|
کدخبر: 228906

بررسی میزان چرخش امیکرون در کشور

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: به نظر من عجیب است که این ویروس در کشور نچرخیده باشد و مسئله پخش اومیکرون در کشور اصلا برای ما موضوع تعجب‌آوری نیست. نکته بعدی در این باره این است که پراکندگی مناطقی که در آن‌ها فرد مبتلا به اومیکرون شناسایی شده است، به قدرت تشخیصی آزمایشگاه‌ها بستگی دارد.

تا کنون ۱۴ بیمار مبتلا به سویه اومیکرون در کشور شناسایی شده است که ۵ نفر از آن‌ها در هرمزگان، ۷ نفر در تهران، یک بیمار در مشهد و یک فرد مبتلا هم در بابل حضور دارند که با توجه به پراکندگی و فاصله این مناطق از یکدیگر این سوال مطرح می‌شود که آیا اومیکرون در سراسر کشور چرخیده است؟

مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با میزان در این خصوص گفت: به نظر من عجیب است که این ویروس در کشور نچرخیده باشد و مسئله پخش اومیکرون در کشور اصلا برای ما موضوع تعجب‌آوری نیست و نکته بعدی در این باره این است که پراکندگی مناطقی که در آن‌ها فرد مبتلا به اومیکرون شناسایی شده است، به قدرت تشخیصی آزمایشگاه‌ها بستگی دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های مجهزی در سراسر کشور پخش هستند که توانایی تشخیص این سویه را دارند، ادامه داد: در رابطه با این ویروس نباید هراسی بین مردم ایجاد شود چرا که با رعایت جدی‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن برای افرادی که واکسینه نشده اند و دریافت دز سوم برای اشخاصی که ۳ ماه از تزریق دوم آن گذشته است، می‌توان از گردش این سویه در جامعه جلوگیری کرد.

این فوق تخصص ریه و فلوشیپ مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) با بیان اینکه قدرت سرایت این سویه حداقل ۴ برابر سویه دلتا است، اما بیماری زایی چندانی ندارد، متذکر شد: اما با این وجود اگر مردم فکر کنند، چون اومیکرون کشندگی چندانی ندارد، می‌توانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، در آن صورت گرفتار این ویروس می‌شویم و ممکن است فاجعه رخ دهد چرا که این ویروس علائم خفیفی دارد و احتمال دارد بی علامت هم باشد و در آن صورت اگر افراد دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نکنند این ویروس به راحتی در جامعه پخش می‌شود و ممکن است با ازیاد موارد ابتلا به اومیکرون مرگ‌ومیر هم افزایش یابد و فشار شدیدی به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: حدود دو روز پیش از طرف مقامات بهداشتی ارشد آفریقای جنوبی اعلام شد که با وجود اینکه مرگ‌ومیر و ابتلا به سویه اومیکرون در این کشور رو به کاهش است، اما ممکن است در کشور‌های دیگر این چنین نباشد و از این رو توصیه می‌شود با وجود قدرت سرایت بالای این ویروس و قدرت تکثیرش در بدن دستورالعمل‌های بیش از پیش جدی گرفته شوند.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها