|
کدخبر: 232765

علائم جدی دیابت که باید جدی گرفته شود

چشمان فردی که مبتلا به بیماری دیابت شده است علامت و حالت های خاصی دارد، اطلاعاتی مهم درباره رابطه بین چشم و دیابت وجود دارد که باید از آن ها مطلع باشید.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، دیابت در کشور های بزرگ بیش از 30 میلیون نفر را درگیر می کند. این بیماری مزمن روی تبدیل غذا به انرژی در بدن تاثیر می گذارد و ممکن است در مراحل اولیه تشخیص داده نشود اما اگر متوجه شدید که دیابت روی چشمان تان اثر گذاشته است، یعنی سطح قند خون شما به شدت افت کرده و در معرض ابتلا به دیابت هستید. در این قسمت از بهداشت و سلامت اطلاعات بیشتری در مورد رابطه بین چشم و دیابت در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تاری دید می تواند علائم اولیه دیابت باشد

تاری دید یک اتفاق رایج در بین افرادی است که دیابت کنترل نشده دارند. تاری دید مخصوصاً بعد از خوردن غذا حتماً باید جدی گرفته شود و باید به پزشک مراجعه گردد تا درمان صحیح را برای آن به کار بگیرند. افزایش ناگهانی قند خون بعد از مصرف یک وعده غذایی، می تواند عاملی برای تاری دید باشد. علت آن هم افزایش ناگهانی گلوکز خون است که قسنت های داخلی چشم و لنز را درگیر می کند و باعث ورم آن ها می شود.

این ورم به دلیل حرکت مایعات داخل و بیرون چشم اتفاق می افتد و تغییراتی را در شکل لنز ها ایجاد می کند بنابراین باید منتظر تغییر در بینایی هم بود. طبق مطالعات انجام شده، معاینه منظم چشم می تواند راهی برای مطمئن شدن از سطح طبیعی قند خون باشد. ممکن است که بعد از شروع درمان، چند روز یا حتی 6 هفته طول بکشد تا این اثرات کم کم از بین برود. اگر دیابت درمان نشود، می تواند عاملی برای مشکلات جدی در چشم باشد.

رتینوپلاستی دیابتیک

دیابت وضعیتی است که به طور تدریجی پیشرفت می کند. اگر دیابت نوع 2 بدون درمان باقی بماند، سطح نامتناسب گلوکز خون باعث مشکلاتی در سلول ها و اعضای مختلف بدن می شود. این سختی ها و مشکلات منجر به آسیب دیدگی کلیه می گردد و ممکن است فرد را دیالیزی کند، به چشم و آسیب وارد کند و باعث کوری یا افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته گردد.

هنگامی که دیابت روی چشم اثر می گذارد، رتنینوپلاستی (بیماری مربوط به رشد غیر طبیعی رگ های خونی در شبکیه است)، اتفاق می افتد. رتینوپلاستی دیابتیک همچنین می تواند عاملی برای خونریزی پشت چشم باشد که بینایی را دچار مشکل می کند و باعث گلوکوما و یا از دست دادن کامل بینایی خواهد شد.

علائم دیگر دیابت مربوط به چشم

علاوه بر موارد مهمی که در بالا گفته شد، دیابت اثرات منفی دیگری هم روی چشم ها میگذارد که شامل :

تغییر بینایی در شب

دقت کنید که هنگام شب در حین رانندگی چند ماشین را به طور واضح می توانید ببینید، یا تابلوها را هنگام شب چگونه مشاهده می کنید؟ احتمالاً بسیاری از شما مشکلات بینایی خود را هنگام شب متوجه شدید که در چنین حالتی حتماً باید به چشم پزشک مراجعه کنید

عفونت و ترشح

آزمایش چشم تنها وسیله کاربردی برای شناسایی تغییر در بینایی نیست. بلکه باید اطراف چشم هایتان هم توسط متخصص معاینه شود. گاهی اوقات ترشحات چشم نشان دهنده عفونت هستند. بعضی از این عفونت ها خود به خود بهبود پیدا می کنند اما بعضی از آن ها نیاز به درمان دارند. خارش، قرمزی یا ترشحات همگی می توانند علائم مشکلات چشم باشند.

سردرد های پشت سر هم

سر درد می تواند علل مختلفی از جمله استرس و اضطراب داشته باشد ؛ مخصوصاً که هنگام تغییر در بینایی هم بیشتر اتفاق می افتد. اگر احساس کردید سردردتان بیشتر از قبل شده است، احتمالاً باید آزمایش چشم دیابتیک را انجام دهید.

خستگی مزمن چشم

خستگی چشم اتفاق جدیدی نیست و ممکن است برای هر فردی به علت خاصی اتفاق بیفتد؛ مخصوصا برای کسانی که مدت زمان طولانی به صفحه کامپیوتر، موبایل، تلویزیون یا حتی یک متن معمولی نگاه می کنند اما اگر احساس کردید که بعد از استراحت بهبود پیدا نکرد یا بیش از سه روز ادامه پیدا کرده است، احتمالاً قضیه جدی تر از این حرف ها باشد.

حساسیت به نور

عفونت و مشکلات قرنیه و بعضی از اختلال ها می تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث حساسیت به نور شود. اگر حساسیت به نور را در خودتان تشخیص دادید که بعد از دوره کوتاهی هم از بین نرفت، یا به طور ناگهانی دوباره برگشت، حتما باید با متخصص مشورت کنید.

مشکل در تمرکز

در بیشتر مشکلات چشمی، مشکل در تمرکز مخصوصاً هنگام نگاه کردن به کاغذ پرینت شده یا صفحه کامپیوتر اتفاق می افتد و اگر احساس کردید که نمی توانید تمرکز بینایی خوبی روی بعضی از اجسام یا نوشته ها داشته باشید، احتمالاً مبتلا به مشکل بینایی هستید که در سطح خاصی از نور اتفاق می افتد و حتما باید آزمایش چشم دیابتیک را انجام دهید.

دیگر علائم رایج دیابت

علائم بسیار زیادی از دیابت هستند که باید از آن ها آگاهی پیدا کنید

هنگامی که قند خون به سطح بالایی می رسد و افراد آن را درمان می کنند یا اصلاً دیابت نوع 2 بدون تشخیص باقی می ماند، ممکن است علائم مختلفی به غیر از تاری دید توسط فرد تجربه شود. این افراد معمولاً به تشنگی های بسیار شدید، تکرر ادرار، خستگی شدید بدنی، عفونت های مکرر پوستی و مشکلاتی در بهبود زخم های بدن دچار می شوند. علائم دیگر دیابت شامل کاهش وزن بدون دلیل، بی حسی یا گزگز انگشتان دست و پا، عفونت پوستی و افزایش گرسنگی است.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده افراد مبتلا به دیابت نوع یک هیچ انسولینی تولید نمی کنند. معمولاً علائم را سریع تر متوجه می شوند زیرا وضعیت آن ها شدیدتر است. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هم به اندازه کافی انسولین ندارند، اما به طور طبیعی علائم خفیف تری نشان می دهند و ممکن است بیماری آن ها ناشناخته باقی بماند. تا زمانی که دیابت به سلامتی شان آسیب نزند و منجر به مشکلات بینایی و یا مشکلات قلبی نشود، آن را تشخیص نمی دهند.

راه حل

کنترل قند خون و انجام آزمایش های منظم چشم بهترین راه برای پیشگیری از تاثیر دیابت روی بینایی است.

 اگر دیابت در شما تشخیص داده شد، حتما باید به طور منظم سطح قند خون خود را بررسی کنید.

 ویزیت های منظم چشم پزشکی داشته باشید تا این آسیب دیدگی به چشم دائمی نشود. اگر اخیراً دیابت نوع دو در شما تشخیص داده شده است، در سریع ترین زمان ممکن به چشم پزشک مراجعه کنید.

اگر آزمایش های شما هیچ آسیب چشمی را نشان نمی دهد، باز هم هر دو سال یکبار شبکیه چشم خود را نزد متخصص معاینه کنید.

منبع: نمناک

ارسال نظر