|
کدخبر: 202837

علت حالت تهوع در زمان گرسنگی چیست؟

حالت تهوع هنگام گرسنگی مشکلی است که برای همه افراد اتفاق افتاده و بسیار اتفاق نا خوشایندی است، و بسیاری از افراد به دنبال علت بروز این بیماری هستند.

سبک زندگی علت حالت تهوع در زمان گرسنگی چیست؟

احساس حالت تهوع هنگام گرسنگی یک احساس عجیب و غریب است اما ظاهراً جزء احساسات رایج محسوب می شود؛ اما به نظر شما چه چیزی باعث می شود که با شکم خالی احساس حالت تهوع پیدا کنید؟

احساس ناراحتی جسمی اولین علامت های رایج گرسنگی هستند. اگر شما مدت زمان طولانی تری گرسنه بمانید، احتمالاً احساس لرزش بدن و ضعف به شما غلبه می کند و نمی توانید تمرکز کنید. این اثرات رایج به دلیل گرسنگی نصف روز یا یک روز کامل است که برای همه شما آشنا هستند.

احساس حالت تهوع بعد از گرسنگی در مدت زمان طولانی، یک پدیده فیزیکی است. اگر قبلا در گوگل هم سرچ کرده باشید، احتمالاً با عبارت حالت تهوع هنگام گرسنگی مواجه شده اید که راهکارها و پیشنهاداتی را برای شما ارائه می دهد. پس چیزی که مشخص است، این است که بسیاری از افراد هنگام گرسنگی با حالت تهوع مواجه می شوند اما می خواهند بدانند که چرا این اتفاق می افتد. برای رسیدن به پاسخ با این بخش از بهداشت و سلامت نمناک همراه شوید.

 احساس حالت تهوع هنگام گرسنگی علامت هایپوگلایسمی است؟

رایج ترین علامت هایپوگلایسمی خفیف یا معمولی که در آن سطح قند خون پایین تر از حد طبیعی است، شامل عرق، لرزش و تپش قلب و کمی اضطراب همراه با خستگی، سر درد و تاری دید است اما دو علامت دیگر هم دارد که شامل گرسنگی و حالت تهوع هستند. هایپوگلایسمی با دیابت ارتباط نزدیک دارد. افراد مبتلا به دیابت از انسولین یا قرص های دیابت استفاده می کنند که احتمالاً باعث افت سطح قند خون می شود.

نخوردن وعده غذایی، دریافت نکردن کربوهیدرات به اندازه کافی و افزایش ناگهانی فعالیت فیزیکی عاملی برای هایپوگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت است، هایپوگلایسمی یک پدیده نادر در افراد غیر دیابتی محسوب می شود.

بعضی از وضعیت های پزشکی جدی ممکن است باعث افت قند خون شوند که شامل نارسایی قلب، کلیه آنتی بادی های دریافت کننده انسولین، آسیب جسمی شدید یا کمبود در بعضی هورمون های خاص است.

اگر علائم هایپوگلایسمی را در خودتان تشخیص دادید، فکر نکنید که به یک بیماری کشنده مبتلا شده اید. کاهش سطح قند خون همچنین می تواند به دلیل سوء تغذیه هم اتفاق بیفتد. گاهی اوقات وضعیت بای پس گاستریک یا افرادی که از آنورکسی عصبی رنج می برند یا کسانی که رژیم غذایی سخت دارند و مدت زمان خاص و قابل توجه گرسنه مانده اند، به این شرایط دچار می شوند.

پس حتما وعده غذایی متنوع و منظم بخورید و کالری کافی به بدن خود برسانید و به صورت منظم به پزشک مراجعه کنید و اجازه ندهید که گرسنه بمانید.

آیا گرسنگی و حالت تهوع علامت زخم گوارشی است؟

همه افراد مبتلا به زخم گوارش علائم مشهودی ندارند اما بعضی از آن ها ممکن است درد احساس کنند یا یک نوع حس غیرمعمولِ سیری، مدفوع تیره، خستگی و یا کاهش وزن به آن ها غلبه کند و گرسنگی و حالت تهوع جزء علائم زخم گوارشی هستند اما طبق مقالات موجود، این بیماران زمانی درد را احساس می کنند که شکمشان خالی باشد و یک دوره طولانی بین هر بار گرسنگی و حالت تهوع هیچ علائمی ندارند.

حالت تهوع و گرسنگی هنگام بارداری

اکثر خانم های باردار یعنی تقریباً ۹۰ درصد آن ها یک نوع حالت تهوع و استفراغ را تجربه می کنند. احتمالا شنیده اید که بعضی از غذاها، و بعضی از بوها باعث حالت تهوع صبحگاهی در خانم های باردار می شود اما آیا این اتفاق به دلیل شکم خالی رخ می دهد؟ احتمالاً بله.

تحقیقات نشان می دهد مادران بارداری که با حالت تهوع صبحگاهی مواجه هستند، احتمالا این اتفاق به خاطر شکم خالی آن ها رخ می دهد، پس نباید شکم خود را خالی نگه دارند. اگر باردار هستید و هر زمان که گرسنه می شوید، حالت تهوع می گیرید، باید سعی کنید وعده غذایی کوچکی را هر چند ساعت یکبار بخورید تا خیلی شکم تان خالی نماند.

البته مصرف مکمل آهن در سه ماه اول بارداری هم می تواند علت حالت تهوع هنگام گرسنگی باشد که بعضی از پزشکان مکمل های فولیک اسید را جایگزین آهن می کنند.

دارو و حالت تهوع هنگام گرسنگی

اگر از آنتی بیوتیک یا از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و انواع مشابه استفاده می کنید یا حتی مکمل های مولتی ویتامین ساده مصرف می کنید، باید خیلی نسبت به دستورالعمل ثبت شده روی بسته بندی شان توجه داشته باشید.

این دارو ها ممکن است وضعیت دل و روده شما را بی قرار کند و باعث حالت تهوع شود، مخصوصاً اگر آن ها را با شکم خالی استفاده کنید.

چه دلایل دیگری برای حالت تهوع هنگام گرسنگی وجود دارد؟

علاوه بر آنچه گفتیم، دلایل دیگری هم میتوانند موجب حالت تهوع در شرایط گرسنگی شوند، دلایلی مثل:

سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یکی از وضعیت هایی است که باعث افزایش و کاهش اشتها می شود و تغییراتی در میزان مصرف غذا در خانم ها به وجود می آورد که خودش می تواند عاملی برای حالت تهوع باشد.

استرس

یکی دیگر از دلایل حالت تهوع هنگام گرسنگی، استرس است که همراه با درد شکم به وجود می آید و پزشکان اغلب نمی توانند علت اصلی آن را تشخیص دهند زیرا علت اصلی یک مشکل روحی است.

 

منبع: نمناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها