|
کدخبر: 208401

آیا بریج دندان خوب است؟

ممکن است برای یک بار هم شده در آینه به دندان های خود دقت کرده باشید و جای خالی دندان از دست رفته شما باعث ایجاد ناراحتی برای شما شود. زمانی که دندانی را از دست می دهید زیبایی چهره شما تخریب می شود و لبخند زیبای خود را از دست می دهید.

راه حل های مختلفی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها جای دندان خالی را پر کرد و زیبایی را به چهره فرد بازگرداند. روشی که دارای محبوبیت بسیار زیادی بین بیماران دندان از دست داده است بریج دندان است. بریج دندان برای پر کردن جای خالی دندان به صورت کاملا مصنوعی در میان دیگر دندان ها قرار می گیرد. البته بریج باید توسط دو دندان مجاور خود نگه داشته شود که به این روند  پونتیک می گویند.

از متدوال ترین روش های مورد استفاده برای جایگزین کردن دندان از دست رفته پل دندانی یا بریج دندان است. برای این روند درمانی می توان از مواد کاملا متفاوتی استفاده نمود. رایج ترین موادی که برای بریج دندان استفاده می شود پرسلین است. البته برخی افراد  پیشنهاد می دهند بریج آن ها از جنس طلا باشد و همان رنگ طلایی هم می شود.

از دست دادن دندان دلایل مختلفی دارد که چند مورد از آن ها پوسیدگی های ریشه ای، تصادف کردن و بیماری های لثه ای است. تا جایی که ممکن باشد پزشکان به دنبال ترمیم دندان هستند اما اگر امکان ترمیم از دست برود مجبور به کشیدن دندان می شوند. یکی از درمان های رقیب بریج دندان ، ایمپلنت می باشد که دارای استحکام و طول عمر بالاتری می باشد و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ایمپلنت

آیا بریج دندان خوب است؟

بریج های دندانی یکی از درمان های جایگزینی دندان می باشد. این درمان استحکام و طول عمر کمتری به نسبت ایمپلنت های دندانی دارند اما از مزیت های مهم این درمان به نسبت ایمپلنت طول درمان کمتر و هزینه کمتر می باشد که شما با بررسی دقیق و خواندن ادامه این مقاله می توانید ببینید که آیا بریج دندان برای شما خوب است ؟ 

ایا بریج دندان خوب است ؟

مزیت های بریج دندان چیست؟

در صورتی که دندان یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید به مرور باعث از بین رفتن و تحلیل لثه می شوید. بی دندانی باعث آسیب های جدی به لثه خواهد شد. با استفاده از پل دندانی یا بریج فضای خالی بین  دندان ها از بین می رود و دیر تر لثه تحلیل می یابد.

بریج دندان دارای مزیت های مختلفی است. این مزیت ها عبارتند از:

  1. بریج دندان روشی بسیار سریع برای کاشت دندان و پر کردن جای خالی دندان است که با کمترین درد و ناراحتی انجام می شود. انجام بریج دندان در کمترین زمان ممکن انجام می شود و دیگر نیاز به چندین ماه انتظار نخواهد بود.
  2. یکی از بهترین روش ها برای اصلاح مشکل ظاهری و زیبایی است. از این روش برای اصلاح طرح لبخند نیز استفاده می شود.
  3. با استفاده از آن می توان در جویدن مواد غذایی تسهیل ایجاد کرد و مشکلات گوارشی که بر اثر نداشتن دندان به وجود می آید را رفع نمود.
  4. برخی افراد به دلیل نداشتن دندان نمی توانند به خوبی تکلم کنند. متاسفانه نداشتن دندان موجب اختلال در تلفط و صحبت افراد می شود. با استفاده از بریج دندان می توان مشکل تکلم را به خوبی رفع نمود.
  5. در صورتی که دندانی از دست برود یگر دندان ها حرکت می کنند ترکیب فک از بین میرود به همین علت اگر می خواهید از حرکت کردن دندان ها جلوگیری کنید بهتر است روش بریج دندان را در اسرع وقت انجام دهید.

معایب بریج دندان چیست؟

همیشه در کنار مزایایی که برای روش های درمانی وجود دارد معایبی هم هست که البته آن قدر ناچیز است که خیلی به آن توجه نمی شود. معایب روش بریج دندان عبارتند از:

  • برای نصب بریج دندان باید دندان های اطراف آن تراشیده شود و به عنوان پایه ای برای بریج قرار بگیرند. این تراشیدن دندان های مجاور ممکن است باعث آسیب به آن ها شود.
  • ممکن است بر اثر بی دقتی هنگام نصب بریج عصب دندان نیز درگیر شود که در این صورت باید عصب کشی انجام پذیرد و این ممکن است برای بیمار کمی موجب آزار و اذیت شود.
  • در صورتی که بریج دندان به خوبی و درستی نصب نشده باشد متاسفانه لق شده و می افتد و همین باعث می شود مجبور به جایگزینی آن شوید.
  • گاهی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دندان های مجاور و یا خود دندان پوسیده شده و یا دچار عفونت شده باشد.
  • روکشی که برای بریج انتخاب می شود بسیار حائز اهمیت است. زیرا ممکن است اگر جنس روکش مناسب نباشد روکش دچار لب پریدگی یا شل شدن و در نهایت افتادن شود.

بریج دندان چیست؟

بریج یا پل دندانی یکی از بهترین روش هایی است که جای خالی دندان را پر می کند. پل یا بریج شامل چند عدد یا یک عدد  دندان مصنوعی است که باید با حمایت و پشتیبانی دندان های مجاور در جای خالی قرار گیرد در صورتی که کاشته نشود ممکن است طرح لبخند آُیب ببیند، سایر دندان ها کج شود و یا در تکلم مشکلی پیش آید.

بریج دندان

انواع بریج دندان عبارتند از:

  • سنتی
  • معلق یا کانتی لِوِر
  • مریلند
  • پشتیبانی شده با ایمپلنت

مقایسه بریج یا پل دندان با ایمپلنت دندان

بریج و ایمپلنت دندان دارای کاربرد یک سانی هستند و هر دو برای یک منظور طراحی شده اند. اما این دو روش دارای تفاوت های بسیار زیادی با یک دیگر هستند. بریج دندان تقریبا موقتی است و بعد از 5 الی 15 سال باید تعویض شود. طول عمر بریج دندان کمتر از ایمپلنت دندان است اما این دو روش در مراقبت های دندان یکسان هستند. بدین منظور که اگر از بریج دندان نیز به خوبی مراقبت شود می توانید تا 15 سال از آن استفاده نمائید. اما طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان بیشتر از بریح بوده و از آن به عنوان درمان دائمی یاد می شود.

هر دوی این روش ها برای پر کردن جای خالی دندان استفاده می شود و دارای مزیت و معایت خاص خود هستند. روش کاشت بریج دندان در دو جلسه انجام می شود. در جلسه اول باید دندان های مجاور را تراشید داده و قالب گیری انجام شود و در جلسه بعدی باید پل دندانی در دهان متصل شود و در نهایت بریج دندان نصب شود. این روش در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد و سریع تر از ایمپلنت دندان انجام می شود. دلیل عمر کوتاه آن این است که اتصال غیر ریشه ای دارد اما ایمپلنت دندان اتصال ریشه ای دارد و به صورت یک پیچ درون استخوان فک کاشته می شود. برای مقایسه دقیق می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید. 

تفاوت بریج و ایمپلنت

بریج بر پایه ایمپلنت

بریج بر پایه ایمپلنت

در گذشته برای بریج های دندانی نیروی تکیه گاه از دندان های مجاور تامین می شد اما یکی از دسته درمان های ایمپلنت و بریج ، انجام بریج بر پایه ایمپلنت است که نیروی تکیه گاه از طریق پایه های ایمپلنت استفاده می شود که این درمان در کاهش هزینه های ایمپلنت بسیار موثر است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر