|
کدخبر: 213404

شش باور غلط در مورد آپاندیس

آپاندیس عضوی به شکل زائده در محل اتصال روده کوچک به روده بزرگ است که در انسان عملکرد مشخصی ندارد. این عضو در برخی پستانداران به صورت کیسه ای بزرگ در هضم غذا دخالت دارد.

در محل اتصال این زائده با روده دریچه ای قرار دارد که همواره بسته است. بنابراین همه ما عضوی به نام آپاندیس داریم.

به ندرت این دریچه باز شده و مواد غذایی همراه با باکتری ها وارد آن می شوند و یا باکتری های ساکن روده به داخل آن نفوذ می کنند. این امر موجب عفونت و تورم آپاندیس می شود که در این مرحله علائمی همچون درد شکمی، تهوع و استفراغ همراه با دل درد، اسهال یا یبوست، تب بالا در فرد ظاهر می شود که به آن در اصطلاح عموم آپاندیس در پزشکی آپاندیسیت (Appendicitis) یا آویز آماس گفته می شود. در این مرحله فورا باید عمل جراحی اورژانسی روی بیمار انجام شده و آپاندیس از روده جدا و از بدن خارج شود.

در صورتی که تورم آپاندیس تشخیص داده نشود و یا جراحی به موقع صورت نگیرد، آپاندیس در داخل شکم سوراخ شده یا می ترکد و عفونت در داخل حفره شکمی پخش می شود که در این حالت باید جراحی گسترده صورت بگیرد و علاوه بر خارج کردن آپاندیس، حفره شکمی با دقت شستشو داده شده و با آنتی بیوتیک های قوی عفونت کنترل شود. در این حالت هزینه های مالی ، زمانی و جانی بسیار بالا خواهد بود. در صورتی که این اقدامات صورت نگیرد، احتمال مرگ بیمار بسیار زیاد است.

در مورد تورم آپاندیس باورهای غلط بسیاری در بین مردم شایع شده است که در این مطلب به اصلاح چند مورد از آنها می پردازیم:

صحیح: زمان بروز تورم آپاندیس فصل خاصی مثل بهار نیست

بسیاری از افراد تصور می کنند که ورم آپاندیس در بهار بیشتر بروز می کند این باور غلط است و هیچ تحقیق علمی چنین باوری را تایید نکرده است. بنابراین در هر فصلی مراقب علائم تورم آپاندیس باشید و در صورت مشاهده، به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

 صحیح: شنا کردن در استخر موجب تورم آپاندیس نمی شود

این تصور غلط است بسیاری با این تصور از شنا کردن خودداری می کنند . هر گاه موقعیت برای شنا برایتان ایجاد شد شنا کنید. زیرا برای سلامتی ، ماهیچه ها و مفاصل شما بسیار سودمند است و از آپاندیس گرفتن در اثر شنا نترسید.

ارتباط تورم آپاندیس با وراثت اثبات نشده است.

تاکنون هیچ تحقیق و سند پزشکی معتبری که ارتباط بین وراثت و آپاندیسیت را اثبات کند، ارائه نشده است . اگر بستگان شما دچار آپاندیسیت شده و یا نشده اند هیچ تاثیری در مراقبت کمتر یا بیشتر شما برای ورم آپاندیس ندارد و شما مانند دیگران در صورت مشاهده علائم تورم آپاندیس ، برای  معاینات بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 صحیح: عمل جراحی آپاندیس، عمل سختی نیست

در صورتی که بیمار به موقع به جراحی مراجعه کند با جراحی لاپاراسکوپی با دو یا سه سوراخ کوچک که در ناحیه شکم ایجاد می شود آپاندیس از طریق دستگاه لاپاراسکوپی در عرض چند دقیقه از بدن خارج و در صورت موافقت پزشک، بیمار می تواند همان روز بیمارستان را ترک نماید . در این روش بیمار، درد و عوارض بسیار کمی را تحمل خواهد کرد.

صحیح: تورم آپاندیس مختص جنسیت یا سن خاصی نیست

با وجود اینکه شیوع تورم آپاندیس در آقایان دو برابر خانم ها است و بیشتر در سنین ۱۰ تا ۲۵ سالگی دیده می شود، اما این بیماری حتی در سنین نوزادی هم دیده شده است . بنابراین تورم آپاندیس مختص سن یا جنسیت خاصی نیست. خانم ها و آقایان در هر سنی باید مراقب نشانه های تورم آپاندیس باشند.

صحیح: در زمان بروز تورم آپاندیس از مسهل یا داروهای دیگر استفاده نکنید

زمانی که مشکوک به ورم آپاندیس هستید، هرگز از داروهای گوناگون به صورت خودسرانه استفاده نکنید. بخصوص استفاده از داروهای مسهل که می تواند منجر به پارگی آپاندیس شود و برای بیمار خطر جانی داشته باشد. در صورت داشتن علائم تورم آپاندیس در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

برای تشخیص و درمان تورم آپاندیس ، باید به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید .

منبع: درمانکده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها