|
کدخبر: 225512

توصیه مهم برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی

فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینکه تزریق واکسن کرونا در افراد دارای آلرژی خفیف بلامانع است، گفت: افرادی که آسم و آلرژی دارند، باید قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنند.

مهسا رکابی، با اشاره به اینکه واکنش‌های آلرژیک به واکسن‌های کووید ۱۹ نادر، معمولاً خفیف و قابل درمان است، اظهار کرد: عوارض خفیف آلرژیک نباید افراد را از واکسیناسیون علیه کرونا باز دارد.

وی گفت: از مواردی که در تزریق واکسن کرونا باید مورد توجه باشد واکنش‌های آلرژیک ناگهانی و فوری به واکسن در صورت سابقه حساسیت است.

فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه واکسیناسیون در مواردی نادر می‌تواند منجر به بروز برخی عارضه‌ها شود که شیوع بسیار پایینی دارد، تاکید کرد: تورم غدد لنفاوی گردن و یا تورم غدد لنفاوی سمتی از بدن که واکسن بر روی آن تزریق شده مثل بازوی چپ یا راست می‌تواند تا ۱۰ روز هم ادامه داشته باشد اما اگر بیشتر از این زمان طول کشید فرد می‌تواند به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: سوابق پزشکی دریافت کنندگان واکسن کرونا برای درمان واکنش‌های آلرژیک احتمالی می‌تواند کمک کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: اگر در نوبت اول دریافت واکسن عارضه‌های خفیفی مثل ایجاد ضایعات پوستی، خارش در محل ضایعه و یا کل بدن داشته باشید، بهتر است ضمن مشورت با پزشک از نوبت دوم واکسن استفاده کنید.

به گفته این فوق تخصص آسم و آلرژی، افرادی که در نوبت اول واکسیناسیون علامت‌های آلرژیک را تجربه کرده‌اند بهتر است در مراکز مجهز به تجهیزات اورژانسی و پزشکی نوبت بعدی واکسن کرونا را دریافت کنند.

رکابی ادامه داد: مبتلایان به واکنش‌های شدید آلرژیک مثل افت فشار، کهیر، تغییرات علائم حیاتی، واکنش‌های آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک جدی و تهدید کننده حیات) نیاز به مداخله جدی دارد بنابراین اگر چنانچه این افراد در نوبت اول دریافت واکسن این عارضه‌ها را تجربه کرده‌اند، قبل از تزریق نوبت دوم حتماً با پزشک متخصص آلرژی مشورت کرده تا ریشه‌های این واکنش‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی هشدار داد: واکنش‌های شدید آلرژیک مثل کهیر زدن کل بدن، ایجاد ورم لب‌ها و یا حنجره، خس خس ریه، افت فشار خون و تغییرات در ضربان قلب، استفراغ و یا تغییراتی در سطح هوشیاری از جمله تغییراتی است که نیاز به مداخله جدی دارد.

رکابی خاطرنشان کرد: امکان ایجاد واکنش‌های آلرژیک در افرادی که یک نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و بی عارضه بوده‌اند در نوبت بعدی بسیار کم است.

وی یادآوری کرد: افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم و یا آلرژی هستند نیز حتماً باید قبل از تزریق واکسن کرونا با پزشک مشورت کنند و در گام بعد واکسن را در مراکز مجهز درمانی دریافت کنند.

فوق تخصص آسم و آلرژی در ادامه درباره علائم خطرناک آلرژی نسبت به واکسیناسیون کرونا، گفت: سردردهای بسیار شدیدی که فرد هیچ وقت در طول عمر تجربه نکرده و با خم کردن سر به پایین تشدید پیدا کرده و با خوردن مسکن‌ها بهبود پیدا نمی‌کند، سردردی که همراه با دوبینی و تاری دید است، اشکال در صحبت کردن، تشنج، دانه‌های ریز به وجود آمده بر روی بدن و شبیه خون مردگی بوده، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ورم یک طرفه پا، درد مداوم شکمی از جمله علائم خطرناک واکسیناسیون کرونا هستند که باید به محض مشاهده حتماً به پزشک مراجعه شود.

رکابی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که واکسن برای فرد تزریق می‌شود حتماً باید سابقه حساسیت پرسیده شود و اگر فرد به تخم مرغ یا فرآورده‌های ناشی از آن یا پروتئین‌های حیوانی حساسیت دارند، حتماً اطلاع بدهد گفت: در تزریق واکسن برای این افراد باید احتیاط لازم صورت گرفته و تجهیزات لازم برای احیا فرد در دسترس باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: عارضه‌های شدید واکسن‌های کرونا بسیار نادر است و مردم نباید از عوارض واکسن‌های کرونا بترسند و هرچه سریع‌تر هرنوع واکسنی که در دسترس شأن بود را تزریق کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر