|
کدخبر: 213403

توصیه‌های مفید تغذیه صحیح

یک متخصص تغذیه با اشاره به اصول تغذیه صحیح و سالم اظهار کرد: تغذیه یکی از اصول مهم سبک زندگی است، رفتار‌های تغذیه در انتخاب شیوه زندگی سالم و بهداشتی نقش بسیار حیاتی دارد.

منصور رضایی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب یکی از عوامل مهم و حیاتی در تامین سلامت و بهداشت هر شخص، خانواده و جامعه است افزود: تغذیه صحیح سلامت و بهداشت نسل‌های بعد را تضمین می‌کند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: نقش مادران در تنظیم رژیم غذایی خانواده بسیار مهم است، به خانواده و بچه‌های خود استفاده نکردن از نمکدان بر روی سفره غذای خانواده و مصرف نکردن بیش از یک قاشق مربا خوری نمک در طول روز را بیاموزیم.

رضایی با اشاره به اینکه نمک مورد استفاده از نوع یددار باشد، زیرا نمک زیاد باعث تخریب رگ‌های خونی، اختلالات قلبی عروقی و کلیوی می‌شود اظهار کرد: چاشنی‌ها و روغن به میزان متعادل استفاده شود، همچنین میزان مصرف روغن‌های جامد و کره حیوانی مخصوصا در افراد سالمند به طور کلی محدود شود و از روغن‌های گیاهی به جای روغن‌های اشباع استفاده کنید.

او به بیماران قلبی عروقی، دیابتی، فشارخونی و اختلالات لیپیدی محدود کردن مصرف کله پاچه و روغن‌های حیوانی، استفاده از روغن زیتون و گوشت ماهی، مصرف گوشت سفید به صورت آب پز و کبابی و مصرف نکردن غذا‌های سرخ کردنی را توصیه کرد.

این متخصص تغذیه افزود: یکی از مهمترین توصیه‌ها نوشیدن آب است؛ آب برای سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کارکرد اندام‌هایی مانند کلیه و تنظیم دمای بدن حائز اهمیت است چراکه بدنی که هیدراته باشد اگر دچار بیماری‌های عفونی و تنفسی شود با توجه به تب و تعریق نیاز به آب بیشتری پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه در فصل پاییز با تغییر دما تعریق کمتر و احساس تشنگی کمتر می‌شود تصریح کرد: در چنین شرایطی متأسفانه بسیاری از افراد به این نیاز بدن بی توجه می‌شوند، در حالی که نوشیدن مقدار متوسط هشت لیوان آب را در روز باید در دستور کار قرار گیرد.

رضایی اظهار کرد: مصرف مقادیر کافی از ویتامین C در سبزیجات و میوه تازه و همچنین ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی از جمله منابع بسیار عالی هستند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها