|
کدخبر: 246603

این تیپ شخصیتی از حسادت در امان است

همه ما در زندگی خود با برخی افراد رو به رو شده ایم که خودشیفته محسوب شده و معمولا کمتر کسی دوست دارد با افراد خود شیفته در ارتباط باشد.

یافته های پژوهشگران اما نشان می دهد افراد خودشیفته به نسبت سایر افراد دارای سطوح کمتری از حسادت هستند.

تحقیقات روان شناسان نشان می دهد بسیاری از افراد خودشیفته، حس حسادت زیادی ندارند. موضوع فوق احتمالا به این دلیل است که افراد خودشیفته تا حد زیادی حس برتری بر دیگران داشته و در سایر افراد چیزی پیدا نمی کنند که به ان حسادت کنند.

 دکتر زلاتان کریزان (Zlatan Krizan)، نویسنده اصلی این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: افراد خود شیفته در فانتزی های خود غرق هستند.  اگر فکر می کنید بهترین هستید، منطقی است که به دیگران حسادت نخواهید کرد، زیرا همه اطرافیانتان در سطوح پائین تری نسبت به شما هستند، بنابراین چیزی برای حسادت وجود ندارد.

نتیجه گیری فوق در پی یک نظرسنجی  انجام شده از بیش از ۳۵۰ نفر در مورد احساس حسادت، عزت نفس، اضطراب و افسردگی حاصل شد.

بر این اساس پژوهشگران دو نوع خود شیفتگی را شناسایی کردند:

خودشیفتگی بزرگ: دادن اهمیت بیش از حد به خود.

خودشیفتگی آسیب پذیر: این نوع از خود شیفتگی با اضطراب و افسردگی بیشتر مرتبط است.

دکتر کریزان در این رابطه  گفت: خودشیفتگی ساختاری چندوجهی تر از آن چیزی دارد که ما فکر می کنیم. این یک نکته بسیار مهم است، زیرا تصویر عمومی که بیشتر مردم از  افراد خود شیفته دارند، تنها یک روی سکه است. باید در نظر داشت جنبه آسیب پذیر خودشیفتگی نیز با کاهش عزت نفس مرتبط است.

 این افراد علی رغم اینکه فکر می کنند که خاص هستند، حق دارند و می خواهند عالی باشند، نمی توانند این کار را انجام دهند. در نتیجه آن ‌ها آسیب‌ پذیر بوده، عزت ‌نفس ‌شان بسیار نوسان داشته، خیلی فعال نبوده و معمولا خجالتی و درون ‌گرا هستند.

دکتر کریزان در تکمیل توضیحاتش گفت که افراد خودشیفته آسیب پذیر به طور بالقوه می توانند خطرناک تر باشند. فراموش نکنیم این افراد آسیب ‌پذیر هستند که این مساله به نوعی نگران‌کننده‌ است زیرا آن ها معمولا ساکت بوده و بدون دلیل عصبانی و خشمگین می ‌شوند.

یافته های محققان نشان می دهد که خودشیفتگی و حسادت انگیزه های احتمالی برخی جنایات بزرگ از جمله  تیراندازی در مدرسه کلمباین در سال ۱۹۹۹ بود.شرح کامل این پژوهش و یافته های به دتس امده از آن در مجله تخصصی  Journal of Personality منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها