|
کدخبر: 207695

برای شستن لباس به جنس آن دقت کنید!

اگر فکر می کنید که استفاده از پارچه های مختلف برای لباس کارسختی است اشتباه میکنید، شما میتوانید با رعایت چند نکته از تمامی پارچه ها به راحتی استفاده کنید.

سبک زندگی برای شستن لباس به جنس آن دقت کنید!

انتخاب لباس از فیبر طبیعی گیاه، یک راه مناسب برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست است. لباس هایی که منافذ برای تنفس دارند، راحت هستند و مراقبت از آن ها نیز کار سختی نیست. در این قسمت از نمناک قصد داریم پارچه های مختلفی را به شما معرفی کنیم تا یاد بگیرید که چگونه لکه ها را از روی آن ها از بین ببرید و آن ها را بشویید.

پارچه نخی

یکی از لباس هایی که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارند، لباس های نخی و پنبه ای هستند. پارچه های پنبه ای اگر فرآوری نشده باشند، پس از شستشو ابعادشان کوچک شده و به اصطلاح آب می روند پس بهتر است با دست و با آب سرد شسته شوند البته نمی توان گفت این پارچه ها باید حتما با دست شسته شوند بلکه این نوع پارچه ها را می توان با ماشین لباسشویی شست اما باید دمای ماشین روی ۳۰ درجه تنظیم شود تا پارچه آب نرود.

پارچه کنفی

پارچه کنفی شاید برای بعضی از کشور ها خیلی پارچه رایجی نباشد اما به هر حال یکی از پارچه های سبک، نرم و با جنس محکم است.

برای شستشوی این پارچه ها باید آن ها را با یک شوینده معمولی و آب سرد شستشو دهید . لکه ها را با شوینده های از بین برنده لک از بین ببرید. این پارچه را نباید زیر اتو و گرمای مستقیم قرار دهید، زیرا دمای بالا باعث خورده شدن پارچه می شود.

فقط باید زمانی پارچه را اتو کنید که مرطوب باشد. قبل از اتو کردن هم پارچه مرطوب را بکشید تا به سایز و شکل طبیعی خودش برگردد و اتو را روی دمای پایین قرار دهید و آن را از داخل اتو کنید.

پارچه ریون

ریون به گروهی از پارچه های مصنوعی گفته می شود که باید در شستشوی آن دقت نمود. برای شستشوی لباس ریون، ابتدا باید برچسب روی لباس را مطالعه کنید تا طریقه صحیح شستشوی لباس را بشناسید. برای شستشوی پارچه یا لباس ریون از مواد شوینده ملایم و آب سرد یا ولرم استفاده نمایید و هرگز از آب داغ استفاده نکنید تا به بافت آسیب نرسد.

پارچه اکالیپتوس

پارچه های اکالیپتوس معمولاً باید جدا از پارچه های دیگر شستشو داده شوند و خیلی در معرض شستشوی خشن قرار نگیرند، زیرا احتمال شکنندگی و تاخوردگی پارچه وجود دارد و باید آن ها را جداگانه داخل آب سرد بیندازید. برای این پارچه ها هرگز نباید از سفید کننده یا نرم کننده استفاده کنید.

آن ها را در معرض هوا آویزان کنید تا خشک شود. اگر هم خواستید ان ها را اتو بکشید، حتماً اتو را روی درجه کم تنظیم کنید.

پارچه جین

جین یکی پرطرفدارترین پارچه ها برای لباس است که باید درشستشوی آن دقت کنید. برای شستن لباس جین از آب داغ استفاده نکنید زیرا آب داغ بافت و رنگ جین را از بین می برد. برای ثابت ماندن رنگ جین نیز لباس را پشت و رو کنید و اگر می خواهید لباس یا پارچه جین را در ماشین لباسشویی قرار دهید، آن را روی درجه ملایم تنظیم کرده و از مواد شوینده حاوی سفیدکننده استفاده نکنید.

پارچه پشمی کنفی

این پارچه ها را می توانید در هر دمایی شستشو دهید و فرقی ندارد آنها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید یا با دست بشویید. فقط باید به رنگ لباس توجه کنید. دقیقا شبیه پارچه های معمولی، این پارچه ها نباید در معرض سفید کننده قرار بگیرند و مستقیماً به پارچه بخورند. اگر هم می خواهید آن ها را اتو بکشید، حتماً از درجه پایین استفاده کنید و آن را از داخل اتو کنید.

پارچه پشمی

لباس پشمی یا بافت جزو لباس هایی است که اکثر افراد در فصول سرد از آن استفاده می کنند در شستشوی این لباس ها از آب داغ استفاده نکنید و آنها را چنگ نزنید و لباس بافت یا پشمی را اتو نکنید و برای خشک کردن لباس پشمی را روی یک حوله خشک و تمیز قرار دهید چرا که ممکن است به بافت پارچه آسیب برسد.

لباس پشمی یا بافت را درون ماشین لباسشویی قرار ندهید و آن را با دست بشویید.

پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی از حساس ترین انواع پارچه است که باید در نگهداری و شستشوی آن دقت نمود در شستشوی لباس ابریشمی ازمواد شستشوی پارچه ابریشمی و آب ملایم استفاده کنید زیرا دیگر مواد شستشو و آب داغ به پارچه آسیب می زند. اگر شستشوی پارچه ابریشمی برایتان سخت است، آن را به یک خشکشویی ماهر بسپارید.

پارچه پلی استر

از پلی استرمعمولا در تهیه لباس ورزشی استفاده می شود. برای مراقبت از این جنس لباس ها آن ها را با آب داغ نشویید و لباسشویی را روی دمای پایین یا ولرم تنظیم کنید و این لباس ها را اتو نکنید زیرا حرارت بافت پلاستیکی را از بین می برد. این نوع لباس ها را مرتب روی بند پهن کرده تا صاف خشک شود.

پارچه ویسکوز

برای اینکه این نوع پارچه حین شستشو آسیب نبیند آنها را با آب سرد و ملایم بشویید و عمل شستشو را با ملایمت انجام دهید زیرا الیاف این نوع پارچه ها شکننده هستند. توضیحات درج شده روی پارچه ویسکوز را مطالعه نمایید و به درجه آب توجه نمایید.

پارچه رامی

پارچه رامی را می توانید با دست بشویید یا داخل ماشین لباسشویی با آب گرم یا آب سرد بیندازید تا پارچه چروک و یا کشیده نشود و می توانید روی آن ها را اتو بکشید. برای تمیز کردن آن ها از سفید کننده استفاده نکنید.

البته می توانید از شوینده های ضد لک هم کمک بگیرید. بهتر است که هنگام اتو کشیدن، کمی به آن ها رطوبت بدهید یا هنگامی که هنوز کامل خشک نشده اند، آن ها را اتو بکشید. مراقب باشید که دمای اتو خیلی بالا نباشد.

پارچه استرچ

پارچه استرچ را بهتر است با روش دستی و آب ولرم و شوینده ملایم بشویید و هنگام شستن با لباسشویی درجه آن را روی شستشوی الیاف مصنوعی تنظیم کنید و از سفید کننده برای شستشو استفاده نکنید. این پارچه ها رنگ پذیری زیادی دارند پس آنها را جداگانه بشویید.

پارچه چرمی

برای شستشوی پارچه های چرمی از شستشوی دستی استفاده نمایید و پارچه چرمی را با حوله نرمی که در محلول صابون خیس نموده بشویید زیرا برخی پودرهای لباسشویی به این نوع پارچه آسیب رسانده و موجب ترک خوردن آن می شود. پارچه های چرمی را در آب غوطه ور نکنید و در نور مستقیم آفتاب خشک نکنید.

پارچه کتان

از پارچه کتان در تهیه بسیاری لباس ها استفاده می شود، در شستشوی این نوع لباس از آب ولرم و مواد شوینده ملایم استفاده نمایید و برای اتو نمودن پارچه کتان درجه آن را روی گزینه کتان یا درجه ملایم قرار دهید.

پارچه مخمل

پارچه مخمل بافت ظریف و حساسی دارد پس آن را درون ماشین لباسشویی قرار ندهید و آن را با دست و با آب ولرم یا سرد بشویید و مستقیم اتو نکنید زیرا دمای بالا و حرارت مستقیم نیز دشمن پارچه مخمل است.

پارچه سیسال

این پارچه ها را باید داخل آب سرد با یک شوینده ملایم بیندازید. اول پارچه را به سایز و شکل طبیعی خودش برگردانید و مراقب باشید که دستگاه های داغ مستقیم با این پارچه ها برخورد نکند.

 

منبع: نمناک

ارسال نظر