|
کدخبر: 249824

نقرس با این رژیم غذایی شدیدتر می شود

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه نقرس یکی از بیماری‌های التهابی است، گفت: علت این بیماری افزایش غیرطبیعی میزان اسیداوریک بوده که در نتیجه اورات‌های سدیم شکل گرفته و در مفاصل رسوب می‌کنند و موجب درد در مفاصل می‌شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه نقرس یکی از بیماری‌های التهابی است، گفت: علت این بیماری افزایش غیرطبیعی میزان اسیداوریک بوده که در نتیجه اورات‌های سدیم شکل گرفته و در مفاصل رسوب می­کنند و موجب درد در مفاصل می‌شود.

نسرین علیزاده در گفتگو با وب‌دا اظهار کرد: علت این بیماری اختلال در متابولیسم پورین است که در آن به‌صورت غیرطبیعی میزان اسیداوریک بالاست در نتیجه اورات‌های سدیم شکل گرفته و در مفاصل رسوب می­کنند و موجب احساس درد در مفاصل می شود.

وی افزود: در این افراد ابتلا به بیماری های کلیوی مانند سنگ‌ کلیه اوریک اسیدی شایع است. نقرس معمولاً بعد از سن 45 سالگی و در مردان شایع تر است. همچین با درد ناگهانی حاد در مفصل انگشت پا شروع‌شده و به بالا می‌رود. تغذیه می تواند در کاهش التهاب و درد ناشی از نقرس موثر باشد.

وی با بیان اینکه کاهش وزن یک عامل محافظت کننده در افراد چاق و دارای اضافه وزن است، به افراد توصیه کرد: کتوزیس مرتبط با ناشتایی و رژیم کم کربوهیدرات علائم را در این بیماری تشدید می‌کند. در نتیجه رژیم‌های خودسرانه با محدودیت شدید نگیرید.

علیزاده تصریح کرد: افزایش مصرف گوشت و غذاهای دریایی با افزایش اسیداوریک سرم مرتبط است، ولی دریافت پروتئین گیاهی این‌طور نیست. رژیم حاوی مقادیر بالای پورین گیاهی (لوبیاها، نخود، عدس) موجب افزایش ریسک بروز نقرس نمی‌شوند.

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف وعده غذایی متعادل همراه با دریافت محدود منابع حیوانی، الکل، مصرف منابع فروکتوز (نوشیدنی‌های شیرین شده و آب‌میوه‌ها، کمپوت‌ها)، کنترل کردن اندازه غذا (portion size) و کاهش دریافت کربوهیدرات‌های ساده برای رسیدن به کاهش وزن و حساسیت انسولین توصیه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه رژیم سرشار از لبنیات کم‌چرب و مکمل ویتامین C، با کاهش خطر بروز نقرس در ارتباط است، اظهار کرد: دریافت قهوه، اما نه چای سبز، با کاهش سطوح سرمی اورات همراه است و از این نظر می‌تواند محافظت‌کننده باشد، همچنین لبنیات مانند شیر یا پنیر، تخم‌مرغ، پروتئین گیاهی و قهوه در نقرس نقش محافظت‌کننده‌ دارند.

وی با بیان اینکه هر واحد اضافی گوشت در روز خطر نقرس را ۲۱٪ و هر واحد اضافه غذای دریایی در هفته خطر نقرس را ۷٪ افزایش می‌دهد، عنوان کرد: دریافت حبوبات خشک و سبزیجات با نقرس در ارتباط نیست، همچنین فروکتوز و شکر باعث مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک شده و ریسک هایپر اوریسمی را افزایش می‌دهند.

علیزاده عنوان کرد: دریافت بالای پروتئین گیاهی، مغزها، سبزی‌ها، حبوبات، غلات کامل، میوه‌های با قند پایین و روغن‌های گیاهی توصیه می‌شود، اگرچه ماهی باعث افزایش سطح اورات می‌شود اما فواید قلبی عروقی آن بیشتر است. (ماهی‌هایی که امگا-۳ دارند.(

وی افزود: تخم مرغ و مرغ، منابع پروتئینی کم خطر تری می‌باشند در صورتی که در حد تعادل استفاده شوند، همچنین مصرف قهوه مفید بوده اما شروع تازه قهوه (برای اولین بار) با بدتر شدن نقرس همراه است.

وی با بیان اینکه مکمل یاری با ویتامین C در بهبود بیماری نقرس مفید است، تأکید کرد: در دوره‌های فعال بیماری باید مصرف آب افزایش یابد (حداقل ۸ لیوان در روز) و از دریافت گوشت و الکل پرهیز شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: غذاهای غنی از پورین از جمله آب­گوشت، مغز حیوانی، دل؛ جگر، قلوه، انواع گوشت ها (گوشت قرمز، مرغ و ماهی) باید در نقرس محدود شوند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر