|
کدخبر: 213354

چرا مردم روسیه واکسن نمی زنند؟

اگرچه واکسن‌های تولید داخل به‌طور گسترده در روسیه در دسترس هستند، اما تنها ۳۲ درصد از مردم روسیه دو دوز واکسن دریافت کرده اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم روسیه هنوز تمایلی به واکسیناسیون ندارند، زیرا به سه واکسن تایید شده داخلی اعتماد ندارند.

 وقتی دنیس اووچینیکوف، شهروند روس، در این تابستان در گزارشی در رسانه های انگلیسی زبان خواند که واکسن روسی اسپوتنیک V در اروپا به رسمیت شناخته نخواهد شد، تصمیم گرفت خودش کنترل اوضاع را به دست بگیرد و سفری به بلگراد را برنامه ریزی کرد.:«من با یک آژانس مسافرتی تماس گرفتم که همه چیز را برنامه ریزی کرد.

خیلی راحت بود.» اووچینیکوف، که در یک آژانس تبلیغات و روابط عمومی در سن پترزبورگ کار می کند، ادامه می دهد: «در بین تزریق دو دوز فایزر در بلگراد در صربستان، کمی از تعطیلات استفاده کردم.»

روسیه اولین کشوری بود که در پایان سال ۲۰۲۰ واکسن کرونا را ثبت و به تولید انبوه رساند. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین امیدوار بود که این کشور بتواند سریعتر از رقبای غربی خود قرنطینه ها را بردارد و بازگشایی کامل شود.

اما اسپوتنیک V برای دریافت تاییدیه های بین‌المللی تلاش کرد و موفق نشد. این باعث شد عملاً روس‌ها از سفر به غرب، جایی که فقط کسانی که واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا بریتانیا را تزریق کرده باشند امکان سفر می‌یابند، محروم شوند.

این امر منجر به رونق گردشگری واکسن روسی شده که به کشورهایی مانند صربستان می روند که امکان سفر بدون ویزا از روسیه را فراهم می کند. اووچینیکوف می‌گوید«من واقعاً سیاست های پشت این موضوع را درک نمی کنم. من به همه واکسن‌ها اعتقاد دارم. احساس می‌کنم در دام افتاده‌ام، تقریباً دو سال است که پس از بسته شدن مرزها دیگر نمی‌توانم در اروپا سفر و کار کنم.»

تایید این واکسن توسط اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی قطعا سفرهای بین المللی را برای روس های واکسینه شده با اسپوتنیک که در حال حاضر از سفر به اکثر کشورهای اروپایی منع شده اند، تسهیل خواهد کرد. آمریکا هم ورود افراد غیرشهروند را که با واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت یا FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) مورد تایید قرار نگرفته اند، ممنوع کرده است.

اتحادیه اروپا بارها تایید واکسن روسی را به تعویق انداخته و اعلام کرده که روسیه به تنظیم کننده خود، آژانس دارویی اروپا (EMA)، اطلاعات درستی درباره واکسن ارائه نکرده است. روسیه این ادعاها را رد کرده و با انگیزه های سیاسی خوانده است.

آنا فیلاتوفکسایا، مدیر آژانس مسافرتی روسی اکسپرس، می گوید مشکلات اسپوتنیک v در خارج از روسیه یک فرصت تجاری برای شرکت او ایجاد کرده است:« وقتی اوایل سپتامبر شروع به ارائه تورهای واکسن خود کردیم، به سرعت متوجه شدیم که یک بازار واقعی برای آنها وجود دارد. مردم روسیه به دنبال تزریق واکسنی بودند که به آنها اجازه دهد دوباره سفر کنند.»

در یک نظرسنجی اخیر در روسیه، حدود ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که امکان سفر آزادانه به نقاط مختلف جهان دلیل اصلی دریافت واکسن توسط آن‌ها است. رقمی تقریباً برابر با کسانی که نگرانی درخصوص سلامتی را علت اصلی دریافت واکسن می‌دانند.

فیلاتوفکسایا می‌گوید صربستان در ابتدا یک گزینه «سهل» بود، زیرا روس ها برای رفتن به آنجا نیازی به ویزا نداشتند و این کشور واکسن های فایزر و آسترازنکا را به همه شهروندان خود ارائه می‌کرد.

این کشور حوزه بالکان یکی از اولین نمونه‌های موفقیت در تزریق واکسن در اروپا بوده که از تعدادی تامین‌کننده مختلف واکسن استفاده می‌کند. و گزینه‌های واکسن‌های غربی از جمله فایزر و آسترازنکا و نیز اسپوتنیک وی و سینوواک چینی را به شهروندان خود ارائه می‌دهد.

طبق داده‌های رسمی، تقریباً ۱۶۰،۰۰۰ خارجی، عمدتاً از سایر نقاط بالکان، تاکنون واکسن‌های کووید-۱۹ خود را در صربستان دریافت کرده‌اند. با این حال، صربستان تنها مقصد روس ها نیست.

پس از شکایت برخی از مشتریان از فاصله سه هفته‌ای «ناخوشایند» بین تزریق دو دوز واکسن فایزر، آژانس گردشگری فیلاتوفکسایا تصمیم گرفت سفرهایی را به کشور همسایه کرواسی که واکسن جانسون و جانسون یک دوزی را به خارجی‌ها تزریق می‌کرد، ارائه دهد.

یکی از کسانی که به کرواسی پرواز کرد، اولگ سنتسف، مهندس ساکن مسکو بود:« من در واقع بلافاصله پس از دریافت دوز بوستر اسپوتنیک V دوز جانسون اند جانسون گرفتم، بنابراین در حال حاضر کاملاً واکسینه شده ام! معتقد هم نیستم که بتوانید بیش از حد واکسینه شوید.»

در حالی که برای بسیاری مانند اووچینیکوف و سنتسف یک تزریق خارجی راهی برای خروج از بن بست ارائه کرده، گروه کوچکتری از مردم روسیه هم گفته اند که به دلیل بی اعتمادی به واکسن‌های روسی، واکسن های غربی دریافت می‌کنند. مارینا کالوشیوا ۵۴ ساله که در ماه سپتامبر به صربستان سفر کرد، گفت: «فکر می کردم اگر قرار باشد یک واکسن بزنم، قطعا اسپوتنیک نیست، من نسبت به محصولات ساخت روسیه شک دارم.»

اگرچه واکسن‌های تولید داخل به‌طور گسترده در روسیه در دسترس هستند. اما تنها ۳۲ درصد از مردم روسیه دو دوز واکسن دریافت کرده اند. و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم روسیه هنوز تمایلی به واکسیناسیون ندارند.

زیرا به سه واکسن تایید شده داخلی اعتماد ندارند. منتقدان دولت روسیه علت شکست کمپین واکسیناسیون را پیام‌های متفاوت کرملین در مورد همه‌گیری و همچنین اعتماد کم مردم به مقامات و محصولات تولید داخل می‌دانند.

در حالی که به نظر می رسد بی اعتمادی نسبت به همه واکسن های کرونا در روسیه زیاد است، نظرسنجی انجام شده در ماه ژوئن نشان داد که ۱۵ درصد از روسهایی که از تزریق واکسن های داخلی امتناع می کنند. در صورت در دسترس قرار گرفتن واکسن های غربی، این واکسن ها را تزریق خواهند کرد.

حالا از سوی گروهی از مردم روسیه درخواست در دسترس قرار گرفتن واکسن های غربی مطرح می شود. کالوشیوا در این مورد می‌گوید:«ایکاش روسیه هر واکسنی را که در بازارهای جهانی موجود است تهیه کند و ارائه دهد. این کار کاملا منصفانه خواهد بود. ایکاش بگذارند مردم خودشان تصمیم بگیرند.

منبع: علاج نیوز

ارسال نظر