایه جدید که مذاکرات آن انجام شده است، تولید انبوه گچ رزینی آغاز خواهد شد. تست‌های اولیه بر روی محصول انجام شده است و خوشبختانه در تست‌ها توانسته عملکرد بهتری از گچ‌های پلی‌استر رایج داشته باشد."

وی افزود:"امیدواریم با مساعدت وزارت بهداشت، فرایند اخذ مجوز با سرعت طی شود و بتوانیم در نیمه دوم سال 1401، تولید انبوه گچ رزینی را آغاز کنیم و محصول برای استفاده هم‌وطنان در شبکه درمانی و داروخانه‌های کشور عرضه شود."

مشکلات گچ‌های فایبرگلاس

مشکلات روش‌های فعلی شکسته‌بندی و گچ‌گیری اندام شکسته، اصلی‌ترین دلیل آروزین برای نوآوری در این زمینه بود. شرافتی در زمینه اصلی‌ترین مشکلات بیماران در زمان استفاده از باندهای گچی پلی‌استر رایج در درمان شکستگی‌ها گفت: "یکی از اصلی‌ترین مشکلات استفاده از باندهای پلی‌استر که به گچ‌های فایبرگلاس معروف هستند، عدم تبادل درست هوا در اطراف عضو گچ گرفته است. باندهای پلی‌استر در زمان بسته شدن روی عضو بیمار مانع از گردش مناسب هوا می‌شوند و این مسئله باعث آسیب به پوست بیمار می‌شود مشهودترین نتیجه آن خارش‌های آزار دهنده پوستی است. این مشکل در هوای گرم تشدید هم می‌شود چراکه پوست امکان دفع گرما را ندارد و به همین دلیل تعریق، مشکلات بیمار را بیشتر هم می‌کند."

وی افزود:"عدم تبادل مناسب هوا برای بیمار آزار دهنده است اما مهم‌تر از آن ممکن است باعث آسیب‌های شدید پوستی و زخم‌های گسترده شود که معمولا خیلی دیر تشخیص داده می‌شوند و می‌توانند خطرناک باشند. به‌علاوه به خاطر نوع باندهای پلی‌استر و وجود پنبه در لایه زیرین آن‌ها، امکان شستشو عضو گچ گرفته هم وجود ندارد که باز هم ریسک بروز عارضه‌های پوستی را بالا می‌برد ضمن آنکه بیمار در استحمام و فعالیت‌هایی ماند استخر رفتن محدودیت خواهد داشت."

وی در ادامه گفت: "یکی دیگر از مشکلات گچ‌های فعلی، وزن بالای آن‌ها که است که توانایی حرکتی بیمار را محدود می‌کند که علاوه بر مشکلات زندگی روزمره باعث تحلیل عمومی ماهیچه‌های بدن خواهد شد. یک نکته مهم دیگر ریسک بروز عارضه‌ای به نام سندروم کمپارتان و نکروز است. این عارضه به دلیل فشار گچ بر بافت و عدم خون‌رسانی کافی رخ می‌دهد که اصطلاحا به آن سیاه شدن اندام گفته می‌شود. در گچ‌های فایبرگلاس چون اندام زیر گچ قابل دیدن نیست، این عارضه معمولا دیر تشخیص داده می‌شود اما گچ رزینی به دلیل ساختار مشبک و وجود لایه محافظ دفع فشار، ریسک این عارضه به‌شدت کم می‌شود و حتی در صورت بروز، به‌سرعت از سوی بیمار و پزشک قابل رویت و درمان است."

پتانسیل صادراتی گچ رزینی

آروزین هرچند در گام نخست، ارائه گچ رزینی در بازار کشور را در برنامه دارد اما به گفته موسسین این استارتاپ، محصولی با پتانسیل بالای صادراتی است و می‌تواند حضور قدرتمندی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.

وفایی در این زمینه گفت:"طبیعتا هدف اول ما کشورمان ایران است و امیدواریم با نوآوری‌هایی که در طراحی و تولید این محصول وجود دارد، بتوانیم به هم‌وطنانی که دچار شکستگی می‌شوند کمک کنیم اما فراتر از این، گچ رزینی محصولی است که به دلیل نوآوری‌ها و ویژگی‌هایش می‌تواند یک محصول فناورانه برای حضور در بازارهای خارجی باشد. ما در شمال، بازار بزرگ CIS را با حدود 300 میلیون نفر جمعیت داریم و در جنوب هم کشورهای حوزه خلیج‌فارس با جمعیتی در حدود 60 میلیون نفر با درآمد سرانه بالا حضور دارند. علاوه بر این‌ها، کشورهای همسایه شامل ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان هم بیش از 380میلیون نفر جمعیت دارند تا درمجموع و تنها در منطقه، ما بازاری با بیش از 700 میلیون جمعیت را در اختیار داشته باشیم."

وی افزود: "نوآوری‌های به کار رفته در گچ رزینی مزیت بزرگی است و در صورت حضور مناسب در هر یک از این بازارها، می‌تواند جایگاه مناسبی را به دست آورد. البته در همه کشورهای جهان حساسیت‌های زیادی در زمینه کالاهای حوزه درمان و پزشکی وجود دارد ورود به بازارهای جدید و به‌ویژه بازارهای صادراتی نیاز به همراهی و همکاری‌های دولت دارد و امیدواریم در زمان مناسب، حمایت‌های لازم از این محصول فناورانه انجام شود چراکه از یک‌سو می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد و از سوی دیگر زمینه را برای ورود سایر کالاهای پزشکی به بعضی از بازارها فراهم کند."

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها