|
کدخبر: 235140

صداهایی که مغز در زمان خواب می شنود

بر اساس یک پژوهش جالب بین المللی، وقتی که ما در خواب به سر می بریم، مغز ما با توجهی ویژه به صداهای اطراف، موارد ناآشنا را شناسایی کرده و آمادگی بدن را برای واکنش مناسب حفظ می کند.

بررسی های جدید محققان بین المللی در حوزه مغز و کارکردهای آن نشان می دهد هنگامی که در خواب به سر می بریم، مغز توجهی ویژه به صداهایی دارد که برای ما ناآشنا هستند. این توانایی به مغز اجازه می دهد تا بین خواب راحت ما و لزوم بیدار شدن به واسطه برخی محرک های محیطی، تعادل لازم را ایجاد کند.

یک خواب خوب شبانه، آن قدرها هم که به نظر می رسد ساده اتفاق نمی افتد! بر اساس یافته های اخیر محققان، در حین خواب یا چرت زدن، مغز شما به نظارت بر محیط ادامه می دهد و بین نیاز به محافظت از خواب و نیاز به بیدار شدن، تعادل خاصی را به وجود می آورد. 

یکی از روش هایی که مغز به کمک آن، وظیفه حیاتی فوق را به انجام می رساند نحوه عملکرد این فرمانده اصلی بدن در پاسخ به صداهای آشنا و صداهای ناآشنای محیطی است. در پژوهشی که در همین خصوص انجام شده است، محققان دانشگاه سالزبورگ اتریش فعالیت مغز تعدای از بزرگسالان را در حالت خواب در پاسخ به صداهای آشنا و ناآشنا اندازه گیری کرده اند. 

آن ها مشاهده کردند که صداهای ناآشنا در مقایسه با صداهای آشنا، باعث ایجاد کمپلکس های K بیشتری می شوند. کمپلکس K، نوعی موج مغزی است که با اختلالات حسی در طول خواب مرتبط است. 

به گفته این محققان، اگرچه صداهای آشنا نیز می توانند باعث تحریک تولید کمپلکس های K شوند، تنها آن هایی که توسط صداهای ناآشنا تحریک می شوند با تغییرات بزرگ مقیاس در فعالیت بخش های از مغز که مرتبط با پردازش حسی هستند، همراه می گردند.

همچنین طبق یافته های این تحقیق، میزان پاسخ‌های مغز به صداهای ناآشنا با گذشت زمان بیشتری از شب و آشناتر شدن صداهای فوق، کمتر می شود. این موضوع نشان می‌دهد مغز در طول خواب نیز توان یادگیری خود را حفظ می کند.

بر اساس نتایج این پژوهش، موج های مغزی موسوم به کمپلکس‌های K به مغز اجازه می‌دهند وارد حالتی تحت عنوان «حالت پردازش نگهبان» شود. حالتی که در آن، مغز اگرچه در خواب است، توانایی پردازش و پاسخ احتمالی به محرک‌های بیرونی را حفظ می‌کند.

شایان ذکر است این یافته های علمی پژوهشی جالب توجه و بدیع را نشریه Journal of Neurosciences منتشر نموده است.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر