|
کدخبر: 213699

هشدار درباره علائم خطرناک هپاتیت در کودکان

احساس مریضی و ناخوشی، تحریک و احساس ناراحتی در معده به ویژه در گوشه بالا سمت راست، خستگی و بی حالی، زردی، قسمت سفید چشم، ادرار تیره رنگ، مدفوع کم رنگ، دل درد و حالت تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ را اگر در کودکان مشاهده کردید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

پژمان روحانی فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به علائم هپاتیت در کودکان اظهار کرد: احساس مریضی و ناخوشی، تحریک و احساس ناراحتی در معده به ویژه در گوشه بالا سمت راست، خستگی و بی حالی، زردی، قسمت سفید چشم، ادرار تیره رنگ، مدفوع کم رنگ، دل درد و حالت تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ را اگر در کودکان مشاهده کردید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

وی با اشاره به تشخیص هپاتیت در کودکان افزود: معاینه فیزیکی می تواند تورم و بزرگ شدن کبد را نشان دهد یا ندهد، از جمله مواردی است که می تواند به تشخیص هپاتیت در کودکان کمک کند، همچنین آزمایش خون برای بررسی آنزیم های کبدی که هنگام آسیب کبدی یا عفونت کبد افزایش می یابد، توصیه می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه انجام آزمایش خون برای بررسی وجود هر یک از پنج ویروس ایجاد کننده هپاتیت لازم است، اظهار کرد: در مواقعی نمونه برداری از کبد برای تایید التهاب مشکوک در هنگامی که سایر آزمایش ها نتیجه درستی ارائه ندهد، تجویز می شود تا میزان دقیق آسیب کبدی تعیین شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه باید برای جلوگیری از عفونت، کودکان یا هر کسی که قبلا واکسینه نشده اند، باید علیه هپاتیت Aو B واکسینه شوند، ادامه داد: هیچ واکسنی علیه هپاتیت نوع  C ،D و E وجود ندارد ، لذا پس از بروز هپاتیت، درمانی برای آن وجود ندارد بلکه روش های درمانی که برای آنها صورت می‌ شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کبد و تسکین علائم است .

وی بیان کرد: بیشتر موارد هپاتیت حاد با گذشت زمان برطرف می‌شوند، برای هپاتیت خود ایمن می‌توان از داروهای خاص برای کنترل سیستم ایمنی بیش از حد فعال شده استفاده کرد.

روحانی با اشاره به غذای کودک مبتلا به هپاتیت گفت: هپاتیت در کودکان می تواند بسیار سریع گسترش یابد و کشنده باشد، این بیماری می‌تواند باعث آسیب دائمی در کبد شود، برای بیماران هپاتیت بسیار مهم است که رژیم غذایی خود را با خوردن انواع مواد غذایی مناسب رعایت کنند.

وی افزود: رژیم غذایی باید مناسب سلامت کبد باشد، غذاهایی که باعث می‌شوند، کبد بیشتر کار کند باید از رژیم غذایی حذف شود زیرا خوردن این غذاها روند بهبودی بیمار را به تعویق می‌اندازد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر