|
کدخبر: 198394

پلی یورتان چیست؟

پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر علاقه‌مند به علم شیمی بوده یا در صنایع مختلف کار کرده باشید، حتما تاکنون نام پلی یورتان به گوشتان خورده است. امروزه پلی یورتان در صنایع مختلف کاربردهای بی‌شماری داشته و به واسطه همین کاربردهای زیاد به یکی از مهم‌ترین متریال‌هایی تبدیل شده است که می‌توان از آن در صنایع مختلف علی‌الخصوص ساختمان سازی استفاده کرد. چندی پیش به صورت اتفاقی با مطلب جالبی مواجه شدم که من را ترغیب به تحقیق راجع‌به ویژگی‌ها و کاربرد پلی یورتان کرد. مطلبی که در آن نوشته بود: آیا می‌دانید صندلی که هم‌اکنون بر روی آن نشسته‌اید از جنس پلی یورتان است؟!

ورق های پلی اورتان

جالب است یک متریال آنقدر پرکاربرد است که نقش پررنگی نیز در زندگی روزمره ما بازی می‌کند اما اطلاع چندانی از ویژگی‌ها و دیگر کاربردهای آن نداریم. در نتیجه تصمیم گرفتم راجع‌به پلی یورتان و کاربردهای آن در صنایع مختلف اطلاعات بیشتری کسب کنم و این اطلاعات را در قالب یک تجربه کوتاه در اختیارتان بگذارم. پیش از هر چیزی لازم است بدانید که پلی یورتان‌ها نوعی پلیمر هستند که از واکنش میان یک پلی ال با دی ایزوسیانات در حضور یک کاتالیزور تولید می‌شوند. احتمالا درک این عبارات برایتان سخت است. حق دارید؛ تنها یک شیمی‌دان می‌تواند از این واکنش‌ها سر در بیاورد!

پلی اورتان چیست

چیزی که مهم است بدانید کاربردهای گوناگون این مواد است چراکه در دنیای پلی یورتان‌ها، با ساندویچ پانل پلی یورتان، رنگ پلی یورتان، چسب پلی یورتان، فوم پلی یورتان و حتی ابزار پلی یورتان مواجه هستیم! این نشان می‌دهد که امکان تولید این ماده به صورت اشکال مختلف از جمله فوم عایق، چسب و حتی رنگ وجود دارد. در ادامه با من همراه باشید تا بیشتر با این ماده پرکاربرد در صنعت آشنا شوید.

خواص پلی یورتان چیست؟

کمی پیش به مهم‌ترین خواص پلی اورتان اشاره کردیم. این گروه از پلیمرها یک ویژگی بسیار مهم دارند و آن ویژگی امکان تولید آن‌ها در اشکال مختلف است. شکل پلی یورتانی که در ساخت ساندویچ پانل‌ها به کار می‌رود متفاوت از چسب پلی یورتان است. پلیمر پلی یورتان را می‌توان در اشکال مختلفی چون فیلم، فوم، الاستومر، پودر، امولسیون و مایع تولید کرد.

کاربرد پلی یورتان

اگر سابقه ساخت و ساز با متریال پیش ساخته ساختمانی را داشته باشید، حتما می‌دانید که یکی از انواع ساندویچ پانل‌ها، ساندویچ پانل‌های پلی یورتانی هستند. پلی یورتان به صورت ذاتی خاصیت عایق کنندگی دارد به همین خاطر با استفاده از این ماده در ساختار ساندویچ پانل‌ها، آن‌ها را ضد حرارت و ضد صوت می‌کنند. اما کاربرد پلی یورتان تنها در ساخت و ساز خلاصه نمی‌شود. در ادامه کاربردهای گوناگون این ماده را بررسی خواهیم کرد.

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟ پلی یورتان در ساخت و ساز

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پلی یورتان استفاده از آن در صنعت ساخت و ساز است. هدف اصلی استفاده از این متریال در ساخت و ساز، جلوگیری از هدررفت انرژی است. پلی یورتانی که در سقف یا دیوار به کار می‌رود، از ورود و خروج هوا جلوگیری می‌کند. از دیگر دلایل استفاده از این متریال در ساخت و ساز می‌توان به وزن سبک آن اشاره کرد.

ساندویچ پانل پلی اورتان

رنگ پلی یورتان چیست؟ پلی یورتان در صنعت رنگ سازی

اگر برای خرید رنگ صنعتی به بازار رفته باشید قطعا یکی از رنگ‌هایی که فروشنده معرفی می‌کند رنگ‌های پلی یورتانی هستند. رنگ پلی یورتان در صنعت برای پوشش دهی، آب بندی و جلادهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ‌های پلی یورتان را به دلیل مقاومت بالایی که در برابر گرد و غبار، آفتاب شدید یا باد و باران دارند برای خط کشی خیابان‌ها و رنگ آمیزی جدول‌های خیابانی و... استفاده می‌شوند. همچنین برای خط کشی پارکینگ‌ها نیز می‌توان از رنگ پلی یورتان استفاده کرد.

فوم پلی یورتان چیست؟ پلی یورتان در یخچال

از دیگر اشکال تولید پلی یورتان تولید آن به شکل فوم است. از فوم‌های عایق و سخت پلی یورتان نه تنها در ساخت ساندویچ پانل‌ها بلکه برای عایق سازی یخچال‌ و فریزرها نیز استفاده می‌شود. شاید برایتان جالب باشید که بدانید اگر بر روی بدنه یخچال و فریزر خود برچسب A++ را دارید به این معناست که برای عایق سازی این یخچال به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی از فوم سخت پلی یورتان استفاده شده است.

کاربرد پلی یورتان در اتومبیل سازی

فکر می‌کنید سفت و سخت بودن صندلی اتومبیل تا چه اندازه می‌تواند رانندگی را در درازمدت برایتان طاقت فرسا کند؟! برای جلوگیری از بروز این مشکل اتومبیل سازان از پلی یورتان برای طراحی صندلی‎های اتومبیل استفاده می‌کنند. انعطاف پذیری این ماده و وزن سبکی که دارد آن را برای این کار مناسب کرده است.

 کاربرد پلی یورتان در مبلمان سازی

احتمالا تا پیش از خواندن این مطلب نمی‌دانستید که پلی یورتان حتی در راحت‌تر ساختن کاناپه‌هایی که بر روی آن‌ها استراحت می‌کنید نیز کاربرد دارند. پلی یورتان به شکل فوم بسیار نرم و انعطاف پذیر است و این همان ویژگی است که طراحان مبلمان به دنبال آن هستند. استفاده از این ماده در طراحی تخت و تشک‌های بیمارستانی از دچار شدن بیماران به زخم بستر جلوگیری می‌کند.

کاربرد پلی یورتان در ساخت کفش

این روزها اگر برای خرید کفش به بازار بروید فروشنده به عنوان یکی از ویژگی‌های کفش‌های خود به زیره PU آن‌ها اشاره می‌کند. برای ساخت این زیره‌های راحت و نرم از پلی یورتان استفاده می‌شود. ساخت زیره کفش‌ها از پلی یورتان آن‌ها را نسبت به تغییرات دما و نفوذ آب به درون کفش مقاوم‌تر می‌کند.

ابزار پلی یورتان چیست؟

در دنیای گسترده پلی یورتان و اشکال مختلف آن که چرخ بزنید با ابزارهای پیش ساخته پلی یورتان نیز آشنا می‌شوید! این ابزارها مشابه گچ بری‌های قدیمی هستند با این تفاوت که مزایای بسیار بیشتری نسبت به آن‌ها دارند. ابزار پلی یورتان سبک‌تر است، انعطاف پذیری بیشتری دارد، با محیط زیست سازگارتر بوده و ماندگاری بیشتری نسبت به گچ بری‌های قدیمی خواهد داشت.

کارخانه تولید پلی یورتان

در ایران چندین کارخانه‌ اقدام به تولید و فروش این ماده می‌کنند. همچنین از این کارخانجات می‌توانید مواد اولیه پلی یورتان چون ایزوسیانات، پلیول، تی دی ای و کاتالیست‌های فوم را نیز خریداری کنید. مواد اولیه پلی یورتان به صورت وارداتی است به همین خاطر قیمت پلی یورتان به قیمت این مواد اولیه بستگی دارد.

چگونگی ساخت پلی یورتان در اشکال مختلف (ساندویچ پانل، چسب، رزین، فوم و...) در کیفیت کار نهایی تاثیر بسزایی دارد از همین‌رو چنانچه قصد خرید پلی یورتان دارید، سعی کنید حتما از یک تولید کننده معتبر و به‌نام خرید کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر