|
کدخبر: 210028

توصیه های مهم برای دوران عقد

شوخی‌های بی جا، عمل نکردن به تعهدات، رفت‌و‌آمد خیلی‌کم یا خیلی‌زیاد و ... از عوامل تلخ‌شدن اولین روزهای ازدواج است.

سبک زندگی توصیه های مهم برای دوران عقد

دوران عقد می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین، خاص‌ترین و از همه مهم‌تر، خاطره‌انگیزترین دوره‌های زندگی یک زن و مرد باشد. دختر و پسری که به تازگی شریک زندگی خود را پیدا کرده‌اند و با هزاران امید و آرزوی زیبا قرار است زندگی خود را آغاز کنند، گاهی مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که این دوره را به تلخ‌ترین شب و روزهای زندگی‌شان تبدیل می‌کند. البته وقتی دو نفر از دو خانواده و فرهنگ متفاوت کنار هم قرار گرفته‌اند، کاملا طبیعی است که در بعضی از موضوعات با یکدیگر هم‌نظر نباشند و حتی اختلاف سلیقه‌هایشان دردسرساز شود اما ناآگاهی از رایج‌ترین مشکلات دوران عقد، باعث وخیم‌تر شدن شرایط خواهد شد.

عمل نکردن به تعهدات و انتظارات

در دوره قبل از ازدواج و به خصوص در مراسم‌ خواستگاری، دو نفر به یکدیگر قول ها و تعهداتی می‌دهند. در صورتی که بعد از عقد یکی از طرفین به تعهدات خود پایبند نماند، انتظارات طرف مقابل تحقق نمی‌یابد. در نتیجه دلخوری و کدورت ایجاد و باعث مشاجره می‌شود. این تعهدات ممکن است مربوط به موضوعاتی مانند مسائل ارتباطی، خانوادگی یا مالی باشد. بنابراین زن و شوهرها در اولین روزهای زندگی‌مشترک نباید اعتماد طرف‌مقابل به خودشان را به راحتی از دست بدهند چراکه به دست آوردن دوباره‌اش، اگر نشدنی نباشد به طور قطع دشوار خواهد بود.

تلاش برای تغییر دادن شخصیت طرف‌مقابل

گاهی اوقات زوجین در این دوره بنا بر نیت تغییر شخصیت و رفتارهای طرف‌مقابل، حل مشکلات، ادب کردن دیگری و ... شروع به مقایسه کردن همسر خود با افراد دیگر و زندگی دیگران می‌کنند. این مسئله می‌تواند به سرکوب طرف‌مقابل و از بین بردن اعتماد به نفس او ختم شود. دایم اسم زن یا شوهر دیگران را بردن، تمجید از آن‌ها، نتیجه مناسبی نخواهد داشت جز ناامیدی از ازدواج و احساس تحقیر شدن. نفرت پیدا کردن از فردی که دایم با او مقایسه می‌شود، دوری و مشاجرات پی‌در‌پی و بی‌نتیجه هم از دیگر آسیب‌های چنین مقایسه‌هایی است.

ارتباط خیلی‌کم یا خیلی‌زیاد با خانواده همسر

درست است که بعد از عقد، دو نفر با یکدیگر ازدواج کرده‌اند اما قرار نیست در این دوره مدام منزل خانواده همسر باشند به هر دلیل و با هر بهانه‌ای. ارتباط زیاد و افراطی می‌تواند روی خانواده همسر و همسر را به یکدیگر باز کند و این قضیه به اختلاف و ناراحتی زیادی منجر شود. از طرفی اصلا رفت و آمد نداشتن و بی‌محلی کردن هم درست نیست. بهتر است که زوجین با تدبیر مناسب و بر اساس عرف و فرهنگ بین خودشان میزان این ارتباط‌ها را درست مدیریت کنند. دور بودن یکی از دو نفر و حضور فیزیکی نداشتن او در طولانی مدت باعث می‌شود شناخت کمتری از هم کسب کنند. همچنین ممکن است به سرد شدن ارتباط عاطفی آن‌ها منجر و در نتیجه بروز اختلافات و دعوا در دوران عقد شود.

مدیریت نکردن دخالت خانواده‌ها

یکی از مشکلاتی که در دوران عقد به وجود می‌آید و جزو رایج‌ترین آن‌ها هم محسوب می‌شود، ناتوانی دختر و پسر برای مدیریت اظهارنظرهای خانواده هاست. نظارت، حساسیت و حتی حسادت خانواده‌ها به عضو جدیدی که به جمع آن‌ها اضافه شده، ممکن است باعث ایجادکدورت جدی شود.

رفتارها و شوخی‌های نابه جا

دو نفر وقتی که ازدواج می‌کنند، قرار نیست ابتدای راه با شوخی‌های بی‌معنی که تصور می‌کنند نشان دهنده صمیمیت است، وارد ارتباط شوند. این‌گونه رفتارها تا زمانی که شناخت درست و کافی از شخصیت و اخلاق طرف مقابل ایجاد نشده، کار منطقی به نظر نمی‌رسد.

بها دادن به رسم و رسوم تجملاتی

متاسفانه این روزها آن‌قدر به رسم و رسوم و تشریفات ازدواج و برگزاری مراسم آن توسط بعضی تازه عروس و دامادها بها داده می‌شود که اهداف مهم‌تر برای شروع زندگی‌مشترک فراموش می‌شود. دغدغه تدارک بهترین مراسم جشن ازدواج و مهمانی‌ها و ... فشار اقتصادی و اضطراب روانی زیادی به زوج و خانواده‌هایشان وارد می‌کند. چه بسا این فشارها یا به توافق نرسیدن بر سر رسومی خاص، عاملی برای ایجاد درگیری و اختلافات جدی و بالا گرفتن دعوا در دوران عقد شود.

 

پنهان‌کاری درباره وضعیت حال و گذشته

برخی افراد در زمان خواستگاری یا حتی دوران عقد برای جلب نظر طرف‌مقابل، اطلاعات مهمی از زندگی حال یا گذشته خود را مخفی نگه می‌دارند. این اطلاعات ممکن است شامل مسائلی همچون سابقه کیفری، وجود روابط جدی یا ازدواج ناموفق، اختلاف در دیدگاه مذهبی، وجود بیماری خاص، مصرف مواد و ... باشد. پنهان‌کاری یا دروغ گفتن درباره این مسائل تنها در یک زمان محدود امکان‌پذیر است و با افشا شدن واقعیت در دوران عقد با رفتن به زیر یک سقف، اعتماد طرف‌مقابل را برای شروع زندگی از بین می‌برد.

 

6 توصیه کوتاه و کاربردی

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد، اختلاف‌نظرها بین زن و شوهر در روزهای ابتدایی شروع زندگی مشترک طبیعی است اما با رها کردن مشکلات، آن‌ها به‌طور خود به خود حل نخواهند شد. بنابراین شش توصیه کوتاه اما کاربردی و مهم به زن و شوهرهایی داریم که به تازگی، عقد کرده‌اند.

1- سعی کنید انتظارات مالی‌تان را بر اساس شناختی که از طرف‌مقابل و سطح درآمد او به دست آورده‌اید، تنظیم کنید.

2- با صداقت داشتن برای طرف مقابل اعتماد و امنیت خاطر ایجاد کنید.

3- نقاط قوت طرف‌مقابل را با تشویق و قدردانی تقویت کنید.

4- در پذیرش و کنار آمدن با نقاط ضعف طرف مقابل، از صبوری غافل نشوید. هرچند که اگر این نقاط ضعف، مهم و اساسی باشند قبل از رفتن به زیر یک سقف باید تکلیف‌شان را مشخص کنید.

5- با روابط گرم و صمیمی، عشق و محبت را در یکدیگر تقویت کنید تا رابطه عمیق عاطفی ایجاد شود.

6- پذیرفتن این نکته که مشکلات در هر رابطه‌ای پیش می‌آید، قدم اول برای حل آن‌هاست.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر