|
کدخبر: 198550

جعبه آتش نشانی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

همینطور که از اسمش پیداست، کار این محصول بهره برداری از ذخایر آب جهت اطفای حریق است که در سالهاست در ساختمان های اداری و تجاری و اخیرا در ساختمال های مسکونی هم استفاده می شود. نام دوم جعبه آتش نشانی، فایرباکس است. قبل از هر چیز باید به این سوال پاسخ داده شود که اصلا چرا مراکز تجاری اداری و یا حتی مسکونی از جعبه آتش نشانی استفاده می کنند. یکی از دلایل اصلی برای استفاده از این محصول این است که جعبه های آتش نشانی سرعت کار آتش نشان ها را افزایش می دهد و یا به عبارتی در زمان اطفای حریق نیازی به آماده کردن شلنگ و نازل آب برای اطفای حریق نیست چراکه از قبل آماده شده تا کار را برای آتش نشان ها راحت تر کند. در ادامه انواع جعبه های آتش نشانی ( فایربکس ) را بررسی و به شما معرفی می کنیم.

https://www.firebox-mazinani.com/firebox

انواع جعبه های آتش نشانی

با توجه به نیاز و نظر کارشناس مربوطه، این مدل دستگاه ها بطور سفارشی ساخته و در ابعاد مختلفی به فروش می رسد. بطور مثال امکان دارد در یک ساختمان مسکونی ۵ طبقه نیاز به یک جهبه آتش نشانی خیلی بزرگ نباشد اما در در مرکز خرید بزرگ نیاز به جعله های بزرگ تر جهت اطفای حریق باشد.

جعبه های آتش نشانی با نظر طراح دکوراسیون بطور روکار یا توکار ساخته می شوند که معمولا جنس آنها از ورق آهنی و استیل گانوالیزه شده است.

جعبه آتش نشانی

 

جعبه آتش نشانی/ جعبه آتش نشانی کپسول

این مدل از جعبه ها کار نگهداری از کپسول های آتش نشانی را به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی، سرقت و غیره را انجام می دهند.این نوع جعبه ها را احتمالا در مراکز خرید و یا ساختمان های مسکونی دیده باشید.

جعبله آتش نشانی تک کابین

معمولا این نوع جعبه های آتش نشانی کمی بزرگ تر ساخته می شوند چراکه داخل این جعبه ها ۱ عدد قرقره به همراه ۲۵ الی ۳۰ متر شلنگ برزنتی و یا لاستکی باید جای بگیرد. همچنین قطعات مربوط به شلنگ از جمله نازل آب، کوپلینگ اتصال شلنگ و کوپلینگ اتصال به شر فلکه برنجی که تغذیه آب فشار قوی در این مدل جعبه آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند.

جعبه آتش نشانی همباد

این مدل جعبه های آتش نشانی کاملا هم سطح دیوار به صورت توکار در مراکز درمانی مثل بیمارستان ها، مراکز ساخت دارو و غیره ساخته می شود. دلیل توکار بودن این نوع جعبه ها، شلوغ بودن محیط است چراکه جهبه آتش نشانی در مراکز شلوغ باید طروی ساخته شود که مشکلی برای رفت و آمد افراد به وجود نیاورد.

قیمت فایرباکس ها چقدر است؟

همانطور که بالاتر گفته شد، ابعاد و اندازه هرکدام از جعبه ها بسته به محلی که قرار است از آن استفاده شود فرق می کند و این موضوع روی قیمت این محصولات اثر گذار است و بسته به بزرگ یا کوچک بودن، قیمت محصولات متفاوت است اما قیمت چند نمونه از آنها بطور تخمینی عنوان شده است.

 جعبه آتش نشانی فایبرگلاس: ۳۶۰۰۰۰۰

 جعبه فیبرگلاس ایستاده: ۴۲۰۰۰۰۰

 جعبه دوکابین محوطه ای: ۳۰۰۰۰۰۰

 جعبه دو کابین استیل آئنه ای ایستاده: ۵۴۰۰۰۰۰

 جعبه دو کابین استیل: ۴۵۰۰۰۰۰

 جعبه دو کابین استیل مات خش دار: ۴۹۰۰۰۰۰

نکته: مواردی که بالاتر گفته شد، تنها چند نمونه از جعبه های آتش نشانی بود و صرفا جهت آشنایی شما با قیمت های این نوع محصولات بود اما در نظر داشته باشید که تعداد جعبه آتش نشانی بسیار بیشتر از این تعداد است.

 

جعبه های آتش نشانی به چه صورت در ساختمان ها تجهیز می شود؟

معمولا فایرباکس ها به دو صورت در ساختمان ها تجهیز می شود که به شرح زیر است:

 اولین حالت اینطور است که جعبه ها در سایز های ۱/۵ و ۲/۵ اینچ شمال شلنگ برزنتی نخ پرلون تولاستیکی و اتصالات آتش نشانی (کوپلینگ آتش نشانی ، نازل سه حالته آتش نشانی، هیدرانت یا کوپلینگ رزوه دار ) با سایز های مربوطه و همچنین شیرفلکه برنجی فشار قوی آتش نشانی هستند نصب می شود. ( البته ناگفته نماند که این نوع مدل قابل نصب در پارکینگ ها و طبقات همکف هستند )

 جعبه های آتش نشانی فایر هوزریل شامل شلنگ لاستیکی به قط ¾ اینچ با قرقره دوار، اتصالات ¾ اینچ ،نازل شیردار سه حالته (جهت پاشش آب) و شلنگ رابط و شیر گازی مخصوص آب. ( قابل نصب در طبقات فوقانی ساختمان به دلیل سهولت در اطفاء حریق )

نکته: اگر شما قصد خرید و نصب فایرباکس را دارید، در ابتدا باید بدانید که قرار است فایرباکس در کدام قسمت از ساختمان شما نصب شود که متناسب با محیط، محصول مربوطه خریداری شود.

جنس فایبرکس ها

چند موضوع در ساخت فایرباکس ها مهم است. اول اینکه نمی شود فایرباکسی طراحی و تولید کرد که محیط ساختمان را زشت کند بنابراین باید فایرباکس های تولید شده ظاهر زیبایی به محیط بدهند. بدین منظور برای ساخت فایرباکس ها از ورق های استیل و گانوالیزه استفاده می شود.

دومین موضوع مهم در ساخت فایرباکس ها، استفاده از محصولی برای جلوگیری از زنگ زدن انها است. بنابراین در ساخت آنها از ورق های روغنی سیاه با ضخامت های مختلف از قبیل ۰.۷۵ – ۱ – ۱.۲۵ و ۲ میل استفاده می شود. ( البته باید توجه داشت که فایرباکس ها را نباید در مناطق مرطوب نگهداری کرد ).

ابعاد فایرباکس ها چقدر است؟

قبل از هر چیزی باید به نوع محصول توجه کرد. بطور مثال اگر شما قصد داشته باشید که یک جعبه آتش نشانی ایستاده خریداری کنید باید در نظر داشته باشید که فایبرباکس های ایستاده ارتفاع ۱۴۸، عرض ۶۰ و عمق ۲۰ سانتی متر دارند.

اما اگر هدف شما خریداری جعبه باکس افقی است باید در نظر داشته باشید که فایبرباکس های افقی ارتفاع ۷۴ یا ۸۴، عرض ۱۰۰ یا ۹۰ و عمق ۲۰ سانتی متر دارند.

نتیجه گیری

اگر قصد خرید جعبه آتش نشانی را دارید، اول از همه باید بدانید که محل نصب این محصول کجای ساختمان است که با توجه به ابعاد محیط، فایرباکس مورد نظر را سفارش دهید و دوم اینکه باید به نحوه کارکرد هر کدام از آنها توجه داشته باشید و با توجه به نحوه کارکرد آنها و نیاز خود، یکی از محصولاتی مناسب را خریداری کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها