|
کدخبر: 225741

با این تکنیک ها در صحبت کردن کم نیارید

فن بیان قوی مانند صلاحی است که به شما برای به درستی پاسخ دادن سوالات و کم نیاوردن در صحبت های مختلف کمک میکند و برای تقویت آن راهکار های وجود دارد.

هنر خوب صحبت کردن یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است. افرادی که فن بیان قدرتمندی دارند و به اصطلاح حاضر جواب هستند، خیلی راحت می توانند از حق خود دفاع کنند و با کلام درست و با ادبانه اتهامات و تهمت ها را از خود دور نمایند و خود را از شر سوالات نامربوط و بی ربط نجات دهند.توصیه‌های زیادی برای خوب صحبت کردن و حاضر جوابی با ادبانه وجود دارد که در این بخش آورده ایم.

خیلی تُند و آرام صحبت نکنید

تُند حرف زدن می‌تواند یکی از نشانه‌های اضطراب و هیجان‌زدگی باشد پس از روی عادت و هیجان زدگی تُند صحبت نکنید زیرا تند صحبت کردن نه‌تنها فهم حرف‌های شما را برای شنونده دشوار می‌کند، بلکه آرام و با سرعتی که فهم آن آسان باشد و بتوانید هر واژه را به وضوح بیان کنید، حرف بزنید.محکم صحبت کنید اما خیلی بلند حرف نزنید.

پیش از حرف زدن فکر کنید

تا به حال پیش آمده که سخنی بگویید و از گفتن آن پشیمان شوید؟ برخی افراد هرگز از گفته های خود پشیمان نمی شوند زیرا ذهن‌ چنین افرادی یک گام جلوتر از زبان‌شان است و کاملا می‌دانند که چه می‌گویند و روی زبان‌شان کنترل کامل دارند. پس قبل از صحبت کردن حتما فکر کنید.

از طنز استفاده کنید

استفاده از طنز بهترین تکنیک برای حاضر جوابی کردن است. اگر به شما چیزی گفت که ناراحت شدید می توانید از این تکنیک استفاده کنید. با استفاده از طنز هم جواب طرف مقابل را می دهید و هم خنده را بر لبان همه جاری کردید.

سکوت کنید

گاهی در پاسخ به افرادی که با بی ادبی تمام تهمت های نا به جا و ناروا می‌زنند، فقط سکوت کنید. با سکوت خود به طرف مقابل و سایر افرادی که در جمع حاضر هستند بی گناهی خود را ثابت می‌کنید و می‌فهمانید که طرف مقابل حتی ارزش جواب دادن هم ندارد. اینگونه طرف مقابل هیچ چیزی جز کم ارزش شدن، برایش باقی نمی‌ماند.

با سوال جواب دهید

اگر فردی از شما سوالات نامربوط می پرسد که هیچ ربطی به آن ها ندارد، بهتر است سوال آنها را با سوال جواب دهید و قائله را خاتمه دهید. شما می توانید زمان هایی که سوالی در کار نیست و حرف نا مربوطی زده می‌شود، با سوال پاسخ دیگران را دهید.

از تکه کلام استفاده کنید

برخی تکه کلام ها در فضای مجازی و جامعه وجود دارند که برای حاضر جوابی فوق العاده هستند. از این تکه کلام ها که حتی در کتاب های طنز و عامیانه و یا صحبت های دیگران، وجود دارند، می توانید برای حاضر جوابی های دوستانه استفاده کنید اما این حاضر جوابی ها برای فضاهای سنگین و رسمی مناسب نیست.

مقایسه کنید

اگر فردی شما را مورد انتقاد قرار داد، شما می توانید با نهایت ادب و تکینک مقایسه کردن به او جوابی دهید که منظور شما را بیان کند.مثلاً اگر به شما گفت “تو خیلی فن بیان ضعیفی داری” بگویید “پس خداروشکر که فن بیانم ضعیفه و نمیتونم با بیانم به کسی بی احترامی کنم!” با این جواب دادن شما ادب خودتان را با بی ادبی او مقایسه کردید.

از دیگران الگو بگیرید

برخی افراد به راحتی می توانند منظور خود را با استفاده از کلمات درست برسانند.به شیوه گفتگوی این افراد دقت کنید و ببینید در چه زمان هایی، چه کلماتی را به کار می‌برند تا شما هم بتوانید از آن ها استفاده کنید.

فکر کنید

احتمالا برای شما هم پیش آمده که پس از جواب دادن به کسی که با شما حرف های ناخوشایند می زند، با خودتان فکر کنید که چه پاسخ‌هایی می‌توانستید به او بگویید. اگر دوباره طرف مقابلتان کار خود را تکرار نمود، به یاد پاسخ هایی که به آنها فکر کرده اید، بیافتید. این راهکار می‌تواند عالی باشد و به شما کمک کند که جواب‌های بیشتری یاد بگیرید.

بداهه گویی را تمرین کنید

برای داشتن مهارت حاضر جوابی بداهه گویی را تمرین کنید. برای تقویت این مهارت اطلاعات عمومی خود را افزایش دهید، بین موضوعات ارتباط ایجاد کنید،ذهنی آرام و به دور از هیاهو داشته باشید و در ذهن خودتان سوالات احتمالی مطرح کنید و به آن ها پاسخ بدهید.

به برخی ویژگی های خود اشاره کنید

اگر در ظاهرتان ویژگی هایی وجود دارد و دلتان نمی خواهد دیگران به آن اشاره کنند، در حرف زدن خود به ویژگی هایتان اشاره کنید و بگویید که هر کسی می داند که ظاهرش چگونه است و لازم نیست دیگران بگویند.

خودتان را جای دیگران بگذارید

برای تقویت مهارت حاضر جوابی زمان هایی که شاهد بحث و صحبت دیگران هستید، خودتان را جای او بگذارید و فکر کنید که اگر جای او بودید چه جوابی می دادید و در این موقعیت کدام جواب بهتر است. این شیوه بهترین راه برای تقویت جواب های متنوع است.

برای تقویت سخن گفتن :

  • تمرین سخنرانی کنید.
  • درباره چیزی که نمی‌دانید یا کم می‌دانید، صحبت نکنید.
  • خوب مطالعه کنید و از همه چیز اطلاعاتی به دست بیاورید.
  • آرام و کنترل‌شده حرف بزنید.
  • به همه مخاطبان‌تان نگاه کنیدو با تک‌تک‌شان ارتباط برقرار می‌کنید.
  • جمله‌های طولانی به کار نبرید.
  • حرف‌هایتان مهیج و موثر باشد.
  • شعر و جمله‌های آموزنده و.... بیشتر حفظ کنید. مثل‌ها، روایت‌ها، داستان‌ها، ماجرا‌ها و خوب تعریف کردنشان، می‌تواند حرف‌های شما را دلنشین کند.
  • واژه‌های دشوار را تمرین کنید.
  • هنگام صحبت کردن، زبان بدن مناسبی داشته باشید.
  • خوب صحبت کردن را تمرین نکنید، بلکه آن را به یک عادت تبدیل کنید.
منبع: نمناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها